Jennika
Vilken temp bör det vara när fröerna ska gro. Har ett utrymme där det är 17,5 gr just nu. Det blir nog lite varmare av lysrören som jag ska sätta upp men måste man sätta på belysningen innan det har kommit upp något grönt. Kan sålådorna vara öppna eller ska man lägga plastfolie på (med hål i)?
Eva 33c
Det går inte att ge ett svar som gäller alla fröer. Så du får komplettera med vad du tänker så. Paprika och chili tex vill gärna ha varmare än du har, 22-30 grader enligt Runåbergs groningstabell.
Men sen finns det perenner som gror bra vid svalare temperaturer osv.
Lampan är inte nödvändig förrän det grott, så man kan ställa de sådder som vill ha varmt för att gro någon annanstans först och sen flytta dem till lampan.
Att täcka sålådorna med plast är bra, för det bevarar fuktigheten så inte fröerna torkar ut innan de börjat växa. Men sen bör man "avvänja" plantorna eftersom de annars riskerar att utveckla mer blad än rötter om luftfuktigheten är hög, och så kollapsar de när man tar av locket.
Rosmarin
Det beror helt på vilken sorts fröer det gäller. En del vill ha det varmt och gott för att gro, andra kyligt och ytterligare andra behöver en köldknäpp för att vakna ur sin frövila.
Vissa fröer behöver ljus för att gro, andra gor bäst i mörker mm. mm.

Jag brukar titta här:
Länk
för att bilda mig en idé.

Jag började skriva och blev avbruten. Kanske någon annan hunnit svara under tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon