|
Christa
21-02-2010, 19:29
Skulle vara intressant att veta vad ni tycker att mänsklig mognad innebär.
att kunna förutse vad mitt handlande innebär för andra människor....
Huggorm
21-02-2010, 19:46
Jag håller med Fyran, det är nog bland det viktigaste som händer när folk mognar
Biggan_
21-02-2010, 20:00
Det HÄR innebär mänsklig mognad för mej!
Christa
21-02-2010, 20:06
CITAT (4:an @ 21-02-2010, 19:33)  att kunna förutse vad mitt handlande innebär för andra människor....  Ja tycker det är ett väldigt bra svar. Sammanfattar mycket. Det kom väldigt snabbt. Kan du berätta lite om bakgrunden? Förutom att förutse handlar det ju också om att bry sig om vad mitt handlande innebär eller behöver inte mänsklig mognad innebära att man är god? Jag menar att det finns ju människor som är bra på att förutse vad deras handlande innebär för andra människor men som använder sin kunskap till att trampa på andra eller ställa till det för dem.
Christa
21-02-2010, 20:12
CITAT (Biggan_ @ 21-02-2010, 20:00)  Det HÄR innebär mänsklig mognad för mej! Ha ha Biggan, beskrivningen av människor som inte är mogna stämmer väldigt bra in på min förra chef
eftersom jag arbetar som pedagog på en förskola och samtidigt utbildar mig så är det en mycket levande diskussion som förs i o m att vi är med och påverkar barn till mänsklig mognad...i mitt jobb är det så viktigt att vara medveten om vad jag som vuxen förmedlar och för vidare av kunskap till barnen...
Christa
21-02-2010, 20:20
CITAT (4:an @ 21-02-2010, 20:17)  eftersom jag arbetar som pedagog på en förskola och samtidigt utbildar mig så är det en mycket levande diskussion som förs i o m att vi är med och påverkar barn till mänsklig mognad...i mitt jobb är det så viktigt att vara medveten om vad jag som vuxen förmedlar och för vidare av kunskap till barnen... Aha Skulle vara intressant med en kommentar till det andra jag skrev appropå det du skrev.
det är väl ungefär så här: alla lär vi oss något hela tiden...det är bara hur vi använder vår kunskap som avgör vår mognad, t ex bankrånaren besitter kunskap som inte jag har...jag tror att det handlar om uppmärksamhet och bekräftelse som avgör hur vi använder kunskapen...
Christa
21-02-2010, 20:27
CITAT (4:an @ 21-02-2010, 20:22)  det är väl ungefär så här: alla lär vi oss något hela tiden...det är bara hur vi använder vår kunskap som avgör vår mognad, t ex bankrånaren besitter kunskap som inte jag har...jag tror att det handlar om uppmärksamhet och bekräftelse som avgör hur vi använder kunskapen... Vem är då mest omogen? 1. Den som använder sin kunskap till att trampa på andra. 2. Den som handlar först och tänker sedan utan att ha onda avsikter. 3. Den som bortser från kunskapen för att rädda sitt eget skinn.
Ja, det tål att tänkas på...men jag kan inte se att någon av exemplen tyder på någon särskilt mognad...såååå...jag lämnar det öppet...
Farbror Blå
21-02-2010, 20:33
Mogen är man när man vågar vara barnslig?
Mtt helt lekmannasvar är 3an Ni andra är ju som kunskapsbanker
Mogen är ett ganska diffust begrepp. Jag tycker man är mogen när man inser sina fel o brister men också sina förtjänster och sin kunskap. Kort sagt. Står med båda fötterna på jorden och gör det bästa möjliga av vad tillvaron nu har i beredskap. Men ingen är ju ofelbar och vi har i regel olika synpunkter på vad mognad är. Men kan man diskutera det är man nog ganska mogen.
Myosotis
21-02-2010, 21:18
CITAT (Christa @ 21-02-2010, 20:27)  1. Den som använder sin kunskap till att trampa på andra. Det är inte omognad, det är ondska. Intressanta funderingar, får tänka vidare.
Sussie F-Flower
21-02-2010, 21:55
CITAT (Christa @ 21-02-2010, 19:29)  Skulle vara intressant att veta vad ni tycker att mänsklig mognad innebär. Vilken spännande fråga....  Jag fick "kortslutning" och fattade inte först hur jag skulle tänka...  CITAT (Biggan_ @ 21-02-2010, 20:00)  Det HÄR innebär mänsklig mognad för mej! Men så läste jag Biggans länk och DÅ förstod jag!!! Vilken BRA länk! Så sant! Nu är den sparad!
*Stintan*
21-02-2010, 23:18
Undrar om man kan vara övermogen  Tycker att det som stod i Biggans länk var rätt talande.
kicki.p
21-02-2010, 23:23
Moget är att välja att öppna munnen när man har något vänligt att säga. Moget är att välja att vara tyst om man saknar vishet/ klokskap, och att invänta det ögonblick när visheten infinner sig och man kan tala.
Överbölingen
21-02-2010, 23:25
Fallfrukt, övermogen that´s the question. Fast respekt för andra ärför mig en viktig mognadsgrej.
kicki.p
21-02-2010, 23:31
Om man alltid försöker att överträffa varandra i inbördes respekt och förtroende, kan man aldrig misslyckas i sin inre och yttre mognad!
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-02-2010, 21:55)  Men så läste jag Biggans länk och DÅ förstod jag!!! Vilken BRA länk! Så sant! Nu är den sparad! ' Jag tycker inte att allt som står i länken om mognad som hänvisas till i ovan citat faktiskt är en "korrekt" beskrivning på mognad. Ta till exempel det psykologiska experimentet som beskrivs längst ner på sidan. Även om svaret vad som händer vid experimentet lämnas öppet till läsaren att förstå, så är detta ju ett praktexempel på självmotsägelse, dvs. det motsäger allt det som länken just raderna innan har sagt om mognad och lekfullhet. Inte heller kan jag instämma fullt ut i bekrivningen av impulsivitet och mognad i länken. Däremot instämmer jag i att en mogen människa tänker faktiskt på konsekvenserna - och särskilt på konsekvenserna av sitt handlande för andra människor - innan han eller hon handlar.... men det förhindrar varken sund spontanitet eller åsiktsuttryck.
herkules
22-02-2010, 09:07
CITAT (Freyas @ 22-02-2010, 08:15)  ' Jag tycker inte att allt som står i länken om mognad som hänvisas till i ovan citat faktiskt är en "korrekt" beskrivning på mognad. Ta till exempel det psykologiska experimentet som beskrivs längst ner på sidan. Även om svaret vad som händer vid experimentet lämnas öppet till läsaren att förstå, så är detta ju ett praktexempel på självmotsägelse, dvs. det motsäger allt det som länken just raderna innan har sagt om mognad och lekfullhet. Inte heller kan jag instämma fullt ut i bekrivningen av impulsivitet och mognad i länken. Däremot instämmer jag i att en mogen människa tänker faktiskt på konsekvenserna - och särskilt på konsekvenserna av sitt handlande för andra människor - innan han eller hon handlar.... men det förhindrar varken sund spontanitet eller åsiktsuttryck. puh så skönt att läsa det du skriver  tänkte jag var den enda som inte höll med om texten.
*Stintan*
22-02-2010, 09:13
CITAT (Freyas @ 22-02-2010, 08:15)  ' Jag tycker inte att allt som står i länken om mognad som hänvisas till i ovan citat faktiskt är en "korrekt" beskrivning på mognad. Ta till exempel det psykologiska experimentet som beskrivs längst ner på sidan. Även om svaret vad som händer vid experimentet lämnas öppet till läsaren att förstå, så är detta ju ett praktexempel på självmotsägelse, dvs. det motsäger allt det som länken just raderna innan har sagt om mognad och lekfullhet. Inte heller kan jag instämma fullt ut i bekrivningen av impulsivitet och mognad i länken. Däremot instämmer jag i att en mogen människa tänker faktiskt på konsekvenserna - och särskilt på konsekvenserna av sitt handlande för andra människor - innan han eller hon handlar.... men det förhindrar varken sund spontanitet eller åsiktsuttryck.
Christa
22-02-2010, 11:53
Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man inte ger igen. Alltså om någon skriver eller säger något som man uppfattar som illasinnat så ger man inte igen genom att göra likadant mot den andre.
Istället förklarar man lugnt och sansat hur man uppfattade det den andre sa eller gjorde så att personen får möjlighet att förklara.
Alltså att sträva efter att reda ut saken istället för att skapa krig.
CITAT (Christa @ 22-02-2010, 11:53)  Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man inte ger igen. Alltså om någon skriver eller säger något som man uppfattar som illasinnat så ger man inte igen genom att göra likadant mot den andre.
Istället förklarar man lugnt och sansat hur man uppfattade det den andre sa eller gjorde så att personen får möjlighet att förklara.
Alltså att sträva efter att reda ut saken istället för att skapa krig. Håller med, men ibland är jag omogen...
Simplicity
22-02-2010, 12:37
CITAT (kicki.p @ 21-02-2010, 23:31)  Om man alltid försöker att överträffa varandra i inbördes respekt och förtroende, kan man aldrig misslyckas i sin inre och yttre mognad! Håller helt med... En definition på mognad är att man har fått så mycket erfarenhet av livet att man är ödmjuk inför sin tillvaro och inför andra. När jag definierar tonåringar brukar jag säga att de ser saker i antingen vitt eller svart. Livet är antingen eller, gott eller ont, bra eller dåligt... De ser inte nyanserna eftersom deras åsikter och kunskaper oftast är rent teoretiska.
skogstroll
22-02-2010, 12:57
jag ska inte säga så mycket kanske, jag tittar på mumintrollen på TV ibland  MEN, jag tycker att tecken på mognad är att man inser sina egna brister och inte hackar på andra för deras, om man inte själv är perfekt. Sen är det sorgligaste jag vet vuxna människor som trycker ner andra, säger nedlåtande saker utan att inse att de kan förstöra livet för den personen. Alla är inte på topp och kan näbba emot! Det kanske inte syns på ytan att någon är deprimerad
För mig är det att man hittat sig själv och vara trygg i det,att inte förvänta sig att alla är perfekta när man inte är det själv ,att inte jaga upp sig över skitsaker och att man lärt sig njuta mer av livet och dess omgivning och att inte ta allt för givet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|