Full version: Plantljus
disar
Hej, jag undrar om någon kan rekommendera vad man skall sätta som belysning när man drar upp plantor av främst tomat. Finns det specielle lysrör som man kan använda i vanliga armaturer?
Nauti
Jag tänker inte direkt besvara frågan eftersom jag gjort det på tok för många gånger för att jag skall orka göra det igen. Varje vår kommer det en uppsjö av belysningsfrågor och många av dem besvaras, det finns hur många trådar som helst som tar upp ämnet. Jag vill inte låta dryg, jag menar bara att det finns massor av svar på din fråga och hur mycket information som helst i ämnet på det här forumet om du letar smile.gif
RibesRubusVitis
Ämnet brukar också leda till hetsiga diskussioner med upprörda känslor; mycket tekniskt finlir om spektra och frekvenser hit och dit. Ett enkelt råd skulle vara att köpa billiga, vanliga lysrör. Har du en gammal lampa med skruvgänga för glödlampor, finns det numera lågenergilampor som passar.
Sussie F-Flower
CITAT (disar @ 22-02-2010, 16:15) *
Hej, jag undrar om någon kan rekommendera vad man skall sätta som belysning när man drar upp plantor av främst tomat. Finns det specielle lysrör som man kan använda i vanliga armaturer?

Eftersom du frågar efter lysrör så har du kanske sådana armaturer?
I så fall går det bra att köpa kallvita lysrör (färg 840 eller är det 800?). Finns på JULA för 25Kr/st. Finns både 18 och 36W.
Biltema har nog också till likvärdigt pris.

Har du vanliga glödlampsarmaturer som du vill använda, alltså med E27 skruvsockel, så tycker jag att Biltemas 30W lågenergilampor (39kr) funkar väldigt bra. Det är inte det maximalt mest suveräna man kan ha men det fungerar gott och väl. Jag har några sådana lampor i annars totalt mörker, där jag måste driva på växterna.

Placeras max 10-15 cm över växterna.

Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon