Molngrabb
20-02-2010, 22:50
Jag vill väldigt gärna överraska min flickvän med solrosor nu i sommar och jag undrar vad ni har för tips kring uppbindning och stöttning av stammen. Jag skulle gärna vilja ha dem på framsidan av huset, dels för att ser fint ut när hon kommer hem från jobbet och dels för att är bäst sol där. Dock så är det stenbelagt närmast huset så därav min fråga. De har alltså inte någon vägg att stå emot, så hur hade ni gjort lämpligast? Man behöver kanske inte ge dem stöttning?
Det finns ju många olika sorters solrosor, vissa är väldigt låga men jag antar att du menar de som är mycket högre, kanke inte prompt de som dock blir 3 m...
Har du något att plantera dem i, tänkte du dig krukor vid stenläggningen eller är det en rabatt framför?
Det borde ju räcka med någon pinne att ev binda upp dem vid ifall de börjar se lite vingliga ut men du vill kanske ha något "vackrare"? Måste klura lite...
Strasstass
21-02-2010, 21:29
Gör som man gör med hallon, slå ner en eller två höga stolpar i varje ände av solroslandet och dra ett snöre bakom och framför solrosorna. Dra snörena på olika höjder.
skogstroll
22-02-2010, 10:04
jag hade en sån bjässe förut men den stod av sig själv faktiskt - "stammen" var tjock som en chorizokorv eller två, men som sagt några pinnar att staga upp den med skadar nog inte!
[attachment=47480:35168.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.