Full version: Lagerblad
Sabina87
Det slog mig igår när jag lagade man, att man kanske kan odla egna lagerblad. Är det någon som har provat? skulle vilja veta lite hur man odlar dom, och hur man torkar dom bäst? så att det finns i kryddskåpet hela året.

/Sabina
Alexander-VG-zon3
så här kan man odla dom ;

övervintring - dom vill helst övervintras svalt (ca +1c +10c) och ljust. dock har du dom ute såpass mycket att dom får en viloperiod ute så kan man övervintra dom i rusmtemp (gärna så svalt man kan) men då är det väldigt viktigt med extra ljus. alltså desto varmare mer extra ljus behövs. står dom kallt hålls dom lätt torra (vattna lite lite så att dom inte dör av torka) hålls dom varmt/sval rusmtemp så håll dom lätt fuktiga ev låt dom torka ut lite innan man vattnar igen.

våren - när det är frostfritt ute så ta ut dom, avhärda dom först igenom att placera dom i skuggan (ev med väv på) ha dom där i 2-4v och placera dom sedan soligare och soligare. vår solen bränner bladen lätt. när dom börjar att växa igen och är aktiva så kan dom om det behövs plantera om dom i lite större krukor (krukor med hål). lager vill ha en lucker och kalkrikjord. vattna när det är varmt och soligt men det är bra att dom får torka upp lite innan man rikligt vattnar igen. alltså dom vill ha en rotblöta och sedan torka upp och sedan en rotblöta igen.

sommaren - vattna som ovan när det är torrt och soligt, och 4v efter omplantering eller 4v efter det att dom börjat att växa så kan du ge dom näring. vilken närings som helst funkar ge näring ca 2-3gånger per månad, sluta att ge näring i juli-början av aug.

hösten - när det blir svalare/regnigare vattna mindre. ev om det regnar mycket sätt den skyddat från regn. när det börjar närma sig frost så tar man in den, den tål några lätta frostnätter på hösten utan att skadas men den ska innan innan det blir för kallt på hösten/förvintern. den tål inte frost på våren.

vintern - är det milt några dagar på förvintern så kan man ta ut den lite. men det kan bli mycket bärande fram och tillbaka och detta gäller då endast om den står svalt men frostfritt. övervintrar man den inne i rumstemp så har man kvar den där tills våren.
Sabina87
Men hur får jag tag i en från början? finns det frön att få tag i eller är det planta som gäller?
Sabina87
CITAT (Sabina87 @ 21-02-2010, 13:13) *
Men hur får jag tag i en från början? finns det frön att få tag i eller är det planta som gäller?

Jag hittade frön på impecta, har bara sök på lagerblad innan, det gick lite bättre när man skrev lager =)
Alexander-VG-zon3
lagerblad finns att köpa på nästan alla plantskolor och på kedjorna som blomsterlandet, bogrönt, plantagen. även blomsterbutiker kan ha hemma och kan oftast ta hem. även bland kryddplantorna i matbutikerna finns det lagerbladsplantor. så du kommer inte få problem med att hitta lagerbladsplantor de finns väldigt oftast och är en ganska vanlig växt och har dom inte hemma så kan du fråga om dom kan ta hem.
Bassam
Hej

Allt är ljus värme vatten måste anpassa varandra tillexempel om värme ökar ska också vatten och ljus ökar , men näring jag tycker inte att säga två gångar på månad eller mera för att det beror på jord kvalitet ochvad vill man från växter att ger mycket grönskar eller blommor.

Obs

om man ger mycket näring , växter ska blir sämre men företag som säga ska ni ger växter 3 - 4 gågar , de tänker bara på sina fickor och . jag tycker inte att mina kompisar ska betala pengar för någon som inte behöver, vi ska räkna växter som människor vi kan inte ge dom extra mat.

H : BassamHej
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 22-02-2010, 00:47) *
Hej

Allt är ljus värme vatten måste anpassa varandra tillexempel om värme ökar ska också vatten och ljus ökar , men näring jag tycker inte att säga två gångar på månad eller mera för att det beror på jord kvalitet ochvad vill man från växter att ger mycket grönskar eller blommor.

Obs

om man ger mycket näring , växter ska blir sämre men företag som säga ska ni ger växter 3 - 4 gågar , de tänker bara på sina fickor och . jag tycker inte att mina kompisar ska betala pengar för någon som inte behöver, vi ska räkna växter som människor vi kan inte ge dom extra mat.

H : BassamHej

hur mycket näring man ska ge beror på växt och hur klimatet är. näringskrävande växter vill ha näring 3-6gånger per vecka. andra 1gång varannan månad eller bara 2gånger per odlingssäsong. så växter som vill ha näring blir knappast sämre av att få näring. näring+vatten med co2+ljus är det som bygger upp växten, blir det brist på något så mår växten inte bra. och ja växter kan få för mycket näring också men man får ju kolla upp hur mycket just sin växt ska ha och så får man tyda hur växten mår/växer/ser ut. och om växten blommar mer eller mindre av vanskötsel beror också på vilken växt. exempel en suckulent kan behöva en lång torrperiod utan näring och vatten för att gå i blom. medan änglatrumpet vill ha hur mycket närings som helst för att bli vackra och blomma mycket.

växter och människor funkar inte på samma vis så det går INTE att jämföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon