Ngn som vet skillnad i flygbeteende mellan Veronikanätfjäril, Sotnätfjäril och Skogsnätfjäril? Går det att se skillnad?
Ja det var nog en rekordnördig fråga men tyvärr finns det inga dedikerade insektsforum att ställa frågorna på
Har ivf nu fått experttips om att veronikanätfjäril för ett tränat ögat har ngt mer svirrande flykt än de andra. Gemensamt är ivf för nätfjärilarna att de ser ut som en långsam pärlemorfjäril i flykten och som sätter sig snabbare.
FYI
Myosotis
20-02-2010, 21:18
Jag tyckte frågan var intressant fast jag inte kunde svara.
Jo det är riktigt intressant även om man får vara försiktig med att försöka ge djur för mycket personliga egenskaper.
Antar att flygbeteenden har med livsmiljön att göra rätt mycket.
Ängsnätfjärilen flyger på plattare hedängsmark och glidflyger en del. Förmodligen är det nog oftare vindigt där. Skogsnätfjäril har jag bara sett vid vägkanter, mer beväxt ängsmark o ser ut att fladdra mera. Sotnätfjäril har jag bara sett på plattare fuktäng där den svirrar på korta avständ.
Intressant! Jag är mycket fascinerad av fjärilar och har mycket kvar att lära på området.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.