Full version: växthus odling
strahlemann
hej,

Vi har en tomt från 1200m2 och jag vill har en växthus med ca. 800m2 för ekologisk odling från rosor och t ex paprika eller tomater.

Men nu söka jag kursen i ekologisk trädgårdsodling i västra götaland. jag har sökt i weben men jag hitta ingenting.

Kanske du kan hjälpa mig vidare.

mvh Philipp
Annetorp
Hej, Jag gick en trädgårdsutbildning i Skåne (Hvilanutbildningen, Åkarp). Jag vet inte om jag kan hjälpa dej. För jag har frågor om din tanke bakom odlingen.
Hobby?
Ska du ha det som en hobbyverksamhet, bör du nog tänka efter hur mycket tid du vill lägga ner.
Du vill odla ekologiskt, bör du också tänka på att ha ett bra växtskydd. Får du löss på rosorna, kanske inte alltid angreppet går att stoppa med såpa utan du kanske behöver ha ett rovdjur som äter lössen.
Bolla dina ideer med mig innan du börjar att gör något som inte funkar.
strahlemann
Hej tack för svar,

jag vill bedriva den som egentliga yrke (jag har eget företag). men jag har ingen erfarenhet i den här bransch. Vad tror du jag ska sluta med den idee?

mvh

officinalis
Prova, men vore rimligt att lägga upp en bra plan för hur du ska lägga upp odlingarna och hur pass mycket tid du vill lägga.
De billigaste växthusvarianterna jag har sett är gjorde med vp-rör och byggplast enligt tunnelväxthus-varianten. Men de lär inte vara särskilt hållbara. Jag skulle nog ha satsat på ett skyddat ställe och med bra jordankare.
strahlemann
Hej,

jag har hitta en företag som producera stora växthus, vad jag vill är definitivt inte billig.

det är min önskan:

jag tror att det är dumt att börja omedelbart så stor! men jag är lite osäker..., vad menar du, ska jag bättre små börja inte direkt med 800m2 ???

officinalis
Det beror såklart hur pass ekonomiskt beroende du kommer bli av din odling. Att gå runt på småskalig ekologisk odling verkar inte vara det lättaste.
Sen får du väl fundera på hur mycket du kan tänkas vara beredd att lägga ut och anpassa drömmarna till det, istället för tvärt om. Tyvärr är ju pengar ofta en begränsning.

Du kanske kan hitta något här:
http://www.classicum.se/art.asp?id=14&oneart=1
Annetorp
När jag hade LIA (Lärande i arbete) fick jag chansen att studera allt från den lilla handelsträdgården till den stora plantskolan. Från den lilla fick jag lära mig mest om att starta från ett litet enkelt växthus. Hon berättade att en person ska kunna sköta själv om 1000 kvm och på varje kvm ska du helst omsätta 1000 kr / kvm om året (vi hade företagsekonomi också). Det hela fick mig att plocka fram mina papper och ta en titt. Jag ska kontrollera lite av siffrorna innan jag skickar de till dej.
Och nu till mina frågor:
1, rosorna ska de vara till snittrosor eller trädgårdsrosor?
2, vilken uppvärmning hade du tänkt dej?
3, ska du ha försäljning av tomater till lokala försäljare också eller ska du ha försäljningen själv bara?
Ha det bra
Mvh
Annetorp

strahlemann
jag vill sälja trädgårdsroser, dessutom vill jag sälja mina tomater i en små affär direkt på växthus.

planerad har jag golfvärme för att kunna justera värme vid behov.

jag tro jag ska köpa först en små växthus (100m2) för att prova omsättning!

tack för hjälpa!!!

Annetorp
Ja, perfekt. tummenupp.gif Ekologiskt odlade trädgårdsrosor, bra. Nu är jag uppspelt. yahoo.gif Det är mer min avdelning, plantskola. Okej, en sak du måste tänka på, det är att rosor är licensierade. Det innebär att man inte får odla rosor hur som helst. Du måste kolla upp det. Hur hade du tänkt att odla dom, rotäkta eller ympa ?
Det är nog bäst att du tar rotäkta, då får du fram härdiga planter för det zon område ni har.
100 kvm kan vara lite, men det är bäst att kolla hur tidkrävade det blir.
Ska söka upp ett odlingsschem för tomater till dej.
Har inget mer att komma med. Ha det bra.
Med vänliga hälsningar
A
officinalis
Vilken efterfrågan på ekologiskt odlade rosor och andra prydnadsväxter finns det idag?
theseraphim
inte för att vara sån men viss erfarenhet har jag av brancshen ok eftersom du uppenbarligen inte har någon så mitt råd är att glömma allt och lägga ner drömmen. Det är väldigt många som får den här ideologiska visionen men 99% konkar och de som lyckas har mångårig erfarenhet och har drivit odlingar tidigare. tomater tjänar du några kronor per kilo på om ens det, börja räkna på hur många du behöver sälja för att få det att gå runt.

sorry!
officinalis
CITAT (theseraphim @ 25-02-2010, 19:23) *
inte för att vara sån men viss erfarenhet har jag av brancshen ok eftersom du uppenbarligen inte har någon så mitt råd är att glömma allt och lägga ner drömmen. Det är väldigt många som får den här ideologiska visionen men 99% konkar och de som lyckas har mångårig erfarenhet och har drivit odlingar tidigare. tomater tjänar du några kronor per kilo på om ens det, börja räkna på hur många du behöver sälja för att få det att gå runt.

sorry!

Trista och rätt taskiga råd tycker jag. Det är klart man ska försöka, men visst måste man ordna en vettig planering och ta reda _på egen hand_ hur ekonomin skulle fungera. Man ska lyssna på råd. Men frågan är hur konstruktivt det är att lyssna på någon som säger "lägg ner och glöm drömmen".

Som jag förstod det så skulle detta inte vara en 100%-verksamhet som strahlemann ska klara sig på helt och hållet på.

Vad man tjänar på tomater skiljer sig lite. Ska man leverera till grossist så lär man inte kunna räkna med mycket. Att sälja direkt till privatpersoner lär dock höja inkomsten en hel del, särskilt ifall man odlar särskilda sorter som anses vara lite mer "delikatess".

Vart kommer föressten ideologin in i bilden. Är det för att han vill odla utan handelsgödsel och kemiska bekämpningsmedel som du stör dig? (Ja, du verkar störa dig och din kommentar var lite arrogant enligt mig)

edit:
Den främsta anledningen till att jag reagerade på ditt inlägg är för att jag själv har fått lyda under pedagogik där jag själv fått lära mig av mina misstag och även fått lyssna på cyniker som raddar upp alla eventuella och troliga hinder, snarare än att uppmuntra och hitta möjligheterna.
Du kan väl gissa av vilken av dessa "rådgivare" jag har fått lära mig mest av och haft mest nytta av?
theseraphim
Jag är realist och har en bra insikt i den bransch som vi pratar om. Sedan vill han enligt utsaga driva detta som enda företag om jag tolkar han rätt. Kan låta negativ visst men jag försöker aldrig försköna något eller ge någon falska förhoppningar så slipper man få den biten grusad längre fram. Givetvis ska man ha visioner inget fel i det men detta är ändå en satsnng på ex antal hundra tusen minst i start och då räknar vi lågt sedan tillkommer löpande kostnader och underhåll som skall betalas och det är ett antal tusen där. Sist ska man kunna leva på det och i regel tar de ett till två år innan en genföretagare går plus och det är i mindre riskfyllda bransher. Skulder bygger väldigt lätt på sig och inte så jättekul att stå där med jätteskulder om det rasar.

har inget emot varken krav, ekologiskt, rättvisemärkt och alla dessa standarder men jag vet faran i att grunda ett företag på sådana förutsättningar. Det är ju ändå en och annan blombutik som fått slå igen tack vare lite väl utsvävande ideér.

Sedan kan man ju väga in annetorps ekvation med 1000kr/kvm för att gå runt vilket innebär antingen 1.2 miljoner per år eller hundra tusen med de förslag som dykt upp och ska man ha 1200kvm så är 1.2 miljoner i minsta laget för en sådan anläggning och 100000 är på tok för lite för att det ska gå runt, tänk vad en normal lön kostar per år innan skatter osv.

Så negativ är jag inte och inte elak är jag inte heller utan bara ärlig.
officinalis
Själv tycker jag man ska låta idéerna spåra ur helt och hållet och måla upp sin dröm.
Efter det så kan man lägga upp kalkylerna och fundera på hur realistiskt det egentligen är.
Ser inget fel i att våga satsa och gå emot strömmen heller, även fast det kan innebärra större risker (visserligen var det rosor och tomater det var frågan om här men).

Jag är ledsen för att jag övertolkade dig lite. De olika pedagogerna har väl satt sina spår smile.gif

Är du egenföretagare själv föressten?
theseraphim
Ingen fara med mig, vet om att jag kan låta barsk ibland men å andra sidan så behövs det nog både en som säger det positiva och en som tar det negativa när man står inför ett sådant jättebeslut.
Är förvisso inte egenföretagare men jobbar inom blomsterbranschen och vet hur känsliga små företag kan vara tex ta ett scenario där man står med 1000 jättefina ekologiska rosplantor som man tänkt sälja för 299:- och faktiskt ha lite förtjänst på. I samma veva börjar tex Blomsterlandet o Plantagen annosera rosplantor för 99:- visserligen inte ekologiska men ändå. Risken är då stor att den beräknade försäljningen sjunker som en sten då det är en väldigt prisavgörande bransch.

Drömmar ska man ha och jag uppmuntrar gärna folk som vill starta eget och ger de tips o råd jag kan(har en del företagsekonomisk utbildning plus mycket branschvana)när jag ser att personen i fråga tänkt igenom sin idé och har en bra o vettig plan. Tyvärr är det ju så att väldigt många som startar eget företag gör det för det verkar kul och att det är lite status i det men väldigt många kursar eller lägger ner med stora skulder i bagaget.

Skulle Strahlemann visa upp en sund affärsplan med plus o minus, konkurrensutsatthet, riskmomentm svaghet/styrkor osv så kan saken vara en annan.

officinalis
Ja, det kanske är så att man behöver både en visionär och en realist som företagare. Jag är inte heller egenföretagare, men har svårt att sova på nätterna ibland pga. av idéer som rusar runt.
Min vision är dock snarare att jag ska planera allting i minsta detalj. förebyggande arbete Ergonomi, potentiella skadedjur, psykologisk hälsa (när ska man ha tid att träffa sina vänner. Jag räknar med slit och 7-dagarsarbetsveckor till en början) och såklart det vanliga med växtval, marknadsundersökning, ekonomi och liknande.
Själv tycker jag det är lite trist idag. Man pratar om ett generationsskifte inom trädgårdsbranschen (främst odling vad jag förstått). Men vilka unga har egentligen råd att köpa upp ett bolag som håller på att läggas ner? Eller vem har över huvud taget möjligheterna att börja stort istället för att lära sig på vägen och växa med tiden.
Resultatet hos de större företagen efter nedläggningar, konkurser osv. blir såklart möjligheten att växa. Storskalighet alltså.
Här är det nog svårt att konkurrera. Detta verkar gälla både odling för garden centers, anläggningsfirmor såväl som livsmedelsproduktion.
theseraphim
jag förstår precis vad du menar och mitt huvud är likadant men ditt planerande lönar sig om dagen kommer, lita på mig. Håler med om att det är inte lätt att få pengar men inte helt omöjligt om företaget gick plus innan ägarbyte då köpelånet baseras på ev vinst o dylikt.
Mentha-Arvensis
Dags att röra om lite i grytan, man vill ju inte bränna fast ingridienserna.

Eftersom många faktiskt räknar med att denna typ av verksamhet inte ska fungera, tror jag att du har väldigt stor sjanns att klara av det.

Men eftersom det endå finns många kanske det kan vara en bra idé att ha någonting du är relativt ensam om.

Om du ska satsa seriöst, tycker jag du ska titta på;
Http://www.growingspaces.se
Det är kanske inte det billigaste allternativet, men effektivaste.
Då kan du odla hela året och kan tjäna in lite av det du förlorar under den ordinarie sessongen.
Annetorp
Strahlemann kika på hemsida som Mentha-arvensis har länkat till.
Mvh
A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon