[attachment=47445:100_1693.jpg][attachment=47446:100_1695.jpg]Jag vill ha hjälp med identfiering av två (små) växter.
Den ena (två gröna pinnar 10 cm) har växt några cm men inga blad eller annat syns.
Den andra påminner lite om pinnlilja (hårda, räfflade spröt, vass spets)
Ettan ser spännande ut.........
Tvåan ser en aning sansevieria-aktig ut. Din bild är rätt bra men jag kan ändå inte riktigt se vad det är.
Hur långa är bladen? Kan du ta ett kort av rötterna?
Och, var har du hittat denna spännande växt?.......
Eva
Båda fanns i en bricka blandade suckulenter/växter i en butik (tror att de kom från Florami, Holland).
Spröten är 15-20 cm, roten ganska normal (jag har just planterat om den så jag vill inte rycka upp den igen).
De gröna pinnarna påminner lite om Stapelia men mycket längre och utdragna.
vad synd att du inte ville rycka upp den :-)
Påminde roten om pinnlija? Pinnliljor brukar inte ha blad som växer i rosettform. Men det finns några andra sansevieriasorter, som det kan vara...... intermedia/humbertiana/volkensii - men jag har aldrig sett dom - och är inte heller klar över vilka av namnen som är giltiga.
Hoppas att du återkommer med fler bilder framåt våren sommaren!
Eva
Nr 2 är nog en Agave stricta, alltså inte Sansevieria
Det var en pinnig agave! :-)
Ett av standardsvaren i sansevieriavärlden är: You have to wait for the flowers. Man blir lika besviken varje gång man hör det, för man vill ju veta vad man har och en del blommor får man vänta väldigt länge på.
Men, när du väl har fått en agaveblomma på den så vet du ju...... fast..... då är ju också slutet nära.
Inte för denna art. Den dör inte efter blommning (vilket nog inte inträffar de närmaste åren)
Smarterchild
01-03-2010, 21:26
brukar inte agave blomma typ en gång i seklet?
Jag håller med om att nummer två ser ut att vara en Agave stricta. Den Agaverosett som blommat dör alltid efter frösättningen. De flesta, dock ej alla arter får sidoskott som sedan tar över. Hur lång tid det tar för en Agave att blomma varierar stort beroende på art och odlingsbetingelser. Att Agave tar hundra år på sig för att blomma är bara en myt. Under optimala förhållanden går det betydligt snabbare.
Växt nummer två kan vara en Euphorbia. Om du rispar försiktigt på den och den kommer fram en vit saft så är det säkerligen det.
Beklagar. Jag skrev fel. Växt nummer ett ser ut som en Euphorbia, ska det vara.
CITAT (Erland @ 02-03-2010, 00:35)

Jag håller med om att nummer två ser ut att vara en Agave stricta. Den Agaverosett som blommat dör alltid efter frösättningen. De flesta, dock ej alla arter får sidoskott som sedan tar över. Hur lång tid det tar för en Agave att blomma varierar stort beroende på art och odlingsbetingelser. Att Agave tar hundra år på sig för att blomma är bara en myt. Under optimala förhållanden går det betydligt snabbare.
Växt nummer två kan vara en Euphorbia. Om du rispar försiktigt på den och den kommer fram en vit saft så är det säkerligen det.
Beklagar. Jag skrev fel. Växt nummer ett ser ut som en Euphorbia, ska det vara.
Jag vet att alla Euforbia har vit saft men dels vill jag inte sticka i den stackars pinnen ännu och dels har även en del andra (t.ex. Stapelia vit saft). Nu har det börjat växa ut ett pyttelitet sidoskott i toppen så jag väntar med spänning.
Denna agave dör inte efter blommning. Citat: (cactus-art.biz)
It is one of the few non-monocarpic agaves. The initial rosettes, after the flower stalks finish blooming in mid-summer, branch and continue to grow, eventually creating a stack of porcupine-like balls.
TEO!
Och när den gör det....... så vill åtminstone jag att du tar kort och visar här. Det låter görhäftigt!
Ja där ser man. Jag hade fel och beklagar detta. Då har man lärt sig något nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.