Full version: Kornettblomma
qorneliz
Hallå där alla glada! smile.gif Så var det dax igen!! help.gif Jag har en del rizomer från kornettblomma som jag vill ha ner i jorden. Hur förfar jag? Mörkt, svalt, blött, djupt, plast över...etc. etc. om det finns mer att beakta. Tack för all tänkbar hjälp! Ha en fin fortsatt dag! Och smiley_small_hug.gif alla!
aldo
Är det Kornettblomma / Streptocarpus du har ?

Denna växt har jag bara sått eller fått " färdig " med rötter .
Vad jag vet ger den inga rhizomer confused.gif men man kan ju föröka med blad .

http://www.xn--krukvxter-z2a.com/kornettblomma.php
qorneliz
Jag blir så osäker nu, men jag har alldeles säkert för mej att det var en streptocarpus dessa "kottar" togs ifrån. Blomman fick jag i present och det fanns med ett litet"ID-kort", och nog liknar den Din övre bild på pricken. Jag kan givetvis ha missförstått saken men "kottarna" finns, dom har t.o.m fått en liten"svans" och jag försöker väl lägga ner dom i fuktig jord och avvaktar vad som sker.... Vanlig blomjord är det jag har, blandat med lecakulor. Är det bra, eller är det risk för att det är för kraftigt? Jag är fortfarande öppen för vägledning!
Åsa, mälardalen zon 2
Kornettblomma har inga rhizomer, kanske det är någon släkting ex. femöring (Achimenes)
qorneliz
F`låt, f`låt, f`låt jag hade fel, fel, fel....Det är Achimenes longiflora..dvs. Femöring och ingenting annat! Tur att det finns kunniga blomstervänner som kan berätta fakta! Själv har jag trott att det var detsamma som Kornettblomma. Hur som helst, frågan kvarstår och jag har tv. lagt "kottarna" i lite blomjord med ett par cm påfyllnad, lite fuktigt. Nu är dom placerade i vår tvättstuga med mycket ljus från fönster och c.a 18-20 grader för det mesta.Ska jag betänka något mer?? Ha en fin fortsatt s-o-l-i-g-dag alla! Det har vi. coolgleam.gif
Fågelvägen
Jag tror dina Achimenes är jättenöjda om de får jämn fuktighet och mycket ljus.

Jag brukar tycka det tar lång tid innan de första små bladen syns. Ha tålamod! Växtnäring behövs när de väl börjat växa. NÄSTA vår kommer du att behöva en större kruka - rhizomerna blir mycket fler under sommaren.

coolgleam.gif Jodå! Försiktigt takdropp, härligt!
qorneliz
Tack för tips och glada tillrop! Vad vore livet utan välvilliga "odlar-vänner"? smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon