Full version: Äkta Makar Eller?
Jowel
Hej!

Nu blommar denna undersköna växt hos min Mormor! Är det en Äkta makar eller vad kan det vara? Någon som vet? Jag tror iaf att det är det....
[attachment=47494:_kta_Makar.jpg]
tulle
Nej, det är inte "Äkta makar". Det är en Panteramaryllis, Hippeastrum pardinum. Jag har en likadan.
Eva i Höga
Men fin är den! flirting.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Eva i Höga @ 22-02-2010, 16:31) *
Men fin är den! flirting.gif

Ja det var den verkligen! Vilken tur att Tulle hade en likadan. Panteramaryllis... Tjusigt namn!

Nu blev jag nyfiken, vad är "Äkta makar" för blomma...? Blir nog till att googla..
Sollan A
"Äkta Makar" är en amaryllis (Hippeastrum rutilum)som blommar med två exakt likadana blommor samtidigt. Den går tydligen inte att få tag i i handeln utan vårdas ömt som arvegods...
Jowel
Jösse vad bra att få veta vad det är för sorts blomma! Vad har en sådan för slags skötsel då? tongue.gif blir ju lite nyfiken smile.gif
Fågelvägen
Panteramaryllis, såna vackra prickiga kronblad!

Såhär ser Äkta makar ut. De blommar som bäst, alltid 2 på en stjälk.
[attachment=47501:DSC_0012.jpeg]
Kallas också vallotalilja. Ja, de vårdas ömt av mig. Jag har nu 4 st pyttesmå ättlingar till mina tre ursprungliga lökar.
igl
Äkta makar heter Hippeastrum striatum (rutilum).
Panterlilja heter Hippeastrum pardinum.

Fågelvägen, Äkta makar, kallas inte för Vallotalilja, Vallota speciosa är en helt annan blomma.
Mvh
inger
pejori
CITAT (igl @ 23-02-2010, 21:59) *
Äkta makar heter Hippeastrum striatum (rutilum).
Panterlilja heter Hippeastrum pardinum.

Fågelvägen, Äkta makar, kallas inte för Vallotalilja, Vallota speciosa är en helt annan blomma.
Mvh
inger

Precis.
Vallotan är dessutom en liten lilja, inte mycket större än en tumme. tummenupp.gif
Ulf Eliasson
...dessutom heter vallota Cyrtanthus elatus på latin numera. Den är alltså släkt med hottentottliljan (C. angustifolius).

Vallota

Äkta makar (Hippeastrum striatum) är en varierade växt. Det finns både orange, röda och rosa former. Förr fick dessa olika typer egna vetenskapliga namn, den dessa är skrotade eftersom de finns så många former som går i vanadra och därför ingen praktisk betydelse för botanister. Kolla gärna läken till bilder som visar olika färgformer.

Äkta makar
Fågelvägen
TACK Inger, pejori och Ulf! Jag köpte dehär lökarna för 30-40 år sedan och har hela tiden haft för mig att det stod Vallotalilja på påsen. Tack vare Google började jag tro att växten heter Hippeastrum rutilum.

Nu googlade jag nyfiken på Hippeastrum striatum för att se de varierande färgerna och på länken till Äkta makar som Ulf gav. Flera av exemplaren där har fler än 2 blommor på samma stjälk.
"It blooms every February with four flowers per spike and it always puts up two spikes" är ett exempel. Då stämmer inte logiken med namnet Äkta makar längre. Finns det någon krukodlad Hippeastrum som alltid har bara 2 blommor? Är det kanske bara i fångenskap som de är max 2?
Ulf Eliasson
...det är ofta så med svenska namn, att de sätts utifrån just de växter som odlas i Sverige vid tiden för namnsättningen. Hur många växter heter inte "röd" och finns i många färger.... eller nattviol och grönvit nattviol - de är rätt grönvita båda två. De flesta blågull i min trädgård är vita.

När det gäller äkta makar... tja det kanske bara är ett modernt namn.
Numera finns ju många former av familjer med makar, exmakar, plastbarn, extrapappor osv. I det vilda varierar dock antalet blommor mellan från två till fyra.

Att växten varierar blir tydligt när man ser (synonymlistan. Många avikande plantor har hunnit få namn innan man insåg att det i grunden är en varierande art. Ett ganska vanligt fenomen inom botaniken förr, särskilt för växter som är populära i trädgårdar. Numera är man mer strikt med vetenskapliga namn och de ska beskriva vilda "populationer" och inte avikande trädgårdsplantor.
pejori
Lite OT: Men "äkta makar" har ett gammalt namn.
Den hette för " fattigmansamarylis"
Kan bero på, att den har två blommor medan amarylisen har fyra normalt.
aldo
Den har också kallats Bondamaryllis.....Adam o Eva eller bondlilja .

Namnet syftar på att blommorna ofta "vänder ryggen mot varandra -som så ofta i ett äktenskap " .

Växten har odlats sedan 1760-talet men hos oss blev den vanlig först på 1830-talet .

Detta läser jag i boken Blomma kruka -Krukväxternas kulturhistoria i Finland .
Leena Arkio-Laine 1991 på sidan 129 .

Svenska Litteratursällskapet nr 573

meddelanden från Folkkultursarkivet Nr 12 .
---------------------------------------------------------------------------------------------
-----------

Kärt barn har många namn =)
som gubben o gumman--lilja--mor o far--äkta par .

Den kallas även Kvartalslilja eftersom den kan blomma 1gång /kvartal .
Ulf Eliasson
Jodå, jag inser att namnet är gammalt. men tänkte att man kan ju modernisera det i huvet om vi börjar odla andra typer, med fyra blommor. Ett annat äldre namn på samma tema är gubben och gumman. Ytterligare namn på dena kära växt är bondlilja och kvartalslilja. Men det "officiella" som listas av SKUD är äkta makar.

Det finns andra typer än den "svenska" att få tag i. Bl a säljer Brazil Plants frön av ett par olika typer.

Det tycks ha kommit olika typer till Europa ganska tätt i början av 1800-talet. Jag vet inte vilken eller vilka som odlas i Sverige, men ifall någon är intresserad:

"Crocatum" - 1815
"Rutilum" - 1815
"Fulgidum" - 1817
"Acuminatum" - 1921
"Pulverulentum" - 1821
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon