nybörjarentusiast
Skulle vilja ha lite tips på fina (helst vita) blommor som är lite högre (70-100 cm) och som blommar tidigt åtminstone under maj och som helst inte blommar alltför länge. Får gärna vara ettåriga blommor som går att gräva upp när de har gjort sitt. Vill ha dessa som utfyllnad innan de andra blommorna kommer igång och blommar.

Tar tacksamt emot alla tips!
gnon49
CITAT (nybörjarentusiast @ 20-02-2010, 14:19) *
Skulle vilja ha lite tips på fina (helst vita) blommor som är lite högre (70-100 cm) och som blommar tidigt åtminstone under maj och som helst inte blommar alltför länge. Får gärna vara ettåriga blommor som går att gräva upp när de har gjort sitt. Vill ha dessa som utfyllnad innan de andra blommorna kommer igång och blommar.

Tar tacksamt emot alla tips!

Varför inte pingstliljor. Det har jag som första blommor i rabatten. Sedan tar andra över. Andra tidiga jag har är krokus, pärlhyacint,påskliljor, nejlikerot och gullviva. Penseer brukar finnas i butik ganska tidigt.
Men ettåringar i maj? Satsa på vårlökar är mitt råd.
nybörjarentusiast
Haha ja alltså jag ska anlägga min rabatt nu i vår och tänkte att det kanske finns några fina ettåriga blommor som man kan driva upp/köpa och sätta ut under maj månad för att få rabatten fin redan då. Är väl lite svårt att sätta lökar nu på våren och få dem fina redan samma vår. Sen till hösten kommer jag absolut att sätta lökar som sedan får gå i blom kommande vår.

Tack för dina tips
mojan
Du skulle kunna köpa färdiga ettåriga plantor t ex penséer kan man plantera tidigt, tål tom lite frost. Finns i vitt och många andra färger/"modeller". De är ju inte höga men något att börja med kanske?

Sen är det bara att botanisera vidare: vita petunior osv.

Höga blommor är lite svårare att komma på men det finns uppstammade vita marguriter (prästkrage), vit solnum på stam kanske fuscia med vitt och någon annan färg.
Bengalow
En "marktäckare", som inte uppfyller de kraven som du vill ha i höjd, är Balkansippor. Dom kommer tidigt men blommar under hela maj. Efter något år har du rabatten full, men dom tränger inte ut andra växter. Dom är en av mina "favvisar" och klarar ganska karga förhållanden. Dom vill gärna ha sol. Ja, men vill inte det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon