Jag har i flera år försökt att så narcisstobak...vill gärna ha en i en stor kruka på uteplatsen....men, men vem jag än köper frö ifrån så lyckas jag inte få dem att gro..kan någon ge lite såråd så kan jag kanske genom uteslutningsmetoden se om jag har gjort något katastrofalt fel...
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2010, 13:33
Narcisstobak brukar vara en av de lättaste att lyckas med tycker jag. Såhär gör jag:
Häll ner bra såjord i en lite större bytta ex. en bigpack glassburk som man har skurit dräneringshål i, jämna till ytan och vattna med ljummet vatten, när bädden sjunkit ihop bör det vara runt 2cm upp till kanten på burken. Strössla ut tobaksfröerna så glest du kan på ytan (täck EJ fröerna med jord de är ljusgroende), klä bigpack glassburke med gladpack så det blir nästan 100% luftfuktighet om fröerna, fröerna brukar gro ganska snabbt och när de fått karaktärsblad kan de skolas ut en och en i krukor.
Sådden kan stå i rumstemperatur i ett fönster.
jag har sått i vanliga såkrukor...de där svarta fyrkantiga av tunn plast...och inte med gladpack! Värt ett försök!
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2010, 13:48
Det är främst stora frön man kan så direkt i krukor, mindre frön blir oftast bäst att bredså i i större byttor, och i stort sett alla frön speciellt de ljusgroende behöver hög luftfuktighet vid groningen.
Hej
Dom är såpass enkla att få att gro så det kan bara vara för lite eller för mycket väta. jag strör fröna ovanpå jorden, sen ett jättetunnt lager jord och sist en plastpåse med lufthål över det hela. Glöm inte att ta frön till hösten så du har.
Något fel är det jag gör...får det mesta andra att gro...men inte narcissen....*suckar* tar till mig råden och skall införa gladpack och bredsådd så får vi se!
glömde fråga hur lång tid det tar innan de gror???
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2010, 23:11
Oftast tar det inte mer än 1-2v för fröerna att gro så det är ganska snabbt.
linalina
21-02-2010, 13:53
Om du ändå inte lyckas så kan du få några plantor av mig lite senare, för mina har tittat upp. Jag sådde mina för ca 2-3 veckor sedan i en pluggbox.
Så gulligt och snällt...!!!! Jag ger mig dock inte i första taget...men lägger erbjudandet på minnet...
linalina
21-02-2010, 15:44
Det är rätt! Kämpa på!
Stor glädje idag! Två små pyttisar har visat sig....tack för alla råd!!!!
linalina
26-02-2010, 23:36
Grattis!
Om en vecka kan du inte räkna dem alla.
ett angenämt problem i så fall.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.