Killensomvillhagrönafingrar
Har idag 9 st upphöjda odlingsbäddar(1,5*1,5 höjd 45), vilket fungerar perfekt. Ja rent ut sagt växer det av bara sjutton, dock seglar vi 4-5 veckor per sommar och då är det en urskog när vi kommer hem.

Vill nu utöka med 3 st odlingsbäddar till, dessa skall dock vara enbart till grönskar och lite special.

1 Måtten 1,5m*1,5m höjd ca 25 cm
2 Huvar av kanalplast för förgrodd av plantor för hela trädgården samt få tidigare skörd på grönskar.
Huvarna skall vara 50 cm höga. (Detta pga att jag vill ha lite större luftvolym , samt plats för förgrodda plantor)
3 Täckodling i dem alla

Min tanke är att ha god jordkvalité, dvs vår egnajord från åkern, hästgödsel samt torv. (mikroliv, näring, vattenbindning och luft till rötterna). Till förgroddning har jag tänkt mig använda mindre krukor, som jag kupar ner i jorden för att när de är stora nog plantera i den vanliga jorden.

Huvarna skall jag tänka på lite mer då de skall vara lätta att öppna, lagom höga för att plantorna skall få plats men att man ändå skall kunna nå växterna samt ihopfällbara så att de går att ta bort när grönsakerna inte längre behöver extra värme.

Problemet som jag ser det är att ioch med att det är såpass bra jord i odlingsbäddar så vill gärna ogräs konkurrera ut mina andra grödor. De 9 jag redan har idag är egentligen alldeles lagom med arbetsbörda, men för lite yta för alla grönskar samt att säsongen blir relativt sen.
Dessutom brukar det svämma över med förgrodda plantor inomhus som jag gärna vill få ut tidigt.

Lösningen för detta borde vara täckning.

Har provat att täcka med gräsklipp.
Jo det fungerar ok om man inte råkar klippa för sent för då har gräset fått frösom verkligen trivs i bäddarna.

Olika metoder jag har funderat på

geotextil + gräs.
Fördelar är att det inte bör bli mycket ogräs alls samt lätt att lyfta bort gräset om man vill få ner en planta till.
Dessutom kan man blanda ner gräset vid höststädning och få tillbaka förlorat kväve.

Nackdelen är att det nog kommer sluta med att man har en massa geotextilslamsor på hösten eftersom man har klippt sönder den varje gång man planterar nya plantor.

Geotextil + sand
Fördelar inget tillfört ogräs, lätt att plocka ogräs, torr yta som borde fungera väl när man exempelvis planterar gurka. Man kan direktplantera fröer.
Nackdelar med tiden kommer man blanda upp sanden med underliggande jord, man tillför inte näring naturligt, ser nog lätt skräpigt ut.

Kan ni inte skriva lite tankar och rekomendationer? Jag behöver solida argument för att övertyga min fru som börjar bli trött på mina större och större ytor att sköta sweatingbullets.gif whist.gif

Najsan
Jag tycker det låter som om du funderar i ganska samma banor som jag. Själv har jag inte upphöjda bäddar men konceptet blir ju samma ändå.

Jag täcker med gräsklipp, mycket gräsklipp, och det växer som bara tusan. Har LERA blandat med kobajs i landen, och sen lite allt möjligt organiskt, typ nerklippt sly, halm, förra årets plantor osv, komposterar/jordförbättrar i landet så att säga...

Jag har inga problem med att gräset frösår sig, så jag funderar om du har lagt på för tunt lager eller om det är bara min jord som spottar ut ogräset? tummenupp.gif När plantorna är små och jag inte vill kväva dom i gräsklipp så har jag en bygelrensningsmojäng som jag bara drar mellan raderna, och sen ligger ogräset kvar och torkar och dör på ytan och sen åker det också ner i jorden. Den är helt ovärderlig, man kommer jättenära plantorna och det går fort och lätt som en dans. bravo.gif Sen när småplantorna vuxit opp lite så täcker jag hela jordytan med gräs och nästan ingen mer ogräsrensning behövs. Jo, en och annan tistel kan leta sig upp, shy.gif men det är nog allt. När det blir höst så vänder man bara på allt, och till våren har man lite bättre jord än säsongen innan.

Under jordgubbar och sånt som ligger mot marken lägger jag gräs närmast plantan och sen halm runt, så gubbar och squash och liknande inte ligger direkt på marken. Täckningen hjälper också till att bibehålla fuktigheten i jorden, något som är rätt viktigt speciellt med den tunga lerjorden, för om den blir helt torr så är det jättesvårt att blöta upp den igen. Men det tar ju förstås ett tag för den att torka upp ändå.

Så för att svara på din fråga: Jag röstar för bara gräsklipp, det håller fukt kvar, håller ogräs borta och det gödslar plantorna samtidigt, och vill du plantera en till mangold i mitten så är det bara att maka undan gräset och plantera. Får du ändå ett par ogräs, så dra upp dom och lägg på gräset så torkar dom och dör i solen, det är samtidigt miljövänligt då det förhindrar avgång av växthusgaser till atmosfären och vad det nu var mer.

Lycka till /Najsan Pajsan blomma.gif
Bassam
Hej

Du kan vänder ogräs i jorden när de kommer , så de dör på grund att de ska inte få luft och sol och de förslummas till bra gödsel.
H: Bassam
oliv
Själv la jag nederst i mina pallkragar svart markduk (vävd), sedan fyllde jag pallkragarna med kogödsel i påse.
Jag har haft dem ett antal år, och tycker inte att det blir mycket ogräs, definitivt inte så att den konkurrerar ut det planterade. På våren innan säsongen börjar får jag rensa lite extra, men då är bäddarna ej planterade och enkla att rensa.
Däremot kan jag tycka att när jag lämnar de på sommaren i flera veckor, då blir resultatet en djungel (men av de planterade växterna).

Och för att svara på din fråga: jag använder inget täckmaterial, inte för att jag inte tror att det skulle vara bra, utan för att jag låter gräsklippet ligga kvar på gräsmattan. biggrin.gif Den behöver ju också näring, och får inget extra gödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon