strandskatan
22-02-2010, 14:06
Idag tittade rosenrobinian och jakarandan upp! Första gången jag sår dessa. Robiniafröna fick åtskilliga doser kokhett vatten innan de svällde, jakarandan grodde lätt både i fuktig tvättlapp ovanpå kylskåpet och planterad i såjord/perlit. Frön från Impecta.
När sådde du dina robinia? Mina står ännu i kylskåpet, ska ta ut dem den 11 mars.
Ställde du dina svalt också? Och hur lång tid innan de sedan grodde?
Massa frågor...
strandskatan
22-02-2010, 15:24
Jag höll på i minst 1 vecka, kanske 2 och slog på hett vatten då och - det räcker inte att fröna sjunker, de måste svälla, det syns tydligt när de gör det. Grodde på några dagar i såjord/perlit, rumstemperatur. Ingen köldbehandling. Jag har en del frön sådda ute i höstas också, och en del sådda i januari, ut efter ett par veckor inne. De fröerna är inte förbehandlade, tror inte det behövs vid utegroning. Du kanske kan peta upp ett par av fröerna och hetvattensbehandla dem om du vill de ska gro nu?
Jag hällde på hett vatten till en början och sedan lät jag det stå i vattnet i två dagar, ned i jord och in i kylskåpet (så som det stod på påsen)... De ska ju ut om ca 2 v så då får vi se vad som händer.
Jag tog inte alla frön så jag har några fler att "leka med".
Om de inte gror ett par dagar eller så efter de har kommit ut så får jag väl slänga ned dem i hett vatten igen.