katah
Jag bor i östergötland, zonen 2 -3.
Jag öppnar växthuset alltid i början av april, då kan man ha små omskolade plantor
där utan extra fläkt ( vi har växthuset som altan och husets restvärme blåser in ).

Nu börjar modet svikta lite, vågar jag så enligt min gammal schema och räkna med plats där i början av april.

Ni som har varit med om " krigsåren " blev det vår även då ??? confused.gif
Om, kom det ungefär i vanlig tid, eller försenad ?

jag bryr mig inte så mycket om mängden av snö just nu, utan vill ha + grader och solvärme till växterna !

Så klart börjar jag oroa mig över vattenmängden sen när snön börjar smälta... vart tar den vägen ?
Men nu vill ja ha värme!

Enligt klart.se ser det ut likadant som nu 2 veckor framåt, den 5. mars ska det vara -15 grader på natten .
grrr.....
Bassam
Hej

Jag tycker att det är klimatet som bestämmer .

H: Bassam
katah
CITAT (Bassam @ 20-02-2010, 12:02) *
Hej

Jag tycker att det är klimatet som bestämmer .
H: Bassam

confused.gif dunno.gif vad gör jag med den meningen !

Så klart vet jag att kyla är kyla .

Jag vill fråga om ERFARENHETER om vårens ankomst.
För solen kan värma upp på en vanlig tid även om det skulle finnas drivor med snö.

Hur gör ni andra, driver ni plantor upp i vanliga tider, i tron att våren kommer
eller väntar ni lite extra ?
Peztis
Jag driver nog upp som vanligt.
Det är ju jättesvårt att veta vad som händer om en månad eller så, det kan ju säga pang-tjong och så har det gått upp 30 grader från idag. Alltså, jag räkknar ju inte med att det ska vara 15 grader ute i morgon eller om en vecka men... ja, du förstår hur jag menar. biggrin.gif
katah
en som tar det lugnt alltså ... tummenupp.gif
Överbölingen
Jaha du! Som boende i norr så missuppfattade jag frågan lite. Att öppna växthuset är värt en ceremoni här. Dörrarna är nämligen fastfrusna i is till början av april. Så snart det är öppningsbart så fyller vi tre vattentunnor med varmvatten som sedan får accumulera värme under resten av vårvintern. Brukar funka helt OK. +5 vid golv och + 3 på 1,5 m. Naturstratifierade frösådder ställs in så fort de går att lossa från marken när snön har tinat. Täcks med byggplast och ses till lite sporadiskt. I maj börjar det gro och då gäller helkoll. Från slutet på mars så har vi innomhusodling i gäststugan så då har vi inga gäster framtill mitten på april. Överliggare får finna sig i odlingsläget fast de är välkomna. Det är ju bästa vårvintern för att bli beige i nyllet. Gryningstempen kan bli ner mot - 15° utomhus.
H Anders
Våren kan bli kall hävdar norska meterologer.
http://www.yr.no/nyheter/1.7006247
Geranium
Jag hoppas på kompensation för oss stackars svenskar. Extra fin vår borde vi alltså få. (Svårt att tänka sig just nu bara).
Vem ska man stämma annars? Jordbruksministern? rtfm.gif för utebliven sådd, försenad groning och sveda & värk.
katah
Huja. inga kalla vårar hit , det räcker med bestämt NU !

Jag fixar sådder i vanlig ordning... men måste kanske bromsa en vecka eller två snart .
Möjligtvis att så lite omgångar.
Fast nu är redan 50 innesådder på gång, och den stora sådden börjar mars ... hmmm. pirrigt är ordet
just nu !
Monica M zon 4
Jag räknar nog med att öppna växthuset för säsongen ungefär samma tid som vanligt. Brukar inviga det runt vårdagjämningen. Börjar med att sopa och ställa in vattentunnor och sätta ut värmefläktarna och termometrar. Sen får det stå några dagar så att jag ser att värmefläktar och sånt funkar. Möjligtvis att invigningen blir nån vecka senare än vanligt men våren kommer säkert som den brukar, även om det är fullt av snö just nu.

Dessutom håller jag med Geranium. Nån kompensation måste vi ju bara få. Vet inte om det är Jordbruksministerns fel eller om det kanske är Miljöministern som vi ska protestera för. Vart tog den globala uppvärmningen vägen!? ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon