Sabina87
23-02-2010, 14:57
Jag har sått de flesta fröna redan. Men jag har köpt en påse av varje men har inte använt det än. Hur gör ni?
skogstroll
23-02-2010, 15:09
jag använder vermiculite till mina frösådder, får för mig att det hjälper lite mot uttorkning plus att det blir lite varmare för de små rackarna
DykUnderYtan
23-02-2010, 19:09
Vermiculite använder jag också till frösådderna, täcker fröna lite lätt med det. Perlite brukar jag blanda ner i jorden.
Sabina87
23-02-2010, 19:12
Blandar du i jorden, eller lägger du på ytan? Jag har lagt lite vermiculite över oreganon, efterson det stog på påsen. Annars har jag inte använt det alls.
Har vermiculite hemma men glömmer att använda det. Om det dock står speciellt att fröet ska täckas med det så kommer jag ihåg att jag har en påse...

Och då åker det på ev andra frön som då också sätts i jorden. Så jag är en sproadisk vermiculit-användare! Snart är dock påsen slut. Borde kanske införskaffa mer...
octachoron
24-02-2010, 00:10
Jag använder i stort sett alltid perlit nerblandad i speciellt såjord för att öka dräneringen och göra det luftigare för plantornas rötter. Även i vanlig blomjord är det bra att använda för att luckra upp jorden.
Vermikulit använder jag ibland för att hålla en mer jämn fuktighet i speciellt dyrbara sådder annars är det så pass dyrt att jag inte använder det.
joulanta
24-02-2010, 14:40
Vad är det egentligen för skillnad mellan Vermeculit och perlite? Eller är det köpmännen som vill att vi ska handla mera
octachoron
24-02-2010, 18:18
Enligt vad jag förstått:
Perlit hjälper till med att förhindra att jorden blir för kompakt, dvs ökad dränering och bättre syresättning för rötter.
Vermikulit är fuktighetsbevarande, dvs förhindrar att jorden torkar ut för snabbt. Används också för att täcka ljusgroende fröer.
Perlit är ett "puffat" glasmineral. Vermikulit är ett lermineral, butiksvarianten är värmebehandlad också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.