Vill nu utöka med 3 st odlingsbäddar till, dessa skall dock vara enbart till grönskar och lite special.
1 Måtten 1,5m*1,5m höjd ca 25 cm
2 Huvar av kanalplast för förgrodd av plantor för hela trädgården samt få tidigare skörd på grönskar.
Huvarna skall vara 50 cm höga. (Detta pga att jag vill ha lite större luftvolym , samt plats för förgrodda plantor)
3 Täckodling i dem alla
Min tanke är att ha god jordkvalité, dvs vår egnajord från åkern, hästgödsel samt torv. (mikroliv, näring, vattenbindning och luft till rötterna). Till förgroddning har jag tänkt mig använda mindre krukor, som jag kupar ner i jorden för att när de är stora nog plantera i den vanliga jorden.
Huvarna skall jag tänka på lite mer då de skall vara lätta att öppna, lagom höga för att plantorna skall få plats men att man ändå skall kunna nå växterna samt ihopfällbara så att de går att ta bort när grönsakerna inte längre behöver extra värme.
Problemet som jag ser det är att ioch med att det är såpass bra jord i odlingsbäddar så vill gärna ogräs konkurrera ut mina andra grödor. De 9 jag redan har idag är egentligen alldeles lagom med arbetsbörda, men för lite yta för alla grönskar samt att säsongen blir relativt sen.
Dessutom brukar det svämma över med förgrodda plantor inomhus som jag gärna vill få ut tidigt.
Lösningen för detta borde vara täckning.
Har provat att täcka med gräsklipp.
Jo det fungerar ok om man inte råkar klippa för sent för då har gräset fått frösom verkligen trivs i bäddarna.
Olika metoder jag har funderat på
geotextil + gräs.
Fördelar är att det inte bör bli mycket ogräs alls samt lätt att lyfta bort gräset om man vill få ner en planta till.
Dessutom kan man blanda ner gräset vid höststädning och få tillbaka förlorat kväve.
Nackdelen är att det nog kommer sluta med att man har en massa geotextilslamsor på hösten eftersom man har klippt sönder den varje gång man planterar nya plantor.
Geotextil + sand
Fördelar inget tillfört ogräs, lätt att plocka ogräs, torr yta som borde fungera väl när man exempelvis planterar gurka. Man kan direktplantera fröer.
Nackdelar med tiden kommer man blanda upp sanden med underliggande jord, man tillför inte näring naturligt, ser nog lätt skräpigt ut.
Kan ni inte skriva lite tankar och rekomendationer? Jag behöver solida argument för att övertyga min fru som börjar bli trött på mina större och större ytor att sköta