Peztis
I mitt aluminiumfärgade växthus har jag just nu bestämt mig för att jag kommer göra något upphöjda bäddar med ett ramverk av trä. Detta planerar jag lasera. Frågan är bara vilken färg...?
Jag kommer även att bygga blomlådor utanför växthuset som jag då tänker ha i samma färg, så att det håller i hop.

Jag funderar i två banor:
GRÅTT Då smälter det in med växthuset och sedan de grå plattorna som jag kommer att lägga. Växterna kommer att framhävas, blommor kommer att framhävas, det kommer att bli sobert och inte så "plottrigt". Jag har en liten sittgrupp som kommer att matcha.

COGNAC Det har jag målat i tidigare så det har jag en skvätt, det är en varm och fin färg som jag vet att jag trivs med, dessutom är en av solsängarna målad i denna färg och kanske ska jag ha den utanför eller i växthuset.

Det är tyvärr ingen idé att ni kommer med glada färger som knallblått , rött eller cerise - det är inte jag så chansen är minimal hur snyggt det än är hos andra! biggrin.gif

Men kom gärna med tips och idéer. Någon som har gjort så här? Bilder är skoj!
Malin_MeL
jag hade valt Conjac. För att balansera upp det grå.
man kan jämföra det med ett rum inne. man har sällan allt i en färg utan man brukar ha en grundfärg som man har på väggarna, i detta fall grått = växthus och plattor
sen brukar man ha en inredningsfärg som man har merparten av möblerna och ev en fondvägg i, vilket i detta fall blir ramverket
och sen piffar man upp med en accentfärg, tex kuddar, vaser och krukor, det blir i detta fall alla växterna.

plus att det binder ihop växthuset med resten av tomten om du har solsängarna målade i den färgen
Anja Danmark
Måske sort ville se flot ud?

Jeg har overvejet at male mine drivhusbede sorte - men de vil nok ikke være så lette at holde rene...
DykUnderYtan
Jag håller med om cognac, för att bryta det gråa lite. Om du dessutom har solstolen målad i samma färg så blir det ju perfekt!
Peztis
CITAT (Anja Danmark @ 22-02-2010, 23:44) *
Måske sort ville se flot ud?

Jeg har overvejet at male mine drivhusbede sorte - men de vil nok ikke være så lette at holde rene...

Håller med, svart är inte så bra i alla lägen. Men jag vet att du har ju målat ditt i cognac och det är jättesnyggt!

Den lilla sittgruppen är små grå metallstolar där sittplattan behöver bytas ut. Kanske metallen kan vara grå och sedan byter man sittplattorna mot trä som man laserar i cognac. Det borde ju bli snyggt!
Eller sittgrupp och sittgrupp... det är ännu bara de små stolarna (som dessutom står hos mina föräldrar men jag har blivit lovad dem). Ett brod ska till också och kanske jag kan ta och bygga ihop ett själv i trä som då också laseras i cognac.

Egentligen borde man ta och köpa virket nu och ställa sig i källaren och olja och lasera, kanske bygga ihop en del. Jag har ju måtten till det mesta, mer eller mindre. Annars får jag väl ställa mig och skotta lite så jag får fram dem (sargen är monterad, längre kom jag inte i höstas).
Fast då måste jag ju bege mig ut i halkan och garaget är rätt skräpigt så det behöver städas.... Alltså inget som kommer ske den närmaste veckan om jag inte får ett megaryck- Risken att det ska hända är ganska liten... d010.gif
skogstroll
hm intressant jag har inte ens tänkt på att måla mina, de börjar bli rätt grå och trista.... kanske... rosa eller turkos crazy.gif jag har ett illrött träbord där inne och det är väl det enda i färg... det piggar upp lite även om jag inte är färgtypen
Peztis
Nä, jag är inte heller "färgtypen"...
Tänkte nog att blomstren skulle stå för färgen och ha en mildare bakgrund, så att säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon