Sidor: 1, 2
Christa
Plums sa det när jag gick ut efter att jag fått upp ytterdörren. Så här mycket snö har jag inte sett sedan 1977.
Huggorm
Jag vet inte exakt hur mycket snö vi har fått, men det är mer än någon gång sedan dom började mäta för många år sedan
EKLO
I Göteborg har det nu snöat oavbrutet i mer än ett dygn, och detta sker givetvis i något slags kuling så att snön kommer horisontellt in i ansiktet (eller mot köksfönstret, där jag nu har en flera decimeter hög driva och knappt ser grannfastigheten). Och fortsätta ska det. Aldrig har man väl sett så höga vallar mitt i stan...
skogstroll
det kommer ju sjukt mycket snö...... måste väl ut å sopa trappen men det känns lite motarbetat eller nåt... sleep.gif nåja har gjort lite nytta inomhus så nu är det väl utomhus som gäller blä usch
Grå
[attachment=47366:Alfons_002.JPG]

Grandisen Alfons står "på" en ihoptrampad stig som är ca 25-30 cm hög under den nya snön som nu når upp till fönstret.
Min lilla trädgård, med stenar, buskar, sittplatser och pynt och allt finns någonstans, djupt där nere.
Samsara
Här kom det ett par centimeter men vi hade plusgrader så det blev mest slask.
ingerralph
CITAT (Christa @ 20-02-2010, 12:25) *
Plums sa det när jag gick ut efter att jag fått upp ytterdörren. Så här mycket snö har jag inte sett sedan 1977.

Igår var jag ute och skottade i ca. 1,5 tim, och likadant idag. Bor norr om Göteborg och det har snöat i nära 2 dygn. Vår husvagn ser vi snart inte längre. Vårt bekymmer är dock fåglarna som måste ha mat, hoppas ni inte glömmer dessa små stackare. Har en flock på ca. 20 domherrar som väntar på mat plus alla andra vinterfåglar. Det är underbart att se dom flockas kring fågelbordet.
Alexander-VG-zon3
ja här snöar det än och det i mängder, men sist jag kollade så låg snödjupet här på ca 40-45cm, skulle inte bli förvånad om det landar på runt 50-55cm innan detta snöfall har dragit vidare.
Simplicity
Här är det ca 70 cm snö just nu...

Alltså snödjup.. inte som har kommit idag alltså!
Idag är det väl nån dm som fallit..
Peztis
I år hade det varit skoj med en sådan där snömätare man kan ha uppställd. I o f s kan man väl sticka ned en tumstock men då måste man ju gräva i massorna för att verkligen hitta ned till marken. Får fixa en sådan till nästa år eller något.
aanderss
för mycket o jag plumsade ut med 450 tidningar i natt
Ingela i Segersberg
CITAT (aanderss @ 20-02-2010, 14:27) *

kompiskram.gif Ska du ut inatt igen?
Huggorm
CITAT (aanderss @ 20-02-2010, 14:27) *

Det är nog inte lika kul att dela ut tidningar nu som på sommaren biggrin.gif

CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-02-2010, 14:31) *
kompiskram.gif Ska du ut inatt igen?

Förhoppningsvis slipper han, eftersom få tidningar utkommer på söndagar. Det brukar vara särskilda bud som har hand om söndagarna, åtminstone här omkring
zissi
Vågar mig inte ut och mäta men MYCKET är det! Det blåser ju och yr så mycket i dag så det blir sådana drivor på många ställen.
På vårt område är det två famlijer som flyttar ut från sina lägenheter idag. Snacka om otur med vädret! De har kört fast i omgångar och en familj har bytt från flyttsläp till en liten lastbil. Stackarna! sweatingbullets.gif fear.gif
Ingela i Segersberg
Jag har inte mätt, men det är nog minst 60 cm här. Snön går ju över knäna, när jag försöker gå i den.
gnon49
Kändes som infarken var nära när jag slet för att ta mig till fåglarna och mata dom. Men okey, jag hade väl hittats till våren när snön töat bort. Tror det är första gången sedan jag flyttade hit som jag inser att jag är helt isolerad. Inte en chans att ta sig ut. Plogning först på måndag. Måtte elen klara sig. Och bredbandet. Annars får jag lappsjuka.
Gossen Ruda
Jag har nog fått 20 cm sen det började igår men det är svårt att mäta när det driver ihop. Med det tidigare komna är det nog i snitt 40 cm nu. Och än har det inte slutat. Trist nog så hade SMHI rätt när dom varnade. rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Samsara @ 20-02-2010, 12:47) *
Här kom det ett par centimeter men vi hade plusgrader så det blev mest slask.

Samma här!
skogstroll
det kommer ju löjligt mycket... var ute och skottade trappen och parkeringen och.... va sjutton ska man ha träningskort till när man kan bo här confused.gif hade en hård halvmetershög vall mot parkeringen som jag lyckats få bort.... nu rör jag inte en fena till!! om inte sambon märker nåt när han kommer hem så stryper jag honom ranting.gif nä en dusch på det där kanske... hade en ambition att skotta en liten väg åt katten runt huset men det får vänta
Carl

ungefär en Decimeter snö djup i Höganäs!
Lilla Sibirien
Snön har ännu inte kommit hit, men kommer väl ikväll. Vi har inte så mycket snö
och tillsvidare har den snön som kommit varit lätt skottad. Blåsten har inte
kommit än, men det är väl bara att vänta.

Vi har kanske ca 40-50 cm snö. Men kallt har det varit -19 i natt och nu är det ca -14.
Nu är jag nöjd, det behöver inte vara mera vinter.

Jag vill ha våååååår biggrin.gif
Berith
unsure.gif

Det har kommit 3 dm sen vi plogade rent utanför dörren igår.
[attachment=47373:DSCN0006x.jpg]

Jag stack ner tumstocken i snön ute på gräsmattan och den visade på 83 cm.
[attachment=47375:DSCN0007x.jpg]

Staketet bredvid lyktstolpen syns knappt.
[attachment=47374:DSCN0005x.jpg]
Eva St
Ja inte ser det ut att avta heller det är bara skotta skotta och åter skotta som gäller sweatingbullets.gif
Nu är snart hela häcken runt altanen begravd i snö
Men man får glädja sig åt att man inte är tvungen att ge sig ut på vägarna idag

[attachment=47381:VINTER35.JPG]
Uggi
Här i Falköping är det gott om snö ca 60 cm, vi skulle haft en sl-tävling idag fick ställa in p.g.a. för hård blåst och för mycket snöande. Det är inte ofta jag har varit med och ställt in av den anledningen, då har jag ändå hållt på med skidåkning i tävlingssammanhang i ca 40 år. Sånt är livet, men våren kommer närmare för var dag.
Klint
http://picasaweb.google.com/data/feed/base...Zf0VA&hl=sv

Hoppas ni ser tror jag blir tokig!bilder gick inte att flytta OM ni ser är det rätt mycket och der driver ju igen så infernaliskt Är det möjligen med en bild på en lagård är det västsveriges segaste lagård det rasar runt omkring vi hoppas att detta åbäke står på tur (ägs av granne) annars är allt bra lite insnöade men veden är inburen och elen funkar!!
Christa
Vi skottar och skottar men det bara kommer mer. Försökte gå på gräsmattan idag men det gick nästan inte. Vår stackars gamla tujahäck har lagt sig ner sad.gif . Hoppas den går att resa upp igen annars har jag inget insynsskydd.

Jag har inget emot barn men vi har sådan liten tomt och grannen har tre småbarn som har sin lekyta på andra sidan häcken. Känns inte så intressant att odla grönsaker med full insyn från alla ungarna.

Jag har lagt ner ett hästjobb med att ta bort snö från häcken i vinter men nu verkar det vara kört.

Min gamla bil är begravd under snön. Undrar om den kan ta skada?

Min sambo skottar garagetaket och snöhögarna är nu så höga att han utan vidare kan promenera upp på taket. Han tog med sig den stora snöflyttaren. Han kallar den flingan. Jag vet inte vad den kallas.

Grannen skulle få besök av föräldrar som kommer med bil. De skulle kommit igår kväll och jag tror inte de kommit fram än.
Platinum
Här har det kommit en hel del denna vinter, det har ju sjunkit i omgångar men runt en meter djupt i trädgården är det nog just nu.

Snöar gör det även idag och har gjort sedan igår och mer snö sägs det ska komma imorgon och driver gör det något otroligt...så undvik vägarna i norra Gästrikland idag.
Olle A
Omkring halvmetern här också.

[attachment=47393:V_der2.jpg]

Olle
Motti
Det ser ut lika dant här på Höglandet Nässjö som på era bilder,vi har sjötomt och det innebär att vi får in mycket vind som kör upp snödrivor lite här och där och naturligtvis hade vi fått en snödriva mitt framför fågelmatarna så jag fick gräva mig in i över en meter snö tror bara huvud och axlar tittade upp över snödrivan giggle.gif vi har snöhögar på uppåt en och en halv meter så nu börjar det bli jobbigt att slänga upp snön när man skottar.Undrar just hur många som fått ryggskott i dessa dagar confused.gif En sån vinter vi fått !precis när man börjar ställa in sig på vår angry.gif
ingrid fuxwall
I snitt har vi en meter snö.
Lite här och var på tomten har jag fårstängsel som jag odlar bönor mot - de är försvunna, ser bara toppen av stolparna.
Samma sak med staketet ut mot vägen, snön är högre än staketet, men där är ju jag lite skyldig - allt jag skottat.

Vi har en övre altan och där började jag skotta i går, djupet var som minst 70 cm. Slet som ett djur och i morse var det bara att börja om, vill inte att taket ska rasa - försäkringar gäller ju inte mot detta.

Så fort det slutat snöa ska jag försöka skotta fram grinden och sedan bilen. Sedan måste jag försöka lista ut var brevlådan finns och sedan gräva fram den - den fanns i morse men efter att plogbilen åkt förbi är den försvunnen
Anki på Öland
Har inte kommit särskilt mycket här, rasslade ner en massa småsnö på förmiddagen och det har varit ett par pussgrader så det har packats ihop rätt ordentligt.
Anki
hattstugan

Fram till nu har det kommit ca 2 dm och det snöar fortfarande!! Och det har blivit nån grad mildare!!
Motti
Precis nu är plogbilen här och jag ser att han har problem med vart han ska göra av snön ?det är mycket nu confused.gif Man kanske skulle mäta på en del ställen där det är mest snö för skojs skull.
Myosotis
Här i Skåne är det bara 42 cm, inte alls så extremt som hos många av er. Det som kom i natt var blötsnö, tyvärr är det omkring nollgradigt nu på dagarna, så snödjupet ökade egentligen knappt, det sjönk bara ihop. Det första jag fick göra i morse var att skaka snön av enarna, de var nära att knäckas.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 20-02-2010, 20:36) *
Det första jag fick göra i morse var att skaka snön av enarna, de var nära att knäckas.

De flesta enarna här omkring gick åt redan i julas, bland annat en bamsestor som står i en hästhage. Dom verkar helt enkelt inte skapta för att klara tunga snölass
Motti
Var ute och mätte våra uppskottade snövallar vid huset för skojs skull 1,40 höga var dom,resten är omöjligt att mäta för vinden från sjön har drivit upp vallar som är 1,50 ungefär på en del ställen är det bara 40 cm.Men när jag fick skotta mig fram till fågelmatarna var det säkert över en meter 110 kanske.Jag har i alla fall gått ner 1,5 kilo på snöskottning rolleyes.gif och troligtvis stärkt en och annan muskel också giggle.gif
renate
Gör snart inget annat än skotta snö.Innan gjorde jag stigar runt huset åt katterna men nu bara på framsidan så de kan går ut och gör sina behov.Jag släpper ut de på framsidan där det är skottat sedan tar de sig rund till kattluckan på baksidan i de gamla stigarna.Växthuset måste skottas varje dag nu,även garagetket är skottat nu,men det snöar fortfarande men det blåser inte.
[attachment=47422:2010_02_...__Large_.JPG] [attachment=47423:2010_02_...__Large_.JPG]
[attachment=47424:2010_02_...__Large_.JPG]
Sussie F-Flower
Den sista snön som ni i södra Sverige nyligen har fått, har börjat hos oss för några timmar sedan.
Jag kan inte påstå att det vräker ner men det har blåst väldigt väldigt kraftigt och när jag var ute och gick 1,5 timme idag så kändes det som om jag skulle ha varit på Nordpolen... -18 samt halvstorm... crying.gif fast då var himlen nästan klarblå...

Jag skottar gången till min altan och på gräsmattan så har det varit till midjan i flera veckor nu... Men snön sjunker ju ihop allt eftersom... Annars skulle det väl ha varit över 2 meter nu...

Jag är verkligen JÄTTETRÖTT på snön nu! -cry-.gif
Skotta, skotta... Sopa, sopa...
Åsa, mälardalen zon 2
Här är det riktigt kallt, blåsigt och vi har nog fått runt 1dm snö under kvällen så jag blev mycket förvånad då jag hittade reklamhögen i brevlådan (vi får lokalblaskan med en bunt lokalreklam varje helg), när vi kom hem nyligen, sedan reklamutdelaren blev en äldre herre verkar reklamen komma oavsett väderlek.
Anma
Var ute med två ovilliga hundar. Gick runt kvarteret i blåsten och när vi kom tillbaka till trappen syntes det inte att vi gått ut 10 min tidigare.
*Stintan*
Vi har väl släppt ut för lite koldioxid whist.gif
Meriona
Och fortsätter och fortsätter att snöa gör det. Och blåsa. Suck. Funderar på hur man ska ta sig till jobbet imorgon?
Hej igen
Vi har fått ca 50 cm totalt under vintern ... ovanligt lite
men det hinner nog komma en hel del till
Ralf
CITAT (Meriona @ 21-02-2010, 10:16) *
Och fortsätter och fortsätter att snöa gör det. Och blåsa. Suck. Funderar på hur man ska ta sig till jobbet imorgon?

Ackja? Har du inga dragdjur?
Myosotis
CITAT (Ralf @ 21-02-2010, 11:36) *
Ackja? Har du inga dragdjur?

giggle.gif Det vill jag se bild på i så fall, två gerbiler som dragdjur.
skogstroll
jag kollade på uteplatsen på ett ställe jag inte skottat och det var gott och väl en meter

min chef blir glad om jag kommer alls så jag tar första bästa buss crazy.gif
Anma
Här är det nu lätt snöfall och full sol! det var välplogat i morse, kunde inte tro att jag pölsade i flera decimeter höga snöbyar sent i går kväll.
hattstugan

Här har det kommit ca 30 cm sedan i torsdags och är nu omkring 90 cm ute på gräsmattan!!
Anma
Så här såg en bil ut på vår parkering för ett par veckor sen. Sedan dess har det kommit en halvmeter till, minst. Ska fota bilen igen senare.

Vår parkeringsplats är till höger.
skogstroll
nu e solen borta och lite sporadiska flingor....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon