|
Polly66
22-02-2010, 23:52
Jag tog mig i kragen o skulle ta tag i "mina album! Men det gick inte så bra Glad över en ny, bättre kamera. Men då blev fotona för stora för att ladda ner *suck* Någon som vet hur man gör???
elleave
22-02-2010, 23:55
Du måste minska ner dem, har du inget bildredigeringsprogram kan du göra det i paint.
Polly66
23-02-2010, 00:04
CITAT (elleave @ 22-02-2010, 23:55)  Du måste minska ner dem, har du inget bildredigeringsprogram kan du göra det i paint.  Hmmm, ska se om jag klarar av det. Kikade tidigare i ett program där man kunde justera exponering o färg bla, men jag fick inte till nån annan storlek på bilden Men ska testa paint...
elleave
23-02-2010, 00:10
Vet ju inte om det ser likadant ut hos dig, men i min paint finns det en meny som heter bild, där kan man välja "Ändra storlek/snedställ" jag brukar ta 25% och så sparar du
Då kommer det en  dum fråga här var hittar man Painte någon stans ,var letar man då ?
Biggan_
23-02-2010, 00:29
CITAT (Motti @ 23-02-2010, 00:22)  Då kommer det en  dum fråga här var hittar man Painte någon stans ,var letar man då ? Gå in på alla program och under tillbehör hittar du paint.
*Stintan*
23-02-2010, 00:33
Paint brukar man hitta under tillbehör men om du ska förminska en bild så högerklicka på bilden och välj "öppna med --->Paint". I länken nedan står bl.a. beskrivet hur man gör. Oftast räcker det med att man förminskar till 25% i mediumkvalitté men det går bra att prova sig fram i Testavdelningen under Forumteknik så kan man se hur stor bilden blir. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...0&hl=Bilder
Polly66
23-02-2010, 00:41
OK, jag fick till mindre bilder, det var ju löjligt enkelt  Men... Då jag sparat fotot o går in o kollar hur det blev... Då e de ju massa vitt bakom, som om jag lagt ett foto på ett A4 papper Ska de va så, eller kan nån tala om hur jag ska göra för att få till även det? Å du Motti... Kul o se att jag inte är ensam om att ha svårt för datorer
När nu leker med era foton, kom i håg att alltid spara bilden som "spara som" och byt namn på den. Om man bara sparar rakt av är orginalbilden för alltid förlorad.
Jag har lärt mig i stort set allt själv om datorn här genom att sitta och leka !men det som retar mig är att jag inte kan lägga in bilder här på Forumet jag har ju massor av fina kort jag skulle vilja visa  Nu ska jag testa i morgon om jag fixar det annars får jag väl komma med fler dumma frågor med risk för att verka  "puckad"
Biggan_
23-02-2010, 00:52
CITAT (Motti @ 23-02-2010, 00:48)  Jag har lärt mig i stort set allt själv om datorn här genom att sitta och leka !men det som retar mig är att jag inte kan lägga in bilder här på Forumet jag har ju massor av fina kort jag skulle vilja visa  Nu ska jag testa i morgon om jag fixar det annars får jag väl komma med fler dumma frågor med risk för att verka  "puckad"  Bara fråga på du! Inga frågor är för dumma! Finns nästan alltid någon som kan svara!
Måste va någon som inte är riktigt lika dum som jag då
Biggan_
23-02-2010, 01:14
CITAT (Motti @ 23-02-2010, 01:08)  Måste va någon som inte är riktigt lika dum som jag då  Men du vet och kan säkert mycket som inte andra kan eller vet, det har inte med dumhet att göra!
Jag är en praktiker !lättast när någon visar hur det går till.Kan inte du ta tåget till Nässjö i morgon Biggan och visa  om du är bra på datorer annars får vi väl bara fika
Biggan_
23-02-2010, 01:32
Jo det hade säkert varit trevligt, men tyvärr måste jag slita för brödfödan i morgon också! Jag är självlärd och absolut ingen expert på datorer. Men det är ju så att det man är intresserad av försöker man lista ut och om det inte funkar får man fråga någon som vet.
Polly66
23-02-2010, 02:24
CITAT (Polly66 @ 23-02-2010, 00:41)  OK, jag fick till mindre bilder, det var ju löjligt enkelt  Men... Då jag sparat fotot o går in o kollar hur det blev... Då e de ju massa vitt bakom, som om jag lagt ett foto på ett A4 papper Ska de va så, eller kan nån tala om hur jag ska göra för att få till även det? Å du Motti... Kul o se att jag inte är ensam om att ha svårt för datorer  HALLÅ!!!Hur var det nu?! Någon som kunde förklara varför det ser ut som ett foto lagt på ett A4 papper...?!
*Stintan*
23-02-2010, 06:25
CITAT (Polly66 @ 23-02-2010, 00:41)  OK, jag fick till mindre bilder, det var ju löjligt enkelt  Men... Då jag sparat fotot o går in o kollar hur det blev... Då e de ju massa vitt bakom, som om jag lagt ett foto på ett A4 papper Ska de va så, eller kan nån tala om hur jag ska göra för att få till även det? Å du Motti... Kul o se att jag inte är ensam om att ha svårt för datorer  Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du vill få till även det? Vilket program öppnas dina bilder i när du kollar dom? Ju mindre du gör dina bilder desto mer vitt blir det ju runt om. Jämför hur det ser ut när du kollar originalbilden med hur det ser ut när du kollar den förminskade. Du ser den förminskade bilden i den storlek den kommer att visas om du lägger in den i ditt album eller ett inlägg. Det vita runt om kommer ju inte med. Försök lägga in bilden i "Testavdelningen" så ser du hur det blir. Vet inte om du nu fick svar på din fråga men annars får du fråga igen
Irene_L
23-02-2010, 09:44
CITAT (Motti @ 23-02-2010, 00:48)  Jag har lärt mig i stort set allt själv om datorn här genom att sitta och leka !men det som retar mig är att jag inte kan lägga in bilder här på Forumet jag har ju massor av fina kort jag skulle vilja visa  Nu ska jag testa i morgon om jag fixar det annars får jag väl komma med fler dumma frågor med risk för att verka  "puckad"  Motti...Jag kunde inte kopiera in bilder men fick då tipset att klicka på den blå rutan med två pilar(om du håller muspilen där så står det "Växla mellan standard och avancerad texteditor)...längst upp till höger i skrivrutan (där du skriver ett inlägg). Sen funkade det för mig! Lycka till!
Eva i Höga
23-02-2010, 09:49
Åh, den här tråden måste jag spara för jag har jätteproblem med att lägga in bilder, ibland går det hur bra som helst och dessemellan blir det helknasigt. Beror antagligen på för lite övning så jag glömmer hur jag ska göra. Men här var många bra tips!
Polly66
23-02-2010, 17:45
*Stintan*
23-02-2010, 17:52
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|