|
gammelnalle
20-02-2010, 08:29
http://www.youtube.com/watch?v=Iq9yX1RLxV0jag tror att iallafall jag börjar tänka om...... b
Gossen Ruda
20-02-2010, 09:27
En typisk partsinlaga men den tar upp problemen. Det finns dock en fördel med vindkraftverk, när man fått fram bättre alternativ och insett att det bara var en övergående fluga så är det bara att montera ner dom så är allt bra igen. Inga större spår kvar i naturen och miljön.
Verkade inte vara nån höjdarplats dom valt, 16 % verkningsgrad.
Blomstertanten
20-02-2010, 10:24
Alla vill ha el men ingen vill ha vindkraftverk , uppdämda älvar, kärnkraftsverk eller uranbrytning. Men man kan ju undra hur det kom sig att man satte upp dessa just där  Det förstår till och med jag att verkningsgraden inte är den bästa i skogen ! Hade varit intressant att få lite siffror på hur mycket energi man utvinner, ställt i relation till investeringar och annat. Och att det skulle vara så himla lugnt, tyst och idylliskt på landet ? Nja
Gossen Ruda
20-02-2010, 11:14
Inget vindkraftverk är självfinansierat, de kräver subventioner. Om man inte höjer elpriset mycket men hur många skulle acceptera höjd elräkning för att hålla vindkraften under armarna?
Simplicity
20-02-2010, 11:22
Vafanken!? Tredje Vindkraft-NejTack-tråden på en vecka??? CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2010, 11:14)  Inget vindkraftverk är självfinansierat, de kräver subventioner. Om man inte höjer elpriset mycket men hur många skulle acceptera höjd elräkning för att hålla vindkraften under armarna? Man kan ju köpa andelar i vindkraft t ex via Dala Energi. Det är rätt vanligt här. Det har min mors man gjort i ett vindkraft som är beläget nära deras ort. Han får mycket billigare el på det viset. Iofs kom ju skatteverket på att de ville förmånsbeskatta delägarna... då finns det ju lixom inget incitament längre att äga andelar... Jag tror att våra olika uppfattningar om vindkraft beror på i vilken miljö vi lever. Både socialt, politiskt och geografiskt....
CITAT (Simplicity @ 20-02-2010, 11:22)  Vafanken!? Tredje Vindkraft-NejTack-tråden på en vecka??? Man kan ju köpa andelar i vindkraft t ex via Dala Energi. Det är rätt vanligt här. Det har min mors man gjort i ett vindkraft som är beläget nära deras ort. Han får mycket billigare el på det viset.
Iofs kom ju skatteverket på att de ville förmånsbeskatta delägarna... då finns det ju lixom inget incitament längre att äga andelar...
Jag tror att våra olika uppfattningar om vindkraft beror på i vilken miljö vi lever. Både socialt, politiskt och geografiskt.... Det är ju bra för din mors man, men kanske inte lika bra för oss som får betala hans billiga el. Vindkraften subventioneras (med skattemedel) med ca 1 kr/kWh. Gita
Simplicity
20-02-2010, 12:02
CITAT (Gita @ 20-02-2010, 11:57)  Det är ju bra för din mors man, men kanske inte lika bra för oss som får betala hans billiga el. Vindkraften subventioneras (med skattemedel) med ca 1 kr/kWh. Gita Skulle tro att det i det här fallet är insatsen som är subventionen...
Piccante
20-02-2010, 12:46
CITAT (Gita @ 20-02-2010, 11:57)  Det är ju bra för din mors man, men kanske inte lika bra för oss som får betala hans billiga el. Vindkraften subventioneras (med skattemedel) med ca 1 kr/kWh. Gita Vilket är småpotatis i jämförelse med att betala obegränsat ansvar för kärnkraftsolyckor! Då får skattebetalarna stå för alla belopp över 12 miljarder och Vattenfall har som bekant satt hela koncernen i pant för att få köpa mer kärnkraft i Tyskland.
När hade vi senast en sådan olycka i sverige där det betalades obegränsade summor för att åtgärda det? Om vi bara skulle tillåta nybyggnation av kärnkraftverk med ny teknik skulle riskerna minska ännu mer.
Jag har inget emot vindkraftverk !det är ju rent och i stort set kostnadsfritt och inte tycker jag de är fula heller,hellre dom än kärnkraft !Vi ska få några här i byn men de få ju bara sättas upp på ett visst avstånd just för att inte boende ska störas,de nya vindkraftverken är mycket tystare än de första vi fick.
Christa
20-02-2010, 21:14
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 21:10)  Jag har inget emot vindkraftverk !det är ju rent och i stort set kostnadsfritt och inte tycker jag de är fula heller,hellre dom än kärnkraft !Vi ska få några här i byn men de få ju bara sättas upp på ett visst avstånd just för att inte boende ska störas,de nya vindkraftverken är mycket tystare än de första vi fick. Var de vindkraftverk som bullrade mest gröna nertill?
Det vet jag faktiskt inte !var aldrig på mötet som var anti Vindkraft.det öär så mycket annat som låter här fast vi bor på landet,vi har en flygrutt här över så det går ständigt flygplan här över plus försvarets flyg och Helicopptrar men man vänjer sig faktiskt.
Piccante
20-02-2010, 21:19
CITAT (Tobb @ 20-02-2010, 20:59)  När hade vi senast en sådan olycka i sverige där det betalades obegränsade summor för att åtgärda det? Om vi bara skulle tillåta nybyggnation av kärnkraftverk med ny teknik skulle riskerna minska ännu mer. Men det är sällan ett haveri kostar under 12 miljarder. Tjernobyl är fortfarande obeboligt och hela området kräver övervakning.
Gossen Ruda
20-02-2010, 21:50
CITAT (Markus_H @ 20-02-2010, 21:19)  Men det är sällan ett haveri kostar under 12 miljarder. Tjernobyl är fortfarande obeboligt och hela området kräver övervakning. Att jämföra rysk och svensk kärnkraft är som att jämföra äpplen och bananer. Tjernobyl saknade exempelvis reaktorinneslutning. INNAN olyckan.
gammelnalle
25-02-2010, 06:22
Ursäkta att jag inte kunna svara- för 3e gången i ÅR har Telia inte kunnat fixa min telefonledning (jo jag vet att telia inte gör det själv- men det är mot telia som jag har ett abbonemang) JAG drabbas inte i nuläget av några vindmöllor - och förmodligen inte heller inom en 10års period- men det finns andra.... http://www.koreus.com/video/vautour-eolienne.htmloch vem värnar dem??? b
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 21:10)  Jag har inget emot vindkraftverk !det är ju rent och i stort set kostnadsfritt och inte tycker jag de är fula heller,hellre dom än kärnkraft !Vi ska få några här i byn men de få ju bara sättas upp på ett visst avstånd just för att inte boende ska störas,de nya vindkraftverken är mycket tystare än de första vi fick. Kostnadsfritt? Vad tror du det kostar att bygga ett vindkraftverk som i bästa fall har en livslängd på 20 år. Knappast troligt att elproduktionen (utan subventioner) räcker till att täcka investeringskostnaderna under verkets livsläng. Visst är vindkraft rent men verkligen inte kostnadsfritt, så frågan är väl hur mycket mer konsumenten är beredd att betala för utsläppsfri el och hur många vindkraftverk vi vill ha., för varje verk ger trots allt inte så mycket och inget alls en riktigt kall vinterdag när det inte blåser. Gita
lorentz
25-02-2010, 07:51
"Not in my backyard" som det heter på nutidssvenska Propaganda som detta kallas och fler exempel finns, vem minns inte militanta veganers film om grisar.Söta bilder blandas med rykande skorstenar eller kalhyggen allt ackompanjeras med skräckfilmsmusik eller ljuv musik. Sättet att framföra sitt budskap visar även ett förakt för människors "tittarens" intelligens
Simplicity
25-02-2010, 08:08
Sverige borde väl ha Europas billigaste el? Eller? Nån som har koll? Det borde alltså finnas utrymme för höjning... Jag betalar redan idag mer för att få grön el.
Tyskarna betalar sen gammalt mycket mer och har anpassat sig efter det. De blir förvånade när de kommer till sverige och ser att i varje fönster hänger det två(!) fönsterlampor. Fönsterlampor öht förvånar dem... Likaså dessa adventsstakar som man inte ser nån annanstans...
gammelnalle
26-02-2010, 07:07
CITAT (lorentz @ 25-02-2010, 07:51)  "Not in my backyard" som det heter på nutidssvenska Propaganda som detta kallas och fler exempel finns, vem minns inte militanta veganers film om grisar.Söta bilder blandas med rykande skorstenar eller kalhyggen allt ackompanjeras med skräckfilmsmusik eller ljuv musik. Sättet att framföra sitt budskap visar även ett förakt för människors "tittarens" intelligens ja fåglars och naturens intelligens är inte speciellt hög, de kan inte ens själva protestera.... b
lorentz
26-02-2010, 08:08
Om naturen själv får välja så bör väl vindkraften vinna ? Propaganda är aldrig trevligt oavsett om den kommer från Allians,Vänster militant vegan eller Sverigedemokrat. Jag citerar dig "Gammelnalle" "Den som ställer många frågor ökar mångas visdom."
Men vi får inte glömma bort att vindkraften inte är en reglerbar kraft. Det blåser när det blåser o är vindstilla när det är vindstilla... Inte när vi vill.
gammelnalle
26-02-2010, 14:12
CITAT (lorentz @ 26-02-2010, 08:08)  Om naturen själv får välja så bör väl vindkraften vinna ? Propaganda är aldrig trevligt oavsett om den kommer från Allians,Vänster militant vegan eller Sverigedemokrat. Jag citerar dig "Gammelnalle" "Den som ställer många frågor ökar mångas visdom." Jag TROR på förnyelsebar energi och där ingår vindkraft. Det är inte vindkraften i sig utan storleken och VAR. Markägaren lär få 150000:-/år (rätta gärna eventuella faktabrister) för att han/hon upplåter sin mark - han/hon måste inte bo i närheten och ta de negativa konsekvenserna som trots ALLT nybyggande för med sig. De tidigare vindkraftverken som nu florerar , bl.a. på den skånska myllan - ofta ute på stora öppna fält är LÅNGT ifrån så höga som de som nu planeras på t.ex Linderödsåsen i ett mycket naturskönt område... inte ETT, inte TVÅ inte TIO utan ett 70 tal 2-3MW 150m höga vindmöllor.... http://www.bevaralinderodsasen.se/Kan man anse sig representera en fågelart och därmed skriva till berörda nämnder som "särskild berörd" ?? b
En tanke bara, om de enbart bade 16% effektivitet på detta ställe som skrevs i början, ger dessa eg 0,32-0,48 MW? I så fall om detta stämmer, levererar dessa vindkraftverk 340-510kW styck. Och ett hushåll gör av med??
Skulle du villa en bil som ibland gick 100km/h ibland 50km/h och ibland inte gick alls?
Simplicity
27-02-2010, 12:15
CITAT (Carl @ 27-02-2010, 12:02)  Skulle du villa en bil som ibland gick 100km/h ibland 50km/h och ibland inte gick alls? Nu är det väl ändå inte så att vi talat om att vi bara ska ha vindkraft? Jag skulle vilja slå ett slag för att använda mindre el... Visserligen blir väl inte elbolagen glada av det, för de vill ju faktiskt tjäna pengar... men jag vill gärna lobba lite för det... Det går ju att förbruka mindre, både för vår egen ekonomis skull och för miljöns skull... Rackarns! Det här är ju ett ämne för en ny tråd! "Vad gör du för att spara el?"
gammelnalle
01-03-2010, 07:41
Simplicity
01-03-2010, 10:46
CITAT (gammelnalle @ 01-03-2010, 07:41)  Ja, jag kan förstå om man bygger monstermöllor på 180 m nära ett bostadshus. Men tar de inte mer hänsyn än så? Här i skogslänen byggs vindsnurrorna en bit ut i skogen. Har hittills inte sett en endaste i ett samhälle. Det kan ju vara förklaringen till att jag inte anser detta vara ett stort problem.
Christa
01-03-2010, 13:31
CITAT (Motti @ 20-02-2010, 21:17)  Det vet jag faktiskt inte !var aldrig på mötet som var anti Vindkraft.det öär så mycket annat som låter här fast vi bor på landet,vi har en flygrutt här över så det går ständigt flygplan här över plus försvarets flyg och Helicopptrar men man vänjer sig faktiskt. Problemet med vindkraftverken är att de låter hela tiden. Precis som vägbrus. Allt som låter hela tiden gör mig trött och irriterad. Jag kan stå ut någon timme men jag är beroende av stillhet för att må bra. Det är inte närvaron av ljudet som är värst. Det är avsaknaden av tystnad. Vi letar hus på landet och har letat i 4 år efter något där det är vägbrusfritt. Efter att ha provlyssnat på vindkraftverk deppade jag i flera veckor. Kommunerna vill placera dem i just de få tysta områden som finns kvar. Inom någon kilometer från motorvägare märks inte bullret alls så varför placera dem i de få tysta områden vi har kvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|