Full version: Är det nån ide?
Smarterchild
Har suttit och surfat en hel del på impectas sida den senaste tiden och hittat en del intressanta fröer som jag vill ha men är osäker på.

Jag har funderat på att så Mahonia aquifolium ett tag, men det kanske är lika bra att köpa en buske? den verkar vara väldigt svår. Har även funderat på spansk bergslejongap Antirrhinum sempervirens "Pi Pi" som enligt impecta ska vara flerårig i z3-5, jag lyckas inte hitta någon information om den på svenska, är det någon som har sått den och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Hur är era erfarenheter av impecta f.ö? kan inte påstå att jag är jätte nöjd med mina tidigare beställningar därifrån impecta. Deras fröer verkar ha låg grobarhet jmf t.ex. raraväxter, fast det kanske bara är jag som har haft otur.
veram
Det är väl snabbare att sätta en rotskott av mahonia än att så den? Där vi bodde tidigare spred sig mahonia med rotskott eller utlöpare, som var lätta att göra nya buskar av. De verkade också fröså sig själva. Kolla med någon som har mahonia, om du kan få ett skott! Alternativt kan du testa sticklingar av den i stället! Veram
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger ska man bara ha en eller ett fåtal växter av ett mycket vanligt växtslag man lätt hittar i butiken typ mahonia så säer jag köp en planta. När det gäller mer udda växter man inte brukar hitta i handeln säger jag testa fröer det är ju kul att lyckas få till något som ingen annan har i sina trädgårdar. Lejonap brukar vara hyfsat lättsådda, nu har jag inte testat just den du nämner men vanlig "ettårig" lejongap övervintrar ofta upp till mälardalen den är ju faktiskt flerårig i många länder.
Red Top
CITAT (Smarterchild @ 19-02-2010, 21:28) *
Hur är era erfarenheter av impecta f.ö? kan inte påstå att jag är jätte nöjd med mina tidigare beställningar därifrån impecta. Deras fröer verkar ha låg grobarhet jmf t.ex. raraväxter, fast det kanske bara är jag som har haft otur.

Har köpt mycket olika fröer från både Impecta och Rara växter. Är mkt nöjd med båda firmorna. De enda fröer, som inte grott, var stor blomstertobak, som jag köpte från Impecta förra året. När jag påpekade detta, fick jag genast pengarna tillbaka.
linalina
Jag har bara handlat av Impecta. Vid ett tillfälle hade jag anisisop som absolut inte ville gro, trots att den skulle vara lättgroende. Jag pratade med dem och de skickade en ny påse direkt. tummenupp.gif
Smarterchild
tack för alla svar och tipsen, då ska jag se till att få tag på en mahonia planta istället...

Får väl bli att kontakta impecta nästa gång något inte gror!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon