Full version: Sömnproblem
Sidor: 1, 2
badabing
Jag såg i sökforumet att det redan fanns flera tidigare trådar om sömnproblem som hade några år på nacken, men tänkte att det skulle underlätta för min del om jag startade en ny tråd så att jag inte behövde läsa i genom alla gamla trådar och inlägg. Men jag har under den senaste tiden känt av att jag inte kan sova om nätterna, och det händer att jag vaknar mitt i natten när jag väl har somnat. Jag vet inte om det beror på stress eller om det kan vara andra orsaker, men jag skulle vara tacksam för alla tips som kan hjälpa.
Grå
CITAT (badabing @ 19-02-2010, 16:26) *
Jag såg i sökforumet att det redan fanns flera tidigare trådar om sömnproblem som hade några år på nacken, men tänkte att det skulle underlätta för min del om jag startade en ny tråd så att jag inte behövde läsa i genom alla gamla trådar och inlägg. Men jag har under den senaste tiden känt av att jag inte kan sova om nätterna, och det händer att jag vaknar mitt i natten när jag väl har somnat. Jag vet inte om det beror på stress eller om det kan vara andra orsaker, men jag skulle vara tacksam för alla tips som kan hjälpa.

Utan tvekan meditations- och avslappningsövningar. Det finns mycket att hitta om det gratis på nätet.
www.pim.se saluför avslappningsskivor och mycket annat om du behöver extra hjälp på traven.
badabing
CITAT (Grå @ 19-02-2010, 16:28) *
Utan tvekan meditations- och avslappningsövningar. Det finns mycket att hitta om det gratis på nätet.
www.pim.se saluför avslappningsskivor och mycket annat om du behöver extra hjälp på traven.

Okej, tackar för svaret! Ska kika närmare på hemsidan smile.gif
stennie
För ett tag sedan så var där ett program på TV:n som hette Trädgårdsapoteket.
Killen där gjorde en liten kudde fyld med Humlekottar och lavendel.
Eftersom jag själv har lidigt av sömnsvårigheter ett bra tag så tänkte jag, att detta måste jag prova...
Och jag måste säga, att gud så gott jag sover sleeping.gif ...och vaknar jag mitt i natten så fumlar jag efter min lilla "snuttekudde" och somnar för det mesta om igen! d010.gif
Så prova, du har inget att förlora!
skogstroll
friskluftspromenader, sunt leverne och sköna prassliga lakan d010.gif
badabing
CITAT (stennie @ 19-02-2010, 16:35) *
För ett tag sedan så var där ett program på TV:n som hette Trädgårdsapoteket.
Killen där gjorde en liten kudde fyld med Humlekottar och lavendel.
Eftersom jag själv har lidigt av sömnsvårigheter ett bra tag så tänkte jag, att detta måste jag prova...
Och jag måste säga, att gud så gott jag sover sleeping.gif ...och vaknar jag mitt i natten så fumlar jag efter min lilla "snuttekudde" och somnar för det mesta om igen! d010.gif
Så prova, du har inget att förlora!

Oj! Det hade jag aldrig hört talas om förut, men det får jag nog kolla upp smile.gif
skogstroll
CITAT (badabing @ 19-02-2010, 16:39) *
Oj! Det hade jag aldrig hört talas om förut, men det får jag nog kolla upp smile.gif

Humlekottar har jag också hört, men min planta har inte så många än... men måste prova! yes.gif
green
Min kompis mamma har också haft sömnproblem som antagligen har uppkommit från den stress hon känner av på jobbet. Hon anmälde sig till ett webbaserat program på sovbattre.se där man under fem veckor får guidad hjälp till hur du ska föbättra din sömn. Har funkat bra för henne hittills säger hon smile.gif
badabing
CITAT (green @ 19-02-2010, 16:42) *
Min kompis mamma har också haft sömnproblem som antagligen har uppkommit från den stress hon känner av på jobbet. Hon anmälde sig till ett webbaserat program på sovbattre.se där man under fem veckor får guidad hjälp till hur du ska föbättra din sömn. Har funkat bra för henne hittills säger hon smile.gif

Tackar för alla svar! Kikade närmare på sovbättre.se och de ser ju seriösa ut om man kollar vilka som ligger bakom det o sen har de ett bra uppföljningssystem. Ska ta och göra självtestet när jag kommer hem, men nu måste jag rusa för att hinna med bussen. Tack återigen! smile.gif
Aqvakul
Avspänningsövningar, fysisk aktivitet, regelbundna vanor och svalt i sovrummet är några bra hjälper. Det brukar inte vara någon bra idé att ligga kvar i sängen om det känns obehagligt. Gå upp en stund och gör något positivt! Tyvärr är det nog så att vissa människor sover dåligt och periodvis ännu sämre. Till viss del får man nog acceptera detta faktum. Om man jagar upp sig, så blir det gärna värre.
Motti
För kvinnor lär sömnproblemen komma vid 50 så var det för mig,jag vacknar två tre gånger varje natt och är kissenödig eller så kokar fötterna(känns så)det är så skitjobbigt att inte få sova på nätterna,vissa dagar går man som en Zombi och bara försöker ta sig igenom dagen.Man vill ju vara allärt och pigg hela dagen.
lorentz
Motion, men inte för sent på kvällen, inget vitt socker, ett bra sexliv, och positiva tankar.
Det är lätt hänt att man hamnar i ett negativt sätt och tänkande, försök att bryta ditt beteende, du vet själv innerst inne vad jag menar.
Motti
Allt det där fungerar inte på mig i alla fall !det är ju känt inom forskarkretsar att kvinnor över 50 år får sömnproblem av olika annledningar ,tex hormonförändringar.jag sitter inte på häcken utan är igång hela dagarna är psykiskt stabil och mår bra i största allmänhet inte F:nh Hälper det,jag vaknar lika( ursäkta utalet)förbannat två tre gånger varje natt och är kissenödig ,hjälper inte om jag inte dricker något.Jag ska tala om att det är skitjobbigt att ha det så,man önskar bara att man fick sova en enda hel natt en enda gång ibland sleeping.gif Och vackna alldeles utvilad och pigg smiley_small_hug.gif
stennie
Det är det för mig, alltså klimakteriet som ställer till det...men min lilla kudde har verkligen hjälpt!!!
Motti
Och ett öppet fönster rolleyes.gif dygnet runt.
badabing
Ok, ser att jag har fått lite fler svar här! Mycket uppskattningsvärt smile.gif
Wilmer
Jag rabblar samma svar som i de andra trådarna - förutom råden du fått så brukar jag lyssna på talbok i hörlurar. Det hjälper mot den där fundera på allt, jag somnar aldrig osv. paniken. Mysig stund med talboken och vips så sover man. Gör man inte det har man ju i allafall haft en trevlig natt med en god bok, kanske somnar man bättre nästa natt. Musik eller avslappningsband för den som föredrar det.
Motti
Problemet är ju inte att somna utan att man vaknar igen efter ett par timmar,jag fick innsomningstabletter av min läkare men likt förbaskat vaknar jag efter ett par tre timmar somnar om och vaknar igen efter ett par timmar två tre gånger varje natt,har pratat med vänninorna som är i min ålder de har alla samma problem och det hör till klimakteriet enligt min gynekolog likaså att minnet blir kort men det går över när man går ur klimakteriet,man kan ha samma problem om man lider av PMS.Nu har jah glömt bort hur det är att få sova en hel natt men hoppas att det ska ändra sig med tiden för det är jobbigt vissa dagar när man är totalt slut.
skogstroll
jag brukar vakna mitt i natten varje natt av att katten håller på med nåt ofog... sen kan jag inte somna om igen om jag inte läser en bok... men det kan ta ett tag suck....
pejori
CITAT (Motti @ 04-03-2010, 23:52) *
Problemet är ju inte att somna utan att man vaknar igen efter ett par timmar,jag fick innsomningstabletter av min läkare men likt förbaskat vaknar jag efter ett par tre timmar somnar om och vaknar igen efter ett par timmar två tre gånger varje natt,har pratat med vänninorna som är i min ålder de har alla samma problem och det hör till klimakteriet enligt min gynekolog likaså att minnet blir kort men det går över när man går ur klimakteriet,man kan ha samma problem om man lider av PMS.Nu har jah glömt bort hur det är att få sova en hel natt men hoppas att det ska ändra sig med tiden för det är jobbigt vissa dagar när man är totalt slut.

Skönt att höra, att man inte är ensam om dom problemen Motti. tummenupp.gif
Klimakteriet passerade jag för 11 år sedan, så det är inte orsaken här ialla fall.
Har haft dom problemen i många år nu, samt att jag inte somnar.
Har testat det mesta, men inget hjälper, så jag har bestämt mej för, att sova det jag kan, när kroppen vill det.
Nu har jag förmånen att styra min dag själv, men har man jobb, är det värre.
mamamaggan
Du har fått en hel del tips redan men vad jag kan rekommendera är :

svalt i sovrummet , helst inte mer än 17 grader

lyssna på ljudbok

Hjälper inte det här så kan du be din läkare att skriva ut ett ganska nytt preparat som heter Circadin . En kur som man tar under tre veckor och som normaliserar melatoninet , inget farligt , inte vanebildande. Har hjälpt mig riktigt bra.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag minns inte när jag sov en hel natt...

Har svårt att somna, vaknar ofta en gång i timmern och måste upp ofta tidigt p.g.a. värk.

Men, som jag har sagt många gånger förut, ljudböcker och radion hjälper mig mycket.

Min walkman är alltid med i sängen, en gammaldags en med kasetter och radio. Har många böcker på kasett, men dom får inte vara för spännande och inte får uppläsaren höja och sänka rösten hela tiden.

Mån - fre lyssnar jag till karlavagnen, är min bästa sömntablett yes.gif

Och samtidigt som den hjälper mig för mina sömnbesvär, så hjälper det också mot min tinnitus. Två flugor i ett smäll also....

Elisabeth
lorentz
Kan nog inte sagt det bättre själv KARLAVAGNEN
pejori
Lite OT.
Men jag skulle testa ljudbok som avslappning och för att sova.
Klämde i med en bra bok och inte somnade jag inte
Torsten Wahlund läste, och den var så spännande så jag låg och stirrade upp i taket, för att inte missa ett ord.
Så väljer ni talbok, välj något tråkigt inläst av Kristina Lugn. giggle.gif
Christa
Jag måste vara ytterst noga för att sova bra men förra vintern när vi gick på gymmet tre gånger i veckan så var det inga problem. Jag sov som en stock! Har dock genom åren läst mig följande strategier.

- Lägga mig samma tid varje kväll.

- Vädrat och svalt i sovrummet.

- Se till att komma isäng i god tid innan sömntåget går. Läsa något lättsamt så att jag varvar ner. Det konstiga är att om jag lägger mig för sent så vaknar jag ofta alldeles för tidigt på morgonen.

- En promenad en stund före läggdags förbättrar sömnen.

- När det inte är för kallt har jag fönstret öppet. På sommaren kan jag vakna av att det är för kvavt och då är det lögn i helsike att somna om. Går jag då upp och öppnar mer så att luften kommer in så somnar jag igen.

- Om jag sitter och ser på TV eller gör något annat stillsamt och sedan går och lägger mig så funkar det inte alls.

- Om lakanen behöver bytas så sover jag dåligt. Kan det vara utandningsluften från kvalstren månne...
pejori det är mycket berående vilken talbok man lyssnar till.

Den bäst för att sova till är något av Stefan Andhe. Jag har t. ex. mormor och jag och till den har jag försökt att somna nu i minst i ett år.

Lorentz jag gillar karlavagn, speicellt när ämnet är fritt. Men jag har så lågt ljud att ja inte hör riktig va dom säger, s.a.s. bara hat ett bakgrundsljud.

Men det händer också att jag lyssnar på hela programmet.

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 20:30) *
pejori det är mycket berående vilken talbok man lyssnar till.

Den bäst för att sova till är något av Stefan Andhe. Jag har t. ex. mormor och jag och till den har jag försökt att somna nu i minst i ett år.

Lorentz jag gillar karlavagn, speicellt när ämnet är fritt. Men jag har så lågt ljud att ja inte hör riktig va dom säger, s.a.s. bara hat ett bakgrundsljud.

Men det händer också att jag lyssnar på hela programmet.

Elisabeth

Måste kolla om jag har någon bok, han har läst in. tummenupp.gif
Deckardåre som jag är, så blir det ju så spännande efter en stund, så jag vill inte missa något.
Nu kommer nästa ljudbok.
"Döden skall du tåla" Av Karin Fossum.
vem läser???
Uppläsare: Torsten Wahlund
Självklart. giggle.gif
giggle.gif

Jag läser/lyssnar bara på deckare och verkliga berättelser.
Har kommit på mej med, att stå stilla med dammsugaren på, för det är så spännande... giggle.gif
CITAT (pejori @ 05-03-2010, 20:42) *
Måste kolla om jag har någon bok, han har läst in. tummenupp.gif
Deckardåre som jag är, så blir det ju så spännande efter en stund, så jag vill inte missa något.
Nu kommer nästa ljudbok.
"Döden skall du tåla" Av Karin Fossum.
vem läser???
Uppläsare: Torsten Wahlund
Självklart. giggle.gif
giggle.gif

Jag läser/lyssnar bara på deckare och verkliga berättelser.
Har kommit på mej med, att stå stilla med dammsugaren på, för det är så spännande... giggle.gif

Ja men det kan man inte somna till.....

Min sambo läser ju bara deckare, jag gillar inte det. Och i sängen vill jag ha något att somna till. Kanske jag skall kolla lite närmare vad jag har allt, lånar gärna ut

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 20:46) *
Ja men det kan man inte somna till.....

Min sambo läser ju bara deckare, jag gillar inte det. Och i sängen vill jag ha något att somna till. Kanske jag skall kolla lite närmare vad jag har allt, lånar gärna ut

Elisabeth

Testa Jan Mårtensson.(dödssynden)
Han är decklarförfattare, MEN när har är på t.ex ett galleri, får du hela konstnärens levnadshitoria på köpet.
Hur Och varför slottet är byggt där det är och var ordet/drinken " Manhattan" har sitt ursprung. Mer historia än deckare... slap.gif
Inte F*N sover jag.
Tinituser= låg CD-spelare med bra musik på lågt ljud.
pejori mig hjälper tal, lågt , bättre än musik mot min tinnitus.

Köpte avslappningsband, havsbrus med musik t.ex. Något så irriternade kan jag bara säga. 2 gånger, aldrig mera. Om man skall lyssna en halv timma eller 3/4 timma på det då får man nippran. Men jag har en annan CD här som jag har aldrig lyssnat på.

Min gamla walkman med kasett och radio är bäst och hjälper mig bäst, han ligger sedan många år bredvis mig tummenupp.gif

Elisabeth
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 21:22) *
pejori mig hjälper tal, lågt , bättre än musik mot min tinnitus.

Köpte avslappningsband, havsbrus med musik t.ex. Något så irriternade kan jag bara säga. 2 gånger, aldrig mera. Om man skall lyssna en halv timma eller 3/4 timma på det då får man nippran. Men jag har en annan CD här som jag har aldrig lyssnat på.

Min gamla walkman med kasett och radio är bäst och hjälper mig bäst, han ligger sedan många år bredvis mig tummenupp.gif

Elisabeth

tummenupp.gif kompiskram.gif Nog skvalpade det ...
Kan du skicka över hjälpen hit tror du?????? dunno.gif giggle.gif
Jag hade/fick "delfiner" slap.gif
Sist sa min doktor att jag ska prova ett nytt test, nämligen att stirra på digitalklockans siffror.
Han påstod att allt annat var (skit)...om det inte fungerar.
Motion stressar upp folk, kallt sovrum= fryser och kan inte sova...osv.)
Det nya är, att man ska tömma skallen, och stirra på digitalklockan... giggle.gif
Okay... Sa jag, men Jag kan inte somna och jag vaknar, varje gång jag vänder mig i sängen, för det gör ont...
Sedan är jag vaken (efter pinkturen)
Vad gör jag då, efter två timmar??? crying.gif
Hjälp har jag fått, men inget jag skriver här. dunno.gif
Christa
CITAT (Christa @ 05-03-2010, 20:18) *
Jag måste vara ytterst noga för att sova bra men förra vintern när vi gick på gymmet tre gånger i veckan så var det inga problem. Jag sov som en stock! Har dock genom åren lärt mig följande strategier.

- Lägga mig samma tid varje kväll.

- Vädrat och svalt i sovrummet.

- Se till att komma isäng i god tid innan sömntåget går. Läsa något lättsamt så att jag varvar ner. Det konstiga är att om jag lägger mig för sent så vaknar jag ofta alldeles för tidigt på morgonen.

- En promenad en stund före läggdags förbättrar sömnen.

- När det inte är för kallt har jag fönstret öppet. På sommaren kan jag vakna av att det är för kvavt och då är det lögn i helsike att somna om. Går jag då upp och öppnar mer så att luften kommer in så somnar jag igen.

- Om jag sitter och ser på TV eller gör något annat stillsamt och sedan går och lägger mig så funkar det inte alls.

- Om lakanen behöver bytas så sover jag dåligt. Kan det vara utandningsluften från kvalstren månne...

Hade skrivit läst mig istället för lärt mig. Detta är alltså strategier som fungerar på mig och som jag själv utvecklat för att kunna sova.
Smarterchild
Jag har "kroniska" sömnproblem och minns inte att jag sovit en natt i mitt (korta) liv innan jag började äta melatonin.

Finns säkert massor med invändningar mot detta tips, men för de som har provat varenda metod och inte hittat lindring, Köp melatonin, är inte ens receptbelagt utanför sverige så det finns att köpa online.
vitavargen
En skål med naturell yoghurt skulle hjälpa ett par timmar innan du lägger dig. Jag undviker yoghurt på morronen av den enkla anledningen, blir sömnig av den.
Lite annat om dess effekter:
http://www.nymedicin.com/news/2005/03/22/Y...ner_i_vikt.html
mamamaggan
CITAT (Smarterchild @ 06-03-2010, 21:39) *
Jag har "kroniska" sömnproblem och minns inte att jag sovit en natt i mitt (korta) liv innan jag började äta melatonin.

Finns säkert massor med invändningar mot detta tips, men för de som har provat varenda metod och inte hittat lindring, Köp melatonin, är inte ens receptbelagt utanför sverige så det finns att köpa online.

Det finns ju i Sverige också , visserligen på recept men varför skulle en läkare vägra skriva ut det ? Som jag redan skrivit så heter det Cirkadin och man äter bara en tre veckors kur så normaliserar det ditt melatonin. Har funkat otroligt bra för mig om man betänker att jag inte sovit mer än 2 - 3 timmar åt gången p g a värk de senaste 9 åren.

Nu kan jag sova upp till 5 - 6 timmar åt gången och sover på " riktigt " , djupt och avslappnat . Åt kuren i månadsskiftet nov - dec förra året .
Bengalow
På Systemet finns det hjälp mot sömnproblem. Ett av dom bästa heter" Islay Mist", och för en direkt in i "dimman". En "nattfösare" är himmelriket, om man inte sover i sängen bredvid förstås - snarkningar är en vanlig orsak till skilda sovrum. Kom inte med moralkakor nu bara....
skånepåg
Jobbigt att inte kunna sova har själv stora insomningsbesvär, som en sa här Melatonin det e skitbra ^^ Jag får dem fortfarande och det hjälper bättre en de imovane/stilnoct som jag fick innan, jag trodde inte det skulle hjälpa så bra för mej iallafall ^^
Googla på Melatonin och läs får man ska tydligen få längre liv av dem oxå men får se hur bra det stämmer tongue.gif
Klura
Jag jobbar natt sen 6-7 veckor tillbaka och ibland har det varit svårt att sova på dagen.
Något som vi pratat om på jobbet.
En kollega tar en Alvedon varje fm när han ska sova och han somnar som en stock.
Tydligen blir kroppen avslappnad och är man redan lite halvtrött så hjälper den till.
Har dock inte provat själv för jag kollar på web-tv och brukar somna gott av det.
pejori
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2010, 13:21) *
Det finns ju i Sverige också , visserligen på recept men varför skulle en läkare vägra skriva ut det ? Som jag redan skrivit så heter det Cirkadin och man äter bara en tre veckors kur så normaliserar det ditt melatonin. Har funkat otroligt bra för mig om man betänker att jag inte sovit mer än 2 - 3 timmar åt gången p g a värk de senaste 9 åren.

Nu kan jag sova upp till 5 - 6 timmar åt gången och sover på " riktigt " , djupt och avslappnat . Åt kuren i månadsskiftet nov - dec förra året .

Kan man mäta halten av melatonin på något sätt?

Annars kan jag inte förstå, att läkare inte testar detta medel, innan stilnoct (vidriga biverkningar hos mej) och imovane (hjälper inte alls) först.
Jag ska ta en diskusion med min läkare om detta är något jag ska testa.
Det finns bara ett preparat jag kan sova på (utan svåra biverkningar)och det är hårt styrt av socialstyrelsen, när det gäller förskrivning och andvändning.
Att inte kunna somna och sedan få sova en hel natt, leder till mängder av biverkningar i livet.
Många depressioner, beror på just sömnbrist.
Att somna vid tre-fyra på morgonen och sedan vakna skitpigg kl sex, är ingen bra dygnsrytm, eller att vara vaken i två dygn, för att sedan somna av ren utmattning.
pejori
CITAT (Smarterchild @ 06-03-2010, 21:39) *

Vet inte hur gammal du är, men jag har fått samma diagnos (kroniska) och att det beror på, signaler i hjärnan, som slår till.
(vaknar precis innan jag går ner i sömnläge och sedan är jag klarvaken)
Skulle jag somna, vaknar jag efter en och en halv timma igen, pigg och allert., crying.gif
mamamaggan
Pejori , preparatet är ganska nytt , min läkare hade bara skrivit ut det till en annan patient innan mig. Vet inte om man kan mäta halten melatonin , jag fick Cirkadin därför att jag inte vill ha vanliga sömntabletter. Använder så starka smärtstillande vanebildande preparat redan så jag vill absolut inte ha ett till.

Min familjeläkare menade att det är väl bara att prova och se hur det går. Melatonin är ju något som kroppen själv producerar .

Kontakta din läkare och stå på dig så att du åtminstone får prova .
pejori
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2010, 19:29) *
Pejori , preparatet är ganska nytt , min läkare hade bara skrivit ut det till en annan patient innan mig. Vet inte om man kan mäta halten melatonin , jag fick Cirkadin därför att jag inte vill ha vanliga sömntabletter. Använder så starka smärtstillande vanebildande preparat redan så jag vill absolut inte ha ett till.

Min familjeläkare menade att det är väl bara att prova och se hur det går. Melatonin är ju något som kroppen själv producerar .

Jag har en jättebra läkare (ÄNTLIGEN) som verkligen lyssnar och är öppen för att jag kommer med egna förslag.
Han kommer att ge mej det och hjälper det, blir ingen gladare än jag. tummenupp.gif
Ska ringa redan i morgon och be om medlet. kompiskram.gif smiley_small_hug.gif

Säg sedan att odla inte är bra...
Fick ett tips på, preparat mot munsår (munherpes) och har inte haft ett utbrott på sex månader nu...Det är rekord här... bravo.gif
skånepåg
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 19:22) *
Kan man mäta halten av melatonin på något sätt?

Annars kan jag inte förstå, att läkare inte testar detta medel, innan stilnoct (vidriga biverkningar hos mej) och imovane (hjälper inte alls) först.
Jag ska ta en diskusion med min läkare om detta är något jag ska testa.
Det finns bara ett preparat jag kan sova på (utan svåra biverkningar)och det är hårt styrt av socialstyrelsen, när det gäller förskrivning och andvändning.
Att inte kunna somna och sedan få sova en hel natt, leder till mängder av biverkningar i livet.
Många depressioner, beror på just sömnbrist.
Att somna vid tre-fyra på morgonen och sedan vakna skitpigg kl sex, är ingen bra dygnsrytm, eller att vara vaken i två dygn, för att sedan somna av ren utmattning.

Exakt de insomningstabletter hjälper ju oftast inte och fasst de är så svaga så kan man bli beroende av dem, bara förra året kunde man köpa melatonin på nätet utan recept denna sajten kunde man köpa på då http://www.atlasnutrition.eu/order.aspx?cu...r&product=2 Fick den av en kompis som har cortex företaget och själv vet mer om hur stora problem det är än våra psykologer tongue.gif Det finns ju attarax oxå som är det svagaste ångest/sömnpillret som finns, jag har bara träffat 3st som det funkar på tongue.gif Finns det inte starka hestamin som man kan få, det finns ju i america utan recept som ibland skrivs ut som sömntablett??
pejori
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 19:34) *
Exakt de insomningstabletter hjälper ju oftast inte och fasst de är så svaga så kan man bli beroende av dem, bara förra året kunde man köpa melatonin på nätet utan recept denna sajten kunde man köpa på då http://www.atlasnutrition.eu/order.aspx?cu...r&product=2 Fick den av en kompis som har cortex företaget och själv vet mer om hur stora problem det är än våra psykologer tongue.gif Det finns ju attarax oxå som är det svagaste ångest/sömnpillret som finns, jag har bara träffat 3st som det funkar på tongue.gif Finns det inte starka hestamin som man kan få, det finns ju i america utan recept som ibland skrivs ut som sömntablett??

Testade attarax för en del år sedan, och min dåvarande läkare sa,"öka dosen med två tabletter om dom inte hjälper" efter sexton!!! tabletter/dygn gav han upp.!!!

Att köpa läkemedel på nätet, är kanske bra, men inget jag någonsin kommer att prova.
Det jag vet om internethandel och läkemedel är, att du har inte en susning om, vad du får eller betalar svindyrt för.
Så är det ett preparat, svenska läkare kan skriva ut, så that´s it, men att gynna småskumma internetaffärer, som skor sig på andras lidande, vill jag inte bidra till.

Inget ont om ditt förslag, Skånepåg, men jag är oerhört försiktig med den typ av handel.

Tänker bara på all spam vi matats med tidigare här på forumet. smiley_small_hug.gif

Stavar som en kratta, men orkar inte ändra... giggle.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 19:43) *
Testade attarax för en del år sedan, och min dåvarande läkare sa,"öka dosen med två tabletter om dom inte hjälper" efter sexton!!! tabletter/dygn gav han upp.!!!

Att köpa läkemedel på nätet, är kanske bra, men inget jag någonsin kommer att prova.
Det jag vet om internethandel och läkemedel är, att du har inte en susning om, vad du får eller betalar svindyrt för.
Så är det ett preparat, svenska läkare kan skriva ut, så that´s it, men att gynna småskumma internetaffärer, som skor sig på andras lidande, vill jag inte bidra till.

Inget ont om ditt förslag, Skånepåg, men jag är oerhört försiktig med den typ av handel.

Tänker bara på all spam vi matats med tidigare här på forumet. smiley_small_hug.gif

Stavar som en kratta, men orkar inte ändra... giggle.gif

INSTÄMMER
- INGEN INTERNETHANDEL MED LÄKEMEDEL FÖR MIN DEL!
Susanna
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 19:33) *
Säg sedan att odla inte är bra...
Fick ett tips på, preparat mot munsår (munherpes) och har inte haft ett utbrott på sex månader nu...Det är rekord här... bravo.gif

Åhh, det skulle jag vilja veta mer om. Är så trött på dessa munsår..... får dem när det är för kallt, för varmt, för stressigt...
pejori
CITAT (Aqvakul @ 07-03-2010, 19:45) *

INSTÄMMER
- INGEN INTERNETHANDEL MED LÄKEMEDEL FÖR MIN DEL!

Tack aqua...Då är jag inte ensam om att ha en gräns. kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
skånepåg
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2010, 19:29) *

Melatonin har väl funnits minst 4-5 år?? Atlas neutrino är väl de som började sälja det isverige efter usa??
pejori
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 19:53) *
Melatonin har väl funnits minst 4-5 år?? Atlas neutrino är väl de som började sälja det isverige efter usa??

Det ante mig... giggle.gif
Beställde någon "skit" via just ATLAS som ringde på min tel.
Svag som jag var då, för tel. försäljare, köpte jag deras erbjudande.
MEN att avsluta abonemanget, var inte lika enkelt.(dom ringer fortfarande)
Dom vägrade ta en avbeställning, om jag inte skickade in en skriftlig avbeställning!!!

Numera, är jag tuffare, när det gäller telefonförsäljare, och driver försäljarna till vansinne...
(dom ser mig inte, så jag kan vara ordvrängare om jag vill) tummenupp.gif
Jag brukar be dom att andas lite emellanåt, så dom inte kvävs) giggle.gif

Just Atlas och Vitalas är hopplösa att bli av med, om man fått dom på halsen.
skånepåg
Åfan, har för mej hon som tipsa om dem att ett mail skulle räcka ?? tongue.gif
Jag bara säger att de kan glömma det och ring aldrig tillbaka med de jävla teleförsäljarna för fy fan vad de kan snacka tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon