CITAT (Bassam @ 22-02-2010, 00:47)

Hej
Allt är ljus värme vatten måste anpassa varandra tillexempel om värme ökar ska också vatten och ljus ökar , men näring jag tycker inte att säga två gångar på månad eller mera för att det beror på jord kvalitet ochvad vill man från växter att ger mycket grönskar eller blommor.
Obs
om man ger mycket näring , växter ska blir sämre men företag som säga ska ni ger växter 3 - 4 gågar , de tänker bara på sina fickor och . jag tycker inte att mina kompisar ska betala pengar för någon som inte behöver, vi ska räkna växter som människor vi kan inte ge dom extra mat.
H : BassamHej
hur mycket näring man ska ge beror på växt och hur klimatet är. näringskrävande växter vill ha näring 3-6gånger per vecka. andra 1gång varannan månad eller bara 2gånger per odlingssäsong. så växter som vill ha näring blir knappast sämre av att få näring. näring+vatten med co2+ljus är det som bygger upp växten, blir det brist på något så mår växten inte bra. och ja växter kan få för mycket näring också men man får ju kolla upp hur mycket just sin växt ska ha och så får man tyda hur växten mår/växer/ser ut. och om växten blommar mer eller mindre av vanskötsel beror också på vilken växt. exempel en suckulent kan behöva en lång torrperiod utan näring och vatten för att gå i blom. medan änglatrumpet vill ha hur mycket närings som helst för att bli vackra och blomma mycket.
växter och människor funkar inte på samma vis så det går INTE att jämföra.