Full version: vårtecken !
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Platinum
Senaste vårtecknen för min del är att snön rasat ner från hustaket och att temperaturen i kallväxthuset ligger på +10 nu när solen ligger på.
Överbölingen
Vågade mig in på den här tråden först idag.
Jag och med mig många norrlänningar känner oss smått psykade av vår. När det ännu är vårvinter. Vita vidder, gassande solsken och trädgårdsvilan går så sakteliga mot ett slut. Det är en månad kvar till Karlfelts "Vårflodsveckor, knoppningstider". Ingen maj en sådan dager sprider som den klarnande april...
Alexander-VG-zon3
whooo hoooooooooooooooo här i södra Vg zon 3-4 är det idag strålande sol och vårvarmt. har sett flera krokusar och snödroppar som blommar för fullt här invid husgrunden. såååå glad för att våren är här!!!!! såååååå glad.
Blomstertanten
I dag har vi haft en underbar solig dag ! Snön smälter så man hör det, krokusar blommar närmast husväggen i söderläge. biggrin.gif
Men nu helt plötsligt så kom snöstormen ! nono.gif Satt ute på balkongen i solen och helt plötsligt började det låta konstigt, det var vinden som kom. På en halv minut så hade jag en riktig snöstorm över mej ! fear.gif
Men nu 5 minuter senare är det över och solen skiner igen ! blink.gif
Gudrun i Göteborg
Jag hörde koltrasthanen drilla ffg i går wub.gif
stennie
Har varit ute en timme och rensat bort gammla torra kvistar och blad, nu ska jag gå ut och dricka en kopp te i solen!.....det är vår!!!! yahoo.gif
Myosotis
Igår såg jag en överkörd padda. Sorgligt att den var överkörd, men det var i alla fall den första paddan. Den hade väl inte klarat sig ändå, vart skulle den tagit vägen i all snön hade den tänkt?
hattstugan

I en liten, liten snöfri fläck i rabatten sticker ett par knoppar upp biggrin.gif Resten av rabatten är gömd under 60-70 cm snö!
Peztis
Vet inte om man ska se det som vårtecken men igår var det små bruna kattassar i snön då hon varit och "gjort sitt" i den jord som tinat utmed husväggen.

Ett vårtecken så gott som något... biggrin.gif
Anders zon 1
Nu är det nog vår här i sydvästra Skåne. Inga vårvarma vindar visserligen (har blåst rätt kallt idag) men solen värmer och lärkorna sjunger för fullt. Snön är nästan borta och inte mycket tjäle kvar i jorden. Snödroppar, vintergäck och dvärgcyklamen blommar och en massa annat ligger i startgroparna.
Myosotis
Och här i norra Skåne kom det lite nysnö i natt som la sig på de 28cm som är kvar. Inga snödroppar ens under träden där det är barmark. Hörde sånglärka nr. 2 sträcka förbi, men innan de börjar sjunga här lär det dröja ett tag!
Meriona
En kompis till mig påstod att flickorna i Helsingborg gick i kortkort i helgen när han var på besök. Eller såg han kanske vad han ville se? laugh.gif
Olle A
Går de i kortkort fryser de nog, men det finns hopp om vår för er i Skåne. Längs E6 söder om Hallandsåsen och ner mot Malmö är det i stort sett barmark nu. Vintergäck och snödroppar såg jag också i Malmö igår, men de börjar även komma invid varma söderväggar här i Bohuslän.

Olle
Alexander-VG-zon3
jag är optimist våren HAR kommit till stora delar av Skåne och till visa delar utmed västkusten och östkusten och Götaland. listan börjar fyllas på hos mig på vårtecken och sån är jag, jag är optimist och det är VÅR och inget annat. visst det snöade i natt men den smälter fort under dagen, nu soligt och nästan +4c. och just nu blommar här vintergäck, snödroppar, krokusar, vide, hassel och fåglar kvittrar och dagarna är soliga och det känns varmt och skönt i solen och i veckan sätter jag penséer på trappan, mormor och mamma har redan gjort det i skåne och jag vill ju inte vara sämre bravo.gif .

VÅR VÅR är va det är yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif . och i veckan ska jag gå ut vid sjön och skrika ut mitt vårrop så som jag brukar göra varje vår.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 15-03-2010, 13:58) *
... i veckan ska jag gå ut vid sjön och skrika ut mitt vårrop så som jag brukar göra varje vår.

wub.gif
Peztis
CITAT (Meriona @ 15-03-2010, 13:46) *
En kompis till mig påstod att flickorna i Helsingborg gick i kortkort i helgen när han var på besök. Eller såg han kanske vad han ville se? laugh.gif

Jag såg en tjej i kanske 10-12-årsåldern gå i riktigt korta shorts i lördags. Är dock osäker på om hon var barbent eller om hon hade nylonstrumpor.

Hade aldrig låtit min son gå i shorts i lördags - han hade i o f s aldrig velat göra det heller. biggrin.gif
diva&hero
Jag letade efter krokusar i rabatterna, men hittade istället det här.
Kärleksörten är på G!
[attachment=48108:k_rleks_rt.jpg]
Aqvakul
Narcisserna sticker upp rejält nu...
Aqvakul
För två år sen hade vi en tidig vår, med plommonblom vid denna tiden. I år får vi vara glada om plommonen blommar till 1.a maj...

plommonblom 19 mars 2008
gnon49
SMHI har ju lovat regn o plusgrader. Förhoppningsvis tar det ordentligt på snötäcket för fortfarande är det ju en halvmeter tjockt här på tomten. Ett säkert vårtecket är i alla fall att jag får dra ner rullgardinen en bit för att kunna se på tv:n. blush.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 20:16) *
För två år sen hade vi en tidig vår, med plommonblom vid denna tiden. I år får vi vara glada om plommonen blommar till 1.a maj...

plommonblom 19 mars 2008

ja 2008 var en tidig vår, då hade jag i trädgården den andre feb trollhassel och forsythia som blommade, plus min kerria hade blomknoppar vid samma datum. samtliga vårlökar hade kommit upp men det vara bara snödroppar och krokusar som blommade. den 14feb började vintergäcken att blomma likaså violer, maskrosor och tusensköna och andra vårlökar var i fullgång.

intressant att det skiljer så från år till år.
Myosotis
Nu var jag tvungen att kolla mina anteckningar från 2008. Hasseln blommade 27.1., snödropparna började 9.2. (samma som 2002; 2007 redan 16.1.!! Det hade jag glömt, det var ju extremt tidigt! ohmy.gif ), krokus och miniiris 28.2. Det kan man inte tro nu när inte ens hasseln har börjat blomma. Scilla 15.3. 2008! Ingen risk för det i år.
Olle A
Idag har jag själv varit ett vårtecken, då jag har cyklat till jobbet för första gången i år. smile.gif

Olle
Eva i Höga
Ett härligt vårtecken Olle - men det var ju riktigt kallt i morse!
torvan
Trodde inte mina ögon, 10 grader kallt och en stor snödriva vid söderväggen
men krokusar och snödroppar blommar där drivan smält lite wub.gif torvan
Olle A
CITAT (Eva i Höga @ 16-03-2010, 09:03) *
Ett härligt vårtecken Olle - men det var ju riktigt kallt i morse!

Är det kallt kan man alltid ta på sig. Bortsett från första biten är vägarna i stort sett torra och isfria nu.

Olle
skogstroll
var så fint i morse, jag satt på bussen o såg två bamsiga svanar flyga över Stockholms ström smile.gif
Alexander-VG-zon3
första vårblommorna ute (9kr för ''frosttåliga'', får se hur frosttåliga dom är).

närbilder (enkla små grupper är vad jag vill ha)

[attachment=48116:v_rblommor1.jpg]

[attachment=48117:v_rblommor2.jpg]

och nu har jag satt dom på trappan såå vackert (undra hur många killar i min ålder som sätter vårblommor på trappan giggle.gif )

[attachment=48118:v_rblommor3.jpg]
Eva i Höga
Så mysigt och fint flaxss! Kul att du har hittat penseer, jag har inte sett en enda i butikerna än. De ska nog klara sig hos dig, det ska ju bli lite mildare.
Myosotis
Första talltitan sjöng igår och första koltrasten i morse!
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 15-03-2010, 23:02) *
ja 2008 var en tidig vår, då hade jag i trädgården den andre feb trollhassel och forsythia som blommade, plus min kerria hade blomknoppar vid samma datum. samtliga vårlökar hade kommit upp men det vara bara snödroppar och krokusar som blommade. den 14feb började vintergäcken att blomma likaså violer, maskrosor och tusensköna och andra vårlökar var i fullgång.

intressant att det skiljer så från år till år.

Att örtartade växter är så beroende av temperatur och tjäle, det kan man ju förstå. Men att det skiljer så mycket när det gäller vedartade växter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Höga @ 16-03-2010, 20:08) *
Så mysigt och fint flaxss! Kul att du har hittat penseer, jag har inte sett en enda i butikerna än. De ska nog klara sig hos dig, det ska ju bli lite mildare.

tack, jag hittade dom på den lokala plantskolan här och även på interflora-butiken finns dom här (fast dyrare). annars är det lite sparsmakat än med vårblommor.

CITAT (Aqvakul @ 17-03-2010, 07:36) *
Att örtartade växter är så beroende av temperatur och tjäle, det kan man ju förstå. Men att det skiljer så mycket när det gäller vedartade växter?

ja det är intressant. men tydligen så var det väl temperaturmässigt plus ljusmässigt ''vår'' så att dom ville dra igång. speciellt utländska träd/buskar eller de med sämre härdighet vaknar säker tidigare än exempelvis inhemska björkar eller gran och tall dessa väntar kanske istället lite längre fram.
gronaanna12
CITAT (Noak @ 11-03-2010, 09:13) *
Vårtecken 1/ Idag satt koltrasten och stirrade uppfordrande på mig genom köksfönstret. Så det var bara att gå ut med ett äpple!
(Vanliga vårar brukar det vara snöfritt under syrenen, men i år fick han sitta högst på en tvåmeters snödriva istället...)
Vårtecken 2/ I natt har snön börjat rasa från taken med mäktiga dån.
Våretcken 3/ talgoxen sjunger sin vårdrill!

håll i er. när jag tittade ut genom mitt köksfönster stirrade jag rakt in i ett par rådjursögon. Gud vad häpna vi blev.
Både rådjuret och jag. ps jag bor inne i ett tätbebyggt villaområde.
Smarterchild
Jag var ute och grävde upp två krukor med vårlökar idag, det var nästan ingen tjäle alls under snön! laugh.gif
EsterM
Igår tänkte jag att de måste finnas där under snön och efter lite grävande hittade jag dem, krokusarna :
[attachment=48173:IMG_0233k.JPG]

När jag titta lite noggrannare där snön faktiskt smält så hittade jag ett litet gäng till:
[attachment=48174:IMG_0232k.JPG]

Våren är på väg. yaay.gif
Myosotis
Igår var den första vårflocken bofinkar här, innehållande även årets första hona. Grågässen sträcker, jag hörde sångsvan också och en sånglärka igen.
EKLO
Faktiskt riktigt mkt fullt blommande krokus (och snödroppar så klart) längs söderväggar i västra Göteborg. Häpnadsväckande, men sant. Hopp om livet följaktligen!
Fny
I morse drömde jag att jag gick ut och upptäckte att krokusarna hade börjat komma upp... fotade dem och tänkte lägga upp i den här tråden. laugh.gif Nu måste jag nästan gå ut och gräva lite i snön och kolla...
Överbölingen
Inte skrytläge här, men
Daggviden slog ut sina kissar i februari och kajorna bygger sedan en vecka bo i skorstenen. Snön ligger inte vit på alla tak längre och trots SUV vågar jag inte köra ner bilen på infarten. Det är våraning det. bravo.gif
Harvey

IMG_0131.jpg

Några snödroppar hittade jag på skolan igår. Annars har väl snön sjunkt minst 10 cm inatt, det har regnat lite, nu är det säkert bara en halvmeter :-D
Myosotis
Nu är det vår i Skåne! Kolla vad jag hittade!

Och igår kom de första stararna ohmy.gif känns lite tidigt med tanke på att det fortfarande ser ut så här

Alexander-VG-zon3
jag tog lite kort idag också

[attachment=48220:DSC_0249.JPG]

[attachment=48221:DSC_0212.JPG]

[attachment=48222:DSC_0238.JPG]

[attachment=48223:DSC_0215.JPG]

fler

[attachment=48224:DSC_0207.JPG]

[attachment=48225:DSC_0221.JPG]

CITAT (EsterM @ 18-03-2010, 23:50) *
Våren är på väg.

CITAT (Harvey @ 19-03-2010, 13:30) *
Några snödroppar hittade jag på skolan igår. Annars har väl snön sjunkt minst 10 cm inatt, det har regnat lite, nu är det säkert bara en halvmeter :-D

CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 12:05) *
Nu är det vår i Skåne! Kolla vad jag hittade!

vilka vackra och härliga vårbilder ni visar bravo.gif
skogstroll
Nyss var jag till växthuset, fast det var inte lätt o ta sig dit genom snödrivorna... phu... lustig kontrast först halvmeter snö och sen 25 grader varmt även om växthuset är paj smile.gif Tittade till mina "medelhavisar" under huset också (oliv, fikon mm) och de såg faktiskt ut som om de skulle fixa vintern. På fikonet satt fikonen kvar och oliven var frodig om än lite buskig happy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 20-03-2010, 13:26) *
jag tog lite kort idag också

Albumet med fler bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id1171344_page0.html
Platinum
Och nu har våren kommit till Gästrikland, +10,7, gassande solsken och de första snödropparna har börjat titta fram.
Rosmarin
Några vårbilder från lite sydligare breddgrader: (Det finns hopp om livet!!! yahoo.gif )

[attachment=48227:IMG_8598.jpg]
Krokus

[attachment=48228:IMG_8591.jpg]
Violer små...

[attachment=48229:IMG_8586.jpg]
Primula

[attachment=48230:IMG_8596.jpg]
Påskliljor

[attachment=48231:IMG_8583.jpg]
Löjtnantshjärta
Myosotis
CITAT (Rosmarin @ 20-03-2010, 15:17) *
Några vårbilder från lite sydligare breddgrader: (Det finns hopp om livet!!! yahoo.gif )

Åh hjälp, påskliljor redan! Jag skulle inte för något i hela världen vilja hoppa över den årstid som är nu, det är nu man skulle vilja sakta ner tiden (minus is och slask) och bara njuta av vårblommorna läänge och alla fåglar som sjunger och kommer hem från vinterkvarteren.
skogstroll
det är de där fula smutsiga ishögarna och hala fläckarna man kunde klara sig utan...
Myosotis
CITAT (skogstroll @ 20-03-2010, 15:35) *
det är de där fula smutsiga ishögarna och hala fläckarna man kunde klara sig utan...

Ja, faktiskt. T.o.m. jag har nu tröttnat på snön. Det var kul så länge det var vinter och det var kul sen när man kunde gå på skaren, men just nu är vägen geggig, snön skitig och is med vatten på är hal.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 15:24) *
Åh hjälp, påskliljor redan! Jag skulle inte för något i hela världen vilja hoppa över den årstid som är nu, det är nu man skulle vilja sakta ner tiden (minus is och slask) och bara njuta av vårblommorna läänge och alla fåglar som sjunger och kommer hem från vinterkvarteren.

Det är de små "Tête à tête" som kommer tidigare än de vanliga lite större Påskliljorna. Senaste veckan har vi haft hyfsat varmt och det har blivit en fullkomlig explotion av vårblommor på denna korta tid.

CITAT (skogstroll @ 20-03-2010, 15:35) *

Precis! Vit fin snö vill jag också gärna ha. Slabbet kan jag vara utan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon