Märta-Linnéa
22-02-2010, 22:11
Sådde några fröer häromdagen (bl.a. vallmo, blågull, purpurklätt och borstnejlika). Lät dem stå = glömde dem inomhus några dagar för länge. Såg ikväll att krukorna hade små, små groddar. Jättekul förstås, men kanske också jättedumt. Ska jag ställa ut dem och skotta snö över? Eller förstör jag sådderna då?
Vi har 0-gradigt här nu, och det ska bli lite kallare om något dygn, sedan kring nollan igen (skönt).
Malin_MeL
22-02-2010, 22:18
borstnejlika sådde jag förra året, men jag lät dem stå inne hela tiden, de blev jättefina och blommade redan första sommaren.
jag tror att antingen så sår man och ställer ut för att fröna ska få sig en kylperiod, (men det är ju för att fröna ska gro, och det har ju dina redan gjort så då var det ju uppenbarligen inte sorter som behövde det.), eller så sår man inne. det beror på sorten man sår. men att ställa ut en sådd som har grott tror jag inte blir så bra.
Har de redan grott så ska du inte ställa ut dem.
Märta-Linnéa
23-02-2010, 14:41
Misstänkte det... Det här är ju rena vetenskapen. Roligt att de har grott i alla fall. Det kommer att bli fullt i fönsterkarmen.
CITAT (Märta-Linnéa @ 23-02-2010, 14:41)

Det kommer att bli fullt i fönsterkarmen.
Ja, där med. Och i källaren, köket, matbordet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.