Full version: Tips om videokamera?
Olle A
Eftersom inte så många tycks läsa i fotoavdelningen längst ner i forumet, frågar jag här också: finns här någon som vet något om videokameror? Jag planerar att köpa min första digitala videokamera så snart som möjligt, eller i alla fall innan vintern är slut så att jag kan filma rådjuren när de är kvar på matplatsen. Det ska vara någon som ger bra filmkvalitet, inte den allra enklaste/billigaste men inte heller någon superdyr proffsgrej. Även framöver kommer djur och natur att vara de mest intressanta motiven. På fotoaffären rekommenderar de en Canon LEGRIA HF200. Vad tror ni om den? Finns det andra i samma prisklass som är bättre? Vet ni något forum för amatörvideofilmare där jag kan kolla vidare?

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 20-02-2010, 10:44) *
Eftersom inte så många tycks läsa i fotoavdelningen längst ner i forumet, frågar jag här också: finns här någon som vet något om videokameror? Jag planerar att köpa min första digitala videokamera så snart som möjligt, eller i alla fall innan vintern är slut så att jag kan filma rådjuren när de är kvar på matplatsen. Det ska vara någon som ger bra filmkvalitet, inte den allra enklaste/billigaste men inte heller någon superdyr proffsgrej. Även framöver kommer djur och natur att vara de mest intressanta motiven. På fotoaffären rekommenderar de en Canon LEGRIA HF200. Vad tror ni om den? Finns det andra i samma prisklass som är bättre? Vet ni något forum för amatörvideofilmare där jag kan kolla vidare?

Olle

Jag har en kusin till den kameran, Canon LEGRIA HF20. Eller om det är samma. Jag är nästan helnöjd så den kan jag rekommendera. En nackdel som jag ännu inte upptäckt är att den enligt specifikationerna bara kan filma mellan 0 och 40 grader. Jag har dock filmat i 5 minus så den klarar mer. Dock inte fullt solsken för då blir den snabbt överhettad och filmen blir överexponerad. Ett solskydd rekommenderas. Mikrofonen är som alla inbyggda ingen höjdare, jag har köpt till en extern som jag är nöjd med fast där rök nån tusenlapp till. Att filma i HD är självklart numera. Stativ är ett måste, men det gäller vid all filming om man vill ha ett vettigt resultat.
Olle A
Tack Ruda! tummenupp.gif Det lutar alltmer åt att det blir en sådan.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon