Full version: Hur klättrar humle?
Sara
Sitter och planerar lite för sommarens balkongodling och har just upptäckt vilken bra betongdöljare humle skulle kunna vara. smile.gif

Jag läste i Linnés virtuella flora att "Hela växten är klädd med krokiga taggar och körtelprickar". Betyder det att underlaget som den klättrar på blir förstört, som med vildvin? Och måste den ha spaljé, eller räcker det med en betongvägg eller en hylla att klättra på?
Solvig Meijer
Humlen slingrar sig så den måste nog ha en stör eller spalje. Skulle jag ha humle på balkongen skulle jag nog satsa på den ettåriga. Den sådde jag själv för första gången i våras och den växte nåt alldeles fantastiskt och den var dessutom helt lusfri i motsats till den fleråriga som dignar av bladlöss varje år. Men den behöver nog en rejäl kruka för den fick enorma rötter.
Inger GMT
Vi har tre humleplantor mot spaljen vid altanen. Växtkraften är enorm. Den slingrar sig glatt även mot den släta garageväggen.
Några större problem med ohyra har vi inte längre. Vi häller några 10 liter:s vattenkannor med såpvattnen över den ibland. Sen vi började med det slipper vi det mesta av ohyran.
hälsn. Inger
Sara
Tack för snabba svar! :)

Det får bli den ettåriga Humulus japonicus då, med en massa luspinnar för säkerhets skull...

Inger; har din släta garageväg tagit skada på något sätt av klättrandet?
Cilla
Jag har fisklinor spända där humlen klättrar. Den slingrar sig upp och använder inte sugmekanismer alls. Har för mig att den slingrar medsols.

Cilla
Berith
CITAT (Cilla @ 16-12-2002, 22:45)
Har för mig att den slingrar medsols.

Det är väl för att den - liksom andra växter! - följer ljuset/solen.... unsure.gif
Inger GMT
Hej Sara.
Nej garageväggen tar ingen skada av humlen.
Från början hade vi rosor som klättrade på spaljen. Men humle är betydligt snabbare på att täcka den samt mer lättskött.
Hälsningar Inger
Cilla
CITAT (Berith @ 16-12-2002, 22:59)
CITAT (Cilla @ 16-12-2002, 22:45)
Har för mig att den slingrar medsols.

Det är väl för att den - liksom andra växter! - följer ljuset/solen.... unsure.gif

Ja kanske det, men det finns andra ljuskrävande växter som slingrar åt andra hållet.

Hur man än sligrar sig, så kommer man alltid upp, tydligen. smile.gif

Cilla
Virgo
hm.. intressant,
Vilka slingrar sig motsols, av egen kraft?
Helen i Skåne
Känner flera stycken som ALLTID är motsols... av egen kraft... laugh.gif
Cilla
Min kaprifol slingrar motsols. Alldeles utan hjälp.

Cilla
Virgo
hmmm.. intressant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon