Trädgårdstokan
23-02-2010, 20:54
Jag funderar på att använda torvkrukor till frösådden i år. På Rara Växters hemsida så rekommenderas det att inte använda torvkrukor:
"Vi avråder ifrån användning av torvkrukor. Torven är alldeles för tät och du riskerar att fröerna ruttnar bort." Är det någon som har erfarenhet av att det ruttnar?
Jag provade det ett år men jag tyckte inte om det, tyckte att det antingen blev för blött eller för torrt. Men jag kan ju ha gjort något knas också...
Jag gillar inte heller torvkrukorna. När plantorna var små blev det för blött och när de blev lite större för torrt.
De enda ggr jag har förlorat plantor genom torka är när jag haft torvkrukor.
/Anki
ingrids
23-02-2010, 22:20
Håller med föregående talare, torvkrukor funkade dåligt för mig. Och att man skulle kunna sätta ut krukan direkt i rabatten och den skulle förmultna gick inte heller bra, det skulle behövt vara mycket våtare för att det skulle hända.
Eva 33c
23-02-2010, 22:30
Håller med föregående talare jag med...
Niklas-73-
24-02-2010, 08:49
Jag med helt värdelösa,fins det någon som har lyckats med dem .
DykUnderYtan
24-02-2010, 09:44
Jag kan bara instämma, bara en massa döda plantor blev resultatet.
M i Mälardalen (zon 2)
26-02-2010, 08:14
Jag köpte något som kallades fiberkrukor. Jag och dottern planterade ett antal sticklingar i dem.
Är det samma sak som torvkrukor och är de inte heller bra för sticklingar?
Dottern kommer bli väldigt ledsen om de vissnar, så eventuellt får jag väl plantera om dem i riktiga krukor istället.
skogstroll
26-02-2010, 08:38
kanske då finns en anledning att Weibulls just nu har rea på torvkrukor...
Sabina87
26-02-2010, 12:31
Det som har varit mitt problem med torvkrukor är att de har möglat, i förkultiveringshusen. Har bara använt vanliga än så länge i år. Och inte fått något mögel.
theseraphim
26-02-2010, 15:11
CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 26-02-2010, 08:14)

Jag köpte något som kallades fiberkrukor. Jag och dottern planterade ett antal sticklingar i dem.
Är det samma sak som torvkrukor och är de inte heller bra för sticklingar?
Dottern kommer bli väldigt ledsen om de vissnar, så eventuellt får jag väl plantera om dem i riktiga krukor istället.
är du orolig så kan man snitta krukorna i sidorna så blir de bättre, låter knepigt men fungerar.
Trädgårdstokan
27-02-2010, 22:27
Eftersom ingen har bra erfarenhet av torvkrukor så fortsätter nog jag med mina vanliga plastkrukor. Det är ju inte kul om sådden ruttnar bort. Idag har dörren till växthuset, som varit fastfrusen sen före jul, tinat upp så att jag kommer åt mina planteringskrukor. Man kan ju fundera varför torvkrukor över huvudtaget säljs.
Tack för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.