Full version: Phalaenopsis
danne_71
Hej! Har 2 st Phalaenopsis i ett fönster. Den ena är hur fin som helst och blommar, medans den andra tappar sina blommor och de ännu inte utslagna blir bruna. Bladen på den känns mjuka till skillnad från på den fina som har lite mer styva blad. Vad kan detta bero på? Kan man göra något åt det eller är det bara att hoppas?
Christer i Falköping
Jag kan inte mycket om orkidéer, men det låter som den dåliga har fått för mycket vatten.
Christer.
Alpiner i Halmstad
Lämpligt vattentryck i bladet håller bladet i form.
Vattenbristen orsakas av att avdunstmingen är större än tillförseln.
! plantan står i ett rum med alltför låg luftfuktighet, så att rötterna inte klarar av att förse plantan med vatten.
Vanligast beror detta på att plantans rotsystem har drunknat. Total syrebrist orsakats av att rötterna inte fått torka upp mellan vattningarna.
Problemet ökar när planteringsmaterialet (komposten blir kompost)
Undersök fösiktigt rötterna och plantera om plantan har många döda rötter.
Jag tror jag har en bild på lämpligt planteringsmaterial.

M.v.h. Bernt
Nymphaea
Sslita upp orkiden, riv bort all kompost och 'skräp'. Ta en genomskinlig plastkruka och 'plantera orkiden i vitmossa. Ljus stimulerar rötterna till att växa. Det ska hållas fuktigt hela tiden...
Har även sett varianter av att binda fast vitmossan runt orkidens rötter, fukta mossan och sluta tätt runt blad och allt (ja, inte stängeln då...) med en genomskinlig plastpåse...

när bladen är hårda och fina rötter bildats planteras orkiden på nytt i kompost blandat med sphagnum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon