Full version: Gnäll och surt
lorentz
Jag är jävligt sur, inget jobb trots hundra sökta jobb, jävla kapitalism !!!
Kan bli militant vegan för mindre
herkules
CITAT (lorentz @ 19-02-2010, 20:20) *
Jag är jävligt sur, inget jobb trots hundra sökta jobb, jävla kapitalism !!!
Kan bli militant vegan för mindre

tyvärr får man inte ihop till livets nödtorft som militant vegan, annars vore det helt klart ett alternativ... hoppas att du hittar ett jobb snart!
Motti
Man kan nog inte anklaga kapitalismen för att du är utan jobb !det är väl tack vare dom det finns jobb !Det är dom som har kappital som sattsar pengar i Industrin som skapar jobb vännen.Utan kapitalismen hade vi inga jobb.Men jag önskar dig ett jobb av hela mitt hjärta om du vill rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 19-02-2010, 20:49) *
Man kan nog inte anklaga kapitalismen för att du är utan jobb !det är väl tack vare dom det finns jobb !Det är dom som har kappital som sattsar pengar i Industrin som skapar jobb vännen.Utan kapitalismen hade vi inga jobb.Men jag önskar dig ett jobb av hela mitt hjärta om du vill rolleyes.gif

Man kan annars göra som kommunisten Pol Pot och tvinga ut samtliga att arbeta på risfälten. Alla hade ett jobb, men resultatet blev ändå hungersnöd.
Meriona
Nu har ju just fenomenet PolPot inte lika mycket med kommunism att göra som med diktatur. Kommunism i dess andemening har missbrukats och misshandlats i decennier.
Motti
Nä men all sin da !nu får ni väl ge er eller !inte lever vi väl på sådana premisser och inte i sådan total kommunism heller .Herre gud !
Meriona
Vem svarade du nu Motti? crying.gif
Motti
Huggorm
Meriona
Jaha, va bra. För jag tyckte ungefär som du och förstod ingenting om det var till mig. laugh.gif
Gita
CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 20:59) *
Nu har ju just fenomenet PolPot inte lika mycket med kommunism att göra som med diktatur. Kommunism i dess andemening har missbrukats och misshandlats i decennier.

Kommunismen är väl en teori som aldrig någonstans fungerat i praktiken, diktatur har ju visat sig vara en förutsättning för just kommunism.
Gita
Meriona
CITAT (Gita @ 19-02-2010, 21:17) *
Kommunismen är väl en teori som aldrig någonstans fungerat i praktiken, diktatur har ju visat sig vara en förutsättning för just kommunism.
Gita

Det är fortfarande en vacker ideologi i min ögon. Precis som fred, men det är lika svårt att vidmakthålla det med.
Huggorm
CITAT (Motti @ 19-02-2010, 21:06) *
Nä men all sin da !nu får ni väl ge er eller !inte lever vi väl på sådana premisser och inte i sådan total kommunism heller .Herre gud !

Lyckligtvis har vi det inte så illa ställt. Det var mest en reaktion på trådskaparens klagomål på kapitalismen. Det finns faktiskt det som är värre...
Motti
Har man gått så långt att man jämför sverige och dess regering med Pol Pott ja då vet i F:n vad man ska ta sig till med männskligheten.För böveln !vi lever i det mest preveligierade landet i världen !dra inte in en massa idioter i er idialogi och jämför med vårt land!All sin da Pol POTT inte i närheten av vår mentalitet han var ju ett stor människohatare och dessutom psykopat.Herre gud läs på !
Solstorm
Sverige har varit privilegerade genom åren främst för att vi har haft fred i så många år. Nu har krigsivrarna sett till att Sverige krigar i Afganistan. Vinnare? Vapenindustrin. Förlorare? Alla som inte har aktier i vapenindustrin.
Bengalow
Han menade nog Paul Pott...?
Simplicity
Åh!

Äntligen en tråd där man får gnälla av sig utan att bli motsagd?

Då vill jag gnälla på snön som vräker ner och stör satellitkanalerna!
lorentz
Globalisering är kapitalism.
Betty
CITAT (Simplicity @ 19-02-2010, 22:00) *
Åh!

Äntligen en tråd där man får gnälla av sig utan att bli motsagd?

Då vill jag gnälla på snön som vräker ner och stör satellitkanalerna!

Vi blev så trötta på att aldrig ha nån bra bild p.g.a. "atmosfäriska störningar" vid rejäla snö-, och regnväder så vi monterade ner parabolen och skaffade en Boxer i stället. Nu kan vi se på TV oavsett vad det är för väder. smile.gif
theseraphim
Ang Kommunism så finns det en liten anekdot från Lenin själv strax efter revolutionen....Kommunism är tyvärr bara en ideologisk dröm men inget som fungerar i praktiken:-) I dagen läge där staten styr över relativt lite så förstår man hur det skulle bli om de styrde över mer....totalt kaos. Förstår inte varför man jämnt måste jämnföra med USA när man pratar om en friare samhälle med mindre statligt inflytande det finns gott om andra länder att ta av. Tyvärr så är kommunism mest en ideologi och inget som fungerar i praktiken precis som kapitalism och libertism eller snarare de mesta "ismer" det blir väl lätt lite av att ge fingret och det tar hela näven av allt ihopa.
Däremot är det nog inte kapitalismens fel att du inte får jobb snarare tvärtom
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 21:56) *
Sverige har varit privilegerade genom åren främst för att vi har haft fred i så många år. Nu har krigsivrarna sett till att Sverige krigar i Afganistan. Vinnare? Vapenindustrin. Förlorare? Alla som inte har aktier i vapenindustrin.

Sverige har alltid varit en vapensmedja...Hitler utvecklade flera av sina kraftfullaste vapen i Sverige för att undgå restriktioner och Sverige resonerade att det var helt okej för då fick även vi lära oss något. Sedan sålde vi delar till tyska vapenindustrin men även till de allierade(visserligen var det svårt att avböja under rådande omständigheter). Därefter har vi sålt vapen till Egypten under suezkrisen, Indien och Pakistan som användes under Kashmirstriderna, England och USA som användes under Vietnam, Falklandskriget, Irakkriget 1-2(?), Afghanistan och listan kan nog göras längre så det är inte de senast tio åren vi blivit omoraliska utan vapen och Sverige går hand i hand.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 20:52) *
Man kan annars göra som kommunisten Pol Pot och tvinga ut samtliga att arbeta på risfälten. Alla hade ett jobb, men resultatet blev ändå hungersnöd.

I början av 1990-talet ställdes kravet från många, att Pol Pot och hans anhängare skulle ställas inför rätta. USA har starkt sagt nej till kravet. De allra viktigaste personerna( i Pol Pots följe) dog själva under 1990-talet innan nån domstol tittade på deras brott begångna under Pol Pots terrror i kambodja(1963-...).

(Bland statsvetare har funnits några som hade teorin att Pol Pot var en figur som stöddes av USA för att avskräcka människor från jämlikhetssträveri.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon