|
fielian
22-02-2010, 15:46
Hej alla kunniga.. Vet inte om jag placerar detta inlägg rätt men hoppas på det.. Det är så att jag har en orkide som heter "Phalaenopsis" som ser ut som bifogad bild. Ena sidan har en blomma medan den andra har blivit svart, skrynklig, börjat gulna ? Vad är felet o vad ska jag göra? Har faktiskt aldrig varit med om detta förut 
Sussie F-Flower
22-02-2010, 16:19
Hej!
Att stängeln gulnar och torkar efter blomning är helt normalt men den gulnande stängeln kan även (från den gröna delen) skjuta upp ännu en till stängel från en av noderna som sitter under blomman, vilket också är helt normalt.
Att den andra stängeln har blivit svart i toppen vet jag faktiskt inte vad det beror på. Det har jag inte varit med om själv... Kanske det kan vara någon form av röta på gång i växten. Övervattning??? Hur ser rötterna ut i övrigt? Gröna hårda och fräscha, eller gråbruna tomma skal?
Jag tror att jag skulle klippa bort den svarta toppen några centimeter in på det friska gröna området. Den gula skulle jag låta vara. Om det gula fortsätter ända ner till krukan och stängeln så småningom torkar, kan du klippa bort den längst ner vid basen. Men klipp aldrig det som inte har torkat in fullständigt.
fielian
22-02-2010, 16:32
Tack för ditt svar!  Rötterna är gröna och hårda... tycker dom ser helt okej ut. Dom ser inte vissna ut iaf..  Men nu när jag tittar ner i själva krukan.. så sticker det upp rötter som är torra och tomma? Ska det se ut så? Låter väl helt väck i pannkakan nu men   Det är första gången jag intresserar mig gällande detta annars brukar jag oftast slänga  orkidéerna när dom blommat klart för jag inte har tålamod o vänta.. men nu har jag försökt skaffa mig ett
Sussie F-Flower
22-02-2010, 16:40
Vad kul att du skaffar dig ett bra tålamod!  Alltid bra att ha.... Dom där sista rötterna ser i allafall fina ut men hur ser det ut djupt ner i krukan? Bladen ser också fina ut, tycker jag. Har den kanske stått i någon cm med vatten? Kan det vara så att den svartnande stängeln har lutat sig mot ett kallt fönster?
fielian
22-02-2010, 16:50
Djupt ner i krukan är dom gröna och vad jag skulle säga friska  Den svarta stängeln har inte stått mot nåt drag eller mot nåt kallare fönster eller så.. Min sambo vattna den för 2 veckor sen... o ställde ner den i lite vatten så rötterna skulle suga upp lite.....
Sussie F-Flower
22-02-2010, 17:33
Menar du att den har stått i lite vatten i nästan 2vec? Eller att den bara stog några minuter i vatten, just då? Hur som helst så tror jag inte att den håller på att dö, men det svarta skulle jag ta bort omgående. Det är aldrig bra med svart, har jag lärt mig! Sedan kanske du skulle ta och sätta om den i ny och fräsch bark. Efter att den har blommat klart givetvis... Samtidigt så kan du klippa bort om det finns torra/döda rötter nere i krukan. Ungefär så här... http://www.youtube.com/watch?v=BvgvQ76ftyQ
fielian
22-02-2010, 19:59
Neeeej för fan, den har inte stått i vatten i 2 veckor  Så väck i kolan är jag inte.. ha ha ha ha.. Den stod bara i några minuter..  Ska kika på länken... o klippa bort det svarta.. och plantera om den när den blommat klart  En annan fråga... Måste orkidéer stå i genomskinliga krukor?
Sussie F-Flower
22-02-2010, 20:12
Måste och måste.... Men man skiljer på markväxande orkidéer och trädväxande orkidéer. Trädväxande orkidéer (Phalaenopsis bl.a.) sprider sina rötter runt trädstammarna i det vilda. De suger upp både ljus, näring och fukt med sina rötter. Det är därför de mår bättre av transparenta krukor eller i alla fall krukor som släpper in något ljus till rötterna. Man kan ju tänka på att inte stänga in den genomskinliga innerkrukan i en tät ytterkruka, utan att man har en vid ytterkruka, då kommer det in ljus i alla fall. Markväxande orkidéer mår bäst av mörka krukor och brukar även ha en annan struktur i komposten de står i. Deras rötter är i marken. Jag vet några som har sina Phalaenopser i vanliga krukor och dom lever.. även långt inne i rummen... Ibland kan man ju bli konfunderad...
fielian
22-02-2010, 20:15
Tack för all information  Gud va jag har lärt mkt mig idag...
Sussie F-Flower
22-02-2010, 20:20
Inga från Närke
22-02-2010, 20:44
CITAT (fielian @ 22-02-2010, 19:59)  Neeeej för fan, .................................. Ska kika på länken... En annan fråga... Måste orkidéer stå i genomskinliga krukor? Jag har planterat alla mina orkidéer i glasblomvasar i lite större format och det ser lite roligare ut än dessa plastkrukor. Är det inte hål i botten så lägg i lite lekakulor först och sedan orkidéejorden och när du sedan vattnar, vattna upp så det står vatten i vasen en stund sedan försöker du hälla av försiktigt det som inte har sugits upp av komposten/jorden sedan kan du vattan lite som vanligt ibland men det får inte stå vatten över lekakulorna i botten. Är inte så duktig på orkidéer men denna rutin har fungerat för mig.
Jag vet inte heller vad som är fel, men jag har en phalenopsis som ser exakt likadan ut. Blommorna ramlade av och båda stammarna började svartna inom några veckkor efter att jag köpt den. Stammarna skrumpnade allt mer och blev brunsvarta ned till basen där de växte ut. Stjälken var närmast lite seg när jag klippte av den, nästan lite murken, kanske? I övrigt ser planan fin ut och det kommer ett nytt blad, så jag tänker bara vänta.
Inga från Närke
23-02-2010, 19:12
CITAT (jax_74 @ 22-02-2010, 22:57)  Jag vet inte heller vad som är fel, men jag har en phalenopsis som ser exakt likadan ut. Blommorna ramlade av och båda stammarna började svartna inom några veckkor efter att jag köpt den. Stammarna skrumpnade allt mer och blev brunsvarta ned till basen där de växte ut. Stjälken var närmast lite seg när jag klippte av den, nästan lite murken, kanske? I övrigt ser planan fin ut och det kommer ett nytt blad, så jag tänker bara vänta. En bra länk finns flera. Sök på orkidéer sjukdomar http://www.big.su.se/Hemsida/diverse/stude...IDA/DOKTORN.HTM
fielian
23-02-2010, 19:27
Såg idag att stängeln till höger på bilden också börjat bli lite mörk... Ska kolla på sidan som Inga från Närke tipsade om o se om man kan bli lite klokare...
Den kan ju helt enkelt vara färdigblommad. Ofta har jag märkt med nyköpta orkideer, att dom blommar bara färdigt på befintlig stängel inte mer. Däremot nästa blommning, kommer oftast flera blommor efter hand och sidostänglar. Är den förövrigt frisk i blad och rötter, så är det bara att vänta på nästa blomning.
Sussie F-Flower
24-02-2010, 00:00
CITAT (pejori @ 23-02-2010, 23:52)  Den kan ju helt enkelt vara färdigblommad. Ja, men har du varit med om att stänglarna svartnat, Pejjan? Jag tycker att dom bara brukar gulna och torka bort...?
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-02-2010, 00:00)  Ja, men har du varit med om att stänglarna svartnat, Pejjan? Jag tycker att dom bara brukar gulna och torka bort...?  Ja. Dom nyköpta har gjort så, oftast dom som varit helt inplastade vid inköpet. Då ruttnar stängeln i blomfästet. Orkideer tycker inte om plast, så är dom för hårt inslagna i plast, avstår jag från att köpa dom. Vida/öppna omslag är bättre och kommer allt mer i butikerna nu.
Sussie F-Flower
24-02-2010, 00:08
CITAT (pejori @ 24-02-2010, 00:04)  Ja. Dom nyköpta har gjort så, oftast dom som varit helt inplastade vid inköpet. Då ruttnar stängeln i blomfästet. Orkideer tycker inte om plast, så är dom för hårt inslagna i plast, avstår jag från att köpa dom. Vida/öppna omslag är bättre och kommer allt mer i butikerna nu. Jahaaa, men då är det väl kanske så det är för TS också... för den ser ju fin ut för övrigt. Tack, då fick jag också lära mig något idag...
Crazy4Flowers
24-02-2010, 08:16
Är det inte möjligt att den har varit utsatt för -grader, toppen har helt enkelt fryst. Ingen fara med rötterna ovan barken som har dött det kommer nya, det viktiga är resten klarar sig, skulle tippa på att dom rötter som dött har blivit för blöt eller för torr någon gång, mest troligt är för torr. Det kommer nya.
fielian
24-02-2010, 10:13
Meeeeeeeen..
så jag ska klippa bort det svarta och bara vänta nu dårå?
Den har inte varit utsatt för minusgrader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|