Full version: Ny sorts frömatta
mibgron
Är det någon som provat denna mattan, eller den är kanske ny för säsongen?
Intressant är det att den används konventionellt, då borde det funka bra.
gronsaksmattan.se
EKLO
Tja, det har ju funnits såband länge, och det är väl inte så många som använder det ändå? Jag tycker det är roligt att sj'älv välja sorterna, och det är ju också mycket billigare med fröpåsar.

Själva sådden är ju inte heller det som tar tid när man odlar grönsaker, det är väl att rensa och preparera landet som tar tid, och det slipper man ju inte av en matta. Nej, jag begriper inte vitsen.
mibgron
Det jag tyckte verkar bra med denna är att man får ett litet "växthus", slipper ogräs och inte behöver bevaka det med vatten, sen är det som du säger att välja sorterna själv kan ju alltid vara kul.
Tror nog att jag provar en eller två, priset var ju inte helt avskräckande
Anemone nebulosa
Hur gör man när man skördar? Verkar komplicerat...

Personligen vill jag helst undvika fiberduk/plast om möjligt; inte är det vackert att titta på, och det är ju synd just som grönsaksland i sig självt är så vackert och inbjudande. Om du täckodlar, tex med färskt gräsklipp eller rensat ogräs från rabatten, så behåller du mer fuktighet i jorden och behöver därför inte vattna i lika stor utsträckning. Dessutom får du fler maskar och bättre mikroliv i jorden!

Experimentlusta i all ära, men är det inte lite väl dyrt med 1 kvm morötter/rädisor eller babyleaf för 119 kr! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon