Jennika
När vi byggde upp växthuset grävde vi först ur djupt pga nivåskillnad. Sedan markduk och makadam som paddades. Ovanpå det lade vi först sand och sedan plattorna. Nu skulle jag vilja göra en jordbädd efter ena långsidan för tomater och gurka. De har inte vuxit så bra i stora krukor. När vi skulle sätta ner en vindruvsplanta i ena hörnet grävde vi ur ganska djup, men inte ända till jordlagret. Måste vi göra det nu för jordbädden eller hur mycket tror ni att vi måste gräva ur? Dränerar det bra i makadam? Hur djupt ska jordlagret vara för att det ska bli bra? Vindruvan har vuxit bra i två år! Om det blir för mycket jobb med grävning funderar jag på att odla direkt i jordpåsar. Hur gör man då och hur fungerar det med automatbevattning? Många frågor som jag hoppas att någon kan svara på. Tack på förhand.
wotan
CITAT (Jennika @ 23-02-2010, 22:34) *
När vi byggde upp växthuset grävde vi först ur djupt pga nivåskillnad. Sedan markduk och makadam som paddades. Ovanpå det lade vi först sand och sedan plattorna. Nu skulle jag vilja göra en jordbädd efter ena långsidan för tomater och gurka. De har inte vuxit så bra i stora krukor. När vi skulle sätta ner en vindruvsplanta i ena hörnet grävde vi ur ganska djup, men inte ända till jordlagret. Måste vi göra det nu för jordbädden eller hur mycket tror ni att vi måste gräva ur? Dränerar det bra i makadam? Hur djupt ska jordlagret vara för att det ska bli bra? Vindruvan har vuxit bra i två år! Om det blir för mycket jobb med grävning funderar jag på att odla direkt i jordpåsar. Hur gör man då och hur fungerar det med automatbevattning? Många frågor som jag hoppas att någon kan svara på. Tack på förhand.

varför inte bygga en odlings låda längs hela sidan? ist för att gräva ur.
Jennika
CITAT (wotan @ 23-02-2010, 22:39) *
varför inte bygga en odlings låda längs hela sidan? ist för att gräva ur.

Hur funkar det med dränering då? Bygger man bara sidor eller med "golv" i lådan?
blomkronan
Plocka bort plattorna under där du vill ställa lådan, lägg markduk innan du lägger i jord, plasta insidan på lådan så den inte ruttnar.

Själv ska jag gräva i mitt växthus, jag har så låga sidor på mitt (bara 120 cm höga) när jag odla i krukor förra året slog tomaten i taket tidigt! med att göra markbäddar får växterna mera plats smile.gif hur höga sidor har du?
Peztis
Om du inte har så högt i tak så kan du ju gräva dig ned en bit i alla fall, inte ända ned till jorden.
Bygg en ram som du trycker ned i hålrummet och precis som Blomkronan skriver, markduk i botten (så att jord och makadam inte blandas) och plast på insidan av lådan (inte botten).

Du bör väl kanske ha ca 50 cm i jordbäddarna. Fast det finns säkert olika tycken om det.
skogstroll
mitt växthus står på en ram för att höja, och direkt på berghällen och jag har stora odlingslådor i växthuset längs båda långsidorna. I lådorna har jag lagt duk (kommer inte ihåg vad det var för duk men det var något modell markduk i botten och upp på sidorna), leca och jord. Det funkar fint sedan tre år tror jag smile.gif

Lådorna är ganska höga vilket jag (och tomaterna) tycker om. Tomaterna för att de får härja fritt och jag för att jag slipper böja mig stup i ett utan kan sitta på kanten och pyssla lite
asaleo
Enda orsaken till att gräva ner sig i växthuset är väl att öka odlingshöjden. Odlingshöjd är ju guld värd när tomaterna växer till sig.
Annars kan jag tänka mig att lägga jorden direkt på plattorna så länge som man kan stänga till med en kant och eventuell plast. Växthuset syll måste ju också ligga högt, över odlingsbädden förståss. Rötterna kommer att söka sig ner mellan plattorna om det finns springor. Dräneringen kan ju inte bli något problem när man odlar ovanpå.
Odling i plastsäckar liggande på plattorna fungerar ju också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon