Full version: Mysko vän
CurlySue
Hej
måste ha lite kloka råd.
Har en vän i min perferi.
Många varningsklockor ringer vid de kontakter vi har. Det finns egentligen inget konkret att ta på, mer än att personen är extremt nyfiken, vill vara min vän på facebook m.m

Har lyckats avstyra facebook eftersom jag där även har alla mina arbetskollegor, och i och med det så skulle den här personen kunna få veta mer om mig än vad jag vill.

Hon ställer ofta väldigt personliga och raka frågor, i början blev jag så paff att jag av ren häpenhet svarade.
Nu duckar jag för frågorna , och byter samtals ämne.

Hur 17 ska jag göra? ska jag bryta kontakten helt? eller fortsätta hålla henne på behörigt avstånd.

Hon har även berättat en hel del personliga saker om sig själv som inte är helt normala, men det innebär ju inte att jag vill lätta mitt hjärta för henne.

Hon känns osunt intresserad av mig och min familj, på gränsen till läskigt. Visste hon om att jag brukade vara här skulle hon direkt bli medlem för att läsa det jag skriver.
herkules
säg som du känner till henne, lägg ner, du är för nyfiken, hejdå.
typ.
Malin_MeL
Det är ju väldigt svårt att råda någon i en situation som är beskriven. Men jag förstår på hur du skriver att du är störd av kontakten. Det är väl aldrig någon bra grund till vänskap.

4:an
Jag hade lagt ner och förklarat varför...alla har rätt till en förklaring...personen är kanske inte medveten om sin "approach" ...du verkar inte få ut något av vänskapen så - lägg ner!
Simplicity
Hon har förmodligen inte tentakler nog att förstå att hon trampar över gränsen för din integritet... och du har kanske inte verktyg nog för att försvara din integritet?

Vi har ju olika uppfattningar om vad den gränsen går. Jag vet att jag själv nog ibland betraktas som lite stram och udda eftersom jag kräver mycket integritet., men jag vill ha det så. Jag släpper inte in vem som helst i mitt liv utan skyddar mig och de mina från omvärldens nyfikenhet. Jag är inte allmängods...
Christa
Nu blev jag nyfiken. Kan du nämna några exempel på frågor som hon har ställt? Hur länge har du känt henne?

Var går gränsen mellan att visa intresse och att vara nyfiken?
Eva i Höga
Känner du att du inte vill vara vän med personen ska du inte heller behöva vara det! Men det är inte lätt att säga till utan att såra men gör ett försök och säg ifrån att du inte vill vara personlig, ni kan ju ändå prata om allmänna saker ibland. Det är en svår sits du sitter i men jag hoppas det ordnar sig. Lycka till! 000.gif
Inga från Närke
Är inte insatt i typ facebook men kan man inte spärra vissa personer i sin profil eller liknande efter att du har meddelat henne att du tycker ni inte har så mycket gemensamt och vill inte mera ha kontakt.

Lycka till.
Meriona
Den där s.k. vännen låter obehagligt lik min bekant som jag kallar för "Psykopat-tanten". crying.gif
Just detta med att hon delger en massa fantastiska historier (undrar om hälften är sant jag) om sig själv först liksom för att få en att öppna sig. Efter att inte ha svarat på nåt direkt och tillslut även varit ganska avvisande så har hos slutat ringa på här.
Motti
Jag skulle deffenitivt gå på magkänslan !känns det fel så är det fel.
Simplicity
CITAT (Christa @ 22-02-2010, 19:43) *
Var går gränsen mellan att visa intresse och att vara nyfiken?

Ja, var går den gränsen?

Är det beroende av den nyfikne/intresserades intentioner? Eller är det beroende av vad jag vill delge?

Sen är det ju så att vissa är totalt ohejdade och tanklösa...
Å jag har varit med om att en av mina klubbkompisar (som varje möte väser åt mig att jag ska uteslutas) högt och tydligt inför hela församlingen frågade hur det nu gick med min ekonomi... *suck*Dvs ren illvilja...
Å sen finns det faktiskt de som är omtänksamma och rara.. men det brukar man känna...
CurlySue
För att ge några exempel så

är hon väldigt detaljerad med sitt sexliv med sina manliga vänner, och ställer väldigt detaljerade frågor om min man. Men även om mig. Hon har aldrig träffat min man.

Hon vill alltid veta var och när vi ska resa bort, hur länge vi blir borta.

Hon vill veta hur mycket vi tjänar i lön och exakt var vi arbetar.

Hon kan ringa på fyllan och hota med att ta livet av sig om jag inte kommer hem till henne, det gick jag på engång, men inte mer, så det har hon nästan slutat med.

När hon ringer och jag inte svarar, så ringer hon 10 ggr med någon minuts mellanrum.

Hon är ingen vän nu när jag ser vad jag själv skrivit, utan en parasit.

Eva i Höga
Jag kan bara säga - bryt detta!
Simplicity
Låter som att alla getter inte är hemma där... om man törs uttrycka sig så...

Brytbrytbryt! Du har inga skyldigheter att vara "snäll" mot alla människor... Vem vet vad hon gör med det hon lyckas luska ut om dig?
Meriona
Usch ja, det där låter inte alls vettigt. Bäst att bryta innan det blir än värre!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bryt så fort du bara kann
CurlySue
Tack för era åsikter. Till slut blir jag alldeles rådvill och undrade om jag överreagerade, men det gör jag ju inte. Tack.
Anma
CITAT (CurlySue @ 23-02-2010, 10:26) *
Tack för era åsikter. Till slut blir jag alldeles rådvill och undrade om jag överreagerade, men det gör jag ju inte. Tack.

Nej, verkligen inte. Men de är sluga sådana människor, de får en att känna sig som att en själv är boven...
Eva-Helene
Sådana människor får bara korta allmänna svar av mig. När dom avslöjar något alltför personligt/intimt om sig själva reagerar jag med "Jaha". Eller så säger jag inte något alls.

Bryt med den energitjuven - med gott samvete - du! smiley_small_hug.gif
Christa
Håller med fullständigt. Verkar obehagligt.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 22-02-2010, 19:35) *
säg som du känner till henne, lägg ner, du är för nyfiken, hejdå.
typ.

Instaemmer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon