Full version: Litchi
Jordgubben (°_°)
Igår var jag hos min kompis och han hade köpt litchifrukter som vi åt lite av. Jag sparade fröna för jag tänkte att man kunde så dom, och nu undrar jag när man ska så dom och hur ska man så dom?

Tack på förhand Jordgubben
Sussie F-Flower
Jag har nog sått (15e jan. 2009) ca 15-20 kärnor i olika jordblandningar. Minns inte om det var någon som grodde i jord... kanske EN!
Däremot så groddade jag, samtidigt, några i vitmossa varav alla fick rötter.

Därefter planterades de i en blandning av leca/perlite och vanlig blomjord. Enligt min bok så vill de ha lucker jord då de vill ha mycket syre.

Idag är de ca 2 dm höga. Ser inte så pigga ut. De har blivit bruna och torra på bladen.
De vill ha neutraliserat vatten vilket kanske inte jag har tillgodosett.

Groddade Litchi, febr 2009.

Litchi 27/3 2009
Åsa, mälardalen zon 2
Litchie brukar vara lätt att få att gro, misstaget många gör är att torka kärnorna. Litchie tappar snabbt grobarheten och ska gärna sås direkt då man ätit upp fruktköttetl, ju färskare desto bättre gror det.
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-02-2010, 11:55) *
Litchie brukar vara lätt att få att gro, misstaget många gör är att torka kärnorna. Litchie tappar snabbt grobarheten och ska gärna sås direkt då man ätit upp fruktköttetl, ju färskare desto bättre gror det.

Ja, fast det gjorde jag faktiskt... Jag tog kärnorna direkt ifrån munnen, tvättade ren dom en efter en och planterade dom direkt på bara några sek. Det kan hända att jag inte hade tillräckligt varmt underifrån, jag misstänker och tror att det var det det berodde på...
Alexander-VG-zon3
dom är ju tropiska träd så en temp på +25c +30c gör att dom gror lätt och snabbt. jag sådde mina i vanlig såjord med undervärme. men vitmossa låter som ett väldigt bra sätt att gro dom på (eller i), det har jag inte alls tänkt på och kanske ska testa nästa gång jag sår.
djur7
Jag sådde litchie i fjol,satte fröet i såblandad jord och hade den på akvariet, det tog ganska länge innan den grodde jag tror ca 1 månad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon