Malin_MeL
Jag har en passionsfrukt som växer otroligt fort, trots sin kalla placering. dessutom har den nu tagit sig upp i taket och verkar inte bry sig om att dra sig till ljuset alls...skumt, men det var inte det jag skulle skriva...

den har liksom tagit tag i en annan växt och sedan bytt riktning så kraftigt så att den har vikt sin egen gren.

Jag funderar på om jag inte borde klippa va grenen innan viket, för det känns som att det där är nog inte helt bra för den i längden.

kan jag göra en stickling av avklippet tro? det är nog en meter ung som jag får klippa bort, tror ni det kan bli flera sticklingar?
Någon som försökt?
Sussie F-Flower
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 19:02) *
kan jag göra en stickling av avklippet tro? det är nog en meter ung som jag får klippa bort, tror ni det kan bli flera sticklingar?
Någon som försökt?

Nä, jag har aldrig provat själv men jag tror inte att det ska vara några problem. Har läst om andra som har gjort det... Se bara till att du får flera noder till rötter samt att du har några (3-4?) blad som kan assimilera. Med rätt värme, ljus och fuktighet borde det gå som smort...

En meter borde kunna bli kanske 3 sticklingar...
Malin_MeL
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-02-2010, 19:48) *
Se bara till att du får flera noder till rötter

då ska jag nog testa, det hade ju varit roligt om det gick. Menar du att jag ska ha flera noder till rötter på varje stickling? en nod är väl där ett blad är nu? det är ca 10 cm mellan bladen så det blir en väldigt djup kruka isåfall.
Sussie F-Flower
CITAT (Malin_MeL @ 22-02-2010, 20:13) *
då ska jag nog testa, det hade ju varit roligt om det gick. Menar du att jag ska ha flera noder till rötter på varje stickling?Ja, det ökar ju chansen att lyckas med rotningen, en nod är väl där ett blad är nu? Precis! det är ca 10 cm mellan bladen så det blir en väldigt djup kruka isåfall. Ja, så måste det bli, eller om du kan böja/slingra den i krukan, alt ta en avlång skål och lägga den... Jag vet inte vad som är bäst, rota i jord eller i ett mörkt glas vatten?
Malin_MeL
det är klart att jag kan slingra den i krukan, ibland tänker man verkligen fyrkantigt smile.gif

jag kanske skulle testa en i jord och en i glas
Sussie F-Flower
laugh.gif Ja, ibland får man kortslutning i hjärnkontoret också... smile.gif

Jag skulle nog också prova både och. Skulle det misslyckas så har du ju att ta av... yes.gif

Lycka till! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon