Full version: Fermenteringsfråga.
Grisslan
Hur, varför, när, vad fermentera?
Har suttit och spånat lite men inte hittat något som egentligen ger mej alla svar jag söker. Någon som brukar fermentera frö eller som iaf känner till ämnet?
Red Top
Bl a tomatfrö brukar fermenteras för att undvika ev. sjukdomar som kan spridas via frö. Fermentering är ju en jäsningsprocess.

Fermentera eller att syra mat var en vanlig konserveringsmetod förr. Det innebär att maten konserveras med hjälp av mjölksyrabakterier. Metoden var vanlig fram tills vi fick kylskåp.

Blad från växter brukar oxå fermenteras. Tobak t ex, eller blad vid teframställning.

Välkommen till Odla.nu förresten.
Grisslan
Tackar för svaret, och tackar för välkomnandet. Har varit medlem längre än vad som syns men blev tvungen att regga om mej....

Vet du mer ingående hur fermenteringen av ex. tomatfrö går till?
Peztis
Detta måste väl vara en typ av fermentering:

När man samlar tomatfröer ur den färska tomaten så lägger man det i ett glas och häller vatten på och täcker med plast. Detta är för att få bort det groningsmämmande tomatköttet runt fröna.

Efter några dagar så har allt jäst, de rena fröna har sjunkit till botten medan köttet osv har stigit till ytan och det har bildats "ludd" (mögel) på det.

Tag en sked och lyft bort "luddet" och skölj av fröna, låt dem torka på papper, lägg i kuvert för förvaring.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag jäser ibland tomatfrö i glas med vatten och man bör röra i sörjan minst 1 gång/dag för att få ner syre (fröer kan dö av syrebrist). Det räcker med bara några dagar det ska helst inte ha gått så långt tid att ytan möglar, så fort man ser att fruktköttet lossnar när man rör runt häller man bort det på ytan, tvättar fröerna och brer ut dem för att torka.
Peztis
Fast vet du Åsa, i Bonniers Trädgårdsskola så säger de att det SKA komma mögel på ytan. Och jag är ganska säker på att Gunnel (eller om det var någon som gästspelade) visade samma sak för en massa år sedan i Gröna Rum.

Själv har jag dock aldrig gjort så att det blivit mögel utan låtit det stå någon dag i vatten, rört runt och sedan har jag gnuggat rent med papper eller i en sil, sköljt, torkat. Men då har de inte blivit fermenterade, endast rensade.
Piccante
CITAT (Peztis @ 20-02-2010, 16:09) *
Fast vet du Åsa, i Bonniers Trädgårdsskola så säger de att det SKA komma mögel på ytan. Och jag är ganska säker på att Gunnel (eller om det var någon som gästspelade) visade samma sak för en massa år sedan i Gröna Rum.

Själv har jag dock aldrig gjort så att det blivit mögel utan låtit det stå någon dag i vatten, rört runt och sedan har jag gnuggat rent med papper eller i en sil, sköljt, torkat. Men då har de inte blivit fermenterade, endast rensade.

Fast det är inte möglet som gör fermenteringen. Står dina fröer några dagar i vatten så brukar det räcka för att kletet runt fröna ska lösas upp. Det finns säkert massa bakterier i som sköter om fermenteringen och bryter ned det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon