Exotiskfabbe
Hej! Jag är en kille på 16 år som alltid gillat att så saker men nu har det blivit ett speciellt intresse att odla exotiska frukter, Så jag köpte 3 lerkrukor med dränerings hål och köpte en god papaya och en passionsfrukt, Sen tog jag fröna och torkade papaya fröna i nåra timmar och passionsfrukt fröna i ett dygn, Sådde alltihopa för 2 veckor sen, Idag efter natten såg jag att 2 papaya växter hade kommit upp ur jorden i 2 krukor, Sådde papaya i 2 krukor och passionsfrukt i 1 , Passionsfrukten har inte grott. Så mina frågor är,

Hur lång tid tar det för passions frukt att gro?

Kan nån ge mig skötsel råd på papaya och passionsfrukt växter så man kan få dem att överleva och få frukt?

Hur lång tid tar det att få ta frukt ca?

Vill också säga att detta var mitt första försök på att odla något exotiskt och har ingen erfarenhet av den här sortens växter, Har dom i ett fönster i söderläge på en fönsterbräda med element under och en låg energi lampa som är på hela dagarna men stängs av sent på kvällen och sätts på tidig morgon, Vill ha extra ljus eftersom det är så mörkt ute, Tack på förhand för svar! // Fabian rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
Passiflora edulis - pasisonsfrukt - tar ca 2-15år innan dom blommar och ger frukt. de brukar gro på ca 1vecka-3månader, är de färska gror de snabbt och lätt om det är varmt. den vill gärna vintervila svalt ca +5c +15c och ljust och gärna odlas ute i ett varmt/skyddat och soligt läge under den frostfria perioden. annars så funkar det inne i ett soligt fönster. men svalka behövs för blommig. planteraom vid behov under våren-försommaren i större krukor, de vill ha lucker jord med lågt ph. under tillväxten (oftast under vår-sommar) när det växer och är aktiva så håll dom lätt fuktiga hela tiden (är det väldigt varmt drycker de mycket) och ge näring 3-4gånger per månad. oftast under maj-aug får man ge dom näring. har du dom ute under den frostfria perioden så får dom svalka på hösten och så kan du då övervintra dom i rusmtemp och extraljus, så innan frosten kommer sätter du in dom. som äldre tål dom dock någon lätt frostnatt på hösten om du nu skulle råka glömma dom ute. på våren tål dom inte frost.

Carica papaya - papaya - är en ''hel'' tropisk växt. så den gillar tropiska förhållanden åretrunt dvs varmt och ljust och fuktigt. vill helst ej ha temperaturer på under +18c +15c. den går odla i växthus på sommaren om man vill, där kommer den trivas väldigt bra. annars odlar du den inne i ett ljust läge. övervintra den under extraljus. när den växer så vattna den rikligt och sedan låt den torka upp och sedan vattna rikligt igen. jord och näring är samma som för passiflora. det är svårt att få frukt på den i sverige mycket beror på klimatet/förhållanden den kan få. men helt omöjligt är det inte.
Bassam
Hej flaxss

Du kan försöka skriva sammanfattning .

H : Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 21-02-2010, 20:04) *
Hej flaxss

Du kan försöka skriva sammanfattning .

H : Bassam

oki..?

jag gillar inte att skriva små sammanfattande svar. annars så är det väl trådskaparen som får skriva/säga ifrån om jag skrev för långt och då får jag väl sammanfatta det mest viktiga.
Exotiskfabbe
Tack för svar Flaxss! Kommer nog med all säkerhet hjälpa mig en hel del, Antar att det bara är att vänta på passionsfrukten att gro, Jag kommer uppdatera med hur det går för papayorna och kanske lägger in en bild om de växer till sig! Tack så mycket för hjälpen smile.gif
katah
flaxss 000.gif
Exotiskfabbe
Längesen jag skrev tråden, Kan informera att papayorna tyvärr dog trots att jag skänkte dem kärlek och försökte följa alla råd, antar att inte fönstret räckte till, den första dog vid ca 10 centimeter och de andra växte upp till ca 15-20 centimeter och skaffade de speciella papaya bladen innan även de dog, Passions frukten växer på fint och är glada, Sen så har jag sått Pithaya/drakfrukt i papayans ställe vilka också mår väldigt bra ! smile.gif
mamamaggan
Har frågor om papaya så jag tar upp den här tråden igen.

Äntligen har jag lyckats få upp några små plantor. Satte fröna i steril jord och gav sådden undervärme .

Nu börjar det bli dags att plantera om och undrar hur jag ska göra. Ska de fortfarande ha steril jord ? Undervärme i fortsättningen ?

Har dem i växthusmiljö , blir nästan aldrig under 15 grader ens på vintern .

Alltså , vad ska jag tänka på nu och i fortsättningen.
rosita
CITAT (Exotiskfabbe @ 05-04-2011, 17:21) *
Längesen jag skrev tråden, Kan informera att papayorna tyvärr dog trots att jag skänkte dem kärlek och försökte följa alla råd, antar att inte fönstret räckte till, den första dog vid ca 10 centimeter och de andra växte upp till ca 15-20 centimeter och skaffade de speciella papaya bladen innan även de dog, Passions frukten växer på fint och är glada, Sen så har jag sått Pithaya/drakfrukt i papayans ställe vilka också mår väldigt bra ! smile.gif

Då skulle din passion kunna blomma och även ge frukt i år! Min första passion gav frukt redan 2:a året, 2 frukter och jättegoda! Lycka till!
mamamaggan
Petar upp den här tråden igen.

Börjar bli akut att sätta om papayan och jag skulle så gärna vilja få svar på vilekn jord jag ska använda nu.
villy
Hej,

Satte några papaya kärnor för ett par månader sen. När det fjärde bladet på plantan kom så planterade jag om dom. Jag använde lecakulor i botten, sen citrusjord blandat med lite orkidéjord, typ en näve.

Dom verkar trivas väldigt bra för dom växer som bara den. Jag är absolut ingen expert inom området men det verkade funka. Jag har även extraljus till dom.

Lycka till med dina plantor

// Villy
mamamaggan
thanks.gif

Då ska jag plantera om mina likadant och så hoppas vi att det går lika bra för mina plantor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon