vanjalarsa
19-02-2010, 17:05
jag såg i en trädgårdstidning en bild på en gulblommande förgätmigej. de kallade den Australisk förgätmigej.
Jag har googlat på den men inte blivit nåt klokare.
Jag tycker att den verkade så tilltalande. Är det någon som vet något om den ?
Väldigt tacksam för svar.
mvh vanjalarsa
lavendelgården
19-02-2010, 17:29
Ja du, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Den var väldigt tilltalande på bild, tycker jag , men de gula blommorna kommer inte riktigt till sin rätt, då bladverket är ganska ymnigt. Annars fyller den bra och beter sig ungefär som andra förgätmigejer - även om den inte sprider sig fullt så raskt. Ska jag vara riktigt ärlig är den inte mycket att satsa på det finns annat som är mer odlingsvärt....
Åsa www.lavendelgarden.eu
vanjalarsa
19-02-2010, 17:40
tack snälla du för svaret!
mvh vanjalarsa
Eva 33c
20-02-2010, 10:18
Men vad är det för växt? Nu har jag googlat på "australisk förgätmigej" utan att få något napp. Vad heter den "på riktigt"? Även om nu lavendelgården sa att den inte var odlingsvärd så blir jag så nyfiken på vad det är
vanjalarsa
20-02-2010, 10:25
Den heter Myosotis australis. jag såg en bild och blev helförtjust.
Men om det är som "Lavendelgården "säger så var det kanske en missvisande bild.
Jag hade tänkt ha den att förvilda sig. Synd,,
mvh vanjalarsa
lavendelgården
20-02-2010, 16:09
Man tycker ju olika om alla möjliga växter. Jag har ju oerhört stora ytor och som förvildningsväxt tycker jag att den fyller sin funktion. Vad jag menade var att bilden kanske gav för stora förhoppningar på blommorna. Jag har en del gäster, som köpt den och då har denna växt fyllt ett behov. Så om du tycker den verkar spännande - prova. Hur det än blir - lycka till
Åsa
Eva 33c
20-02-2010, 20:14
När jag läser om den verkar den vara kortlivad (anuell eller perenn står det) Hur funkar den hos dig? Självsår den sig så att man inte tänker på det precis som den vanliga åkerförgätmigejen? Själv är jag lite svag för oansenliga växter...

Du råkar inte ha lite frö, eller vet var man kan få tag på?
lavendelgården
21-02-2010, 17:15
Den frösår sig lite lagom. Jag har tyvärr inte tänkt på att ta fröer. Efter denna vinter vet jag inte ens om den kommer tillbaks. Den frösår sig inte som vanlig förgätmigej - det brukar komma ett litet antal plantor varje år på olika ställen. Dock, jag har haft den i ca 7 år. Om den kommer tillbaks i sommar ska jag ta frön, du kan väl påminna mig. Eftersom jag inte tyckte det var någon höjdare har jag inte brytt mig så mycket. Perenn - näe!
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.