Full version: En växt utan löss?
Amaryllis
Jag är säker på att många här har problem med bladlöss varje sommar. Jag har inte så stora problem i själva trädgården, men mycket stora problem i min lilla balkong. År efter år så envisas jag alltid om att fylla på med växter titt som tätt och får alltid bladlöss på allt. Ett år planterade jag en massa växter, bland annat stjärnögor. Jag minns att allt hade bladlöss på sig, förutom stjärnögorna och växterna i närheten av dessa. Förra året hann jag inte med så mycket plantering i balkongen, så slumpen avgjorde att det fick bli några stjärnögor här och var. Bara stjärnögor var det alltså. Och gissa vad? Inte en enda bladlus hittade jag!
Tror ni att bladlöss ratar stjärnögor? Ni kanske också kan testa att köpa plantor denna sommar och se. Jag är inte säker. Men jag hoppas att det är så som jag tror!
evaisa
En växt utan löss? JA TACK!
smiley_small_hug.gif
Amaryllis
Vill bara lyfta fram denna tråd!
Stjärnögar är mitt tips, och jag hoppas verkligen att det är som jag tror! tummenupp.gif Om du har gett upp hoppet pga löss, tänk efter igen. Vad sägs som att testa och se ifall detta verkligen är sant? Snart ska jag i alla fall inhandla stjärnögor ..
ryss_борис
Bränn eller släng ut alla gamla växter (ev flytta) från balkongen och rengör den grundligt. Så därefter direkt från frö. Borde ju hjälpa tycker man.
Åsa, mälardalen zon 2
Hjälper inte mot löss, löss flyger så har man växter ute kan de lätt flyga dit så det spelar ingen roll hur mycket man tvättar sin balkong. (nyttodjur på balkong brukar dock hålla ganska lusfritt så man kan ju plocka nyckelpigor och sätta dem på växterna).
Dilara
Förra året hade jag planterat många sjärnögor (och lite andra växter) i urnor och ställt dem vid mina nysådda kryddor och chilisar på ett soligt och varmt läge. Jag var beredd på att det kommer att bli lösskalas där snart. Men jag blev förvånad eftersom jag inte såg en enda lus. Jag misstänkte att det kanske var en av kryddorna som "avskräckte" lössen, men det kan ha varit stjärnögorna, för de luktar ju ganska angenämt de också! Som tur är stjärnögor inhandlade i år också och jag ska ställa några vid rosorna som brukar få löss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon