Full version: fiberväv
Malin_MeL
Ni som odlar med fiberväv, hur gör ni? lägger ni den bara på plantorna eller har ni någon ställning?

jag ska ha frilandtomater och även testa paprika på friland iår. funderar på om de gynnas av att byggas in i ett tält av fiberväv? eller blir det för mörkt/varmt under sommaren?
Tanken jag hade var att använda en rosenbåge och binda upp tomaterna i och sen klä den med fiberduk, kan det funka? (rosenbågen finns på biltema art.no 45-823, det går inte länka tyvärr)
rosita
Först en varning: om du har mördarsniglar, så sätt inte paprikaplantor i backen. Paprikaplantor är det allra bästa de vet! Här åt de upp 5 nysatta plantor (ca 25 cm höga) natten efter de planterats, det stod bara en kaläten liten stam kvar på alla fem! ranting.gif

När jag sätter tomatplantor i backen har jag alltid väv över i början. Väven ska helst inte vidröra plantan, så det blir nog bra att använda rosenbågen som stöd. Jag odlar i zon 1 och behöver därför inte ha väven över på sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag lägger bara på väven under försommaren på ex. squashen fast är det tomat/paprika måste du nog bygga en ställning jag tror inte att det funkar ifall väven tynger + jag tror inte det funkar så bra att ha väven på under sommaren tomat och paprika insektspollineras + tomatens pollen dör ifall det blir för varmt.
Malin_MeL
Jag har än så länge inte märkt att något blivit uppätet av sniglar. Jag har sett ett par stycken varje sommar, men hoppas invasionen låter bli min tomt smile.gif

Jag får väl testa och se hur jag gör med väven, det är ju förstås finast utan. Men kan det verkligen bli varmare under fiberväv än i växthuset tro? får väl sätta in en sändare till termometern kanske.

Åsa, mälardalen zon 2
Det är problem även med växthus + tomat under sommaren, även där kan det bli för varmt man får ofta ha både dörrar och vädringsfönster öppna under sommaren dygnet runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon