Full version: Förkultivering?
cirre
Vilka växter brukar ni förkultivera? Jag är ny på odling och har fått lite blandade besked i odlingsböcker...
JAg ska förkultivera squash, pumpa och broccoli, sen är jag lite osäker på störbönor, grönkål och palmkål...
Vad finns det för för och nackdelar med att förkultivera bönor och grönkål?
Jag har tänkt att ha fiberduk på i alla fall i början av säsongen...
skogstroll
jag brukar ha chili, kronärtskocka, tomat, pumpa å lite till.

Brukar vänta med övriga grönsaker lite och beroende på när de ska sås. Det ser ju ut som om våren kommer dröja och det brukar ju ändå gå rätt fort att få upp dem plus att det blir trångt under belysningen smile.gif

Just nu har jag en hög olika chilisorter och kronärtskocka. I mars tänkte jag så tomaterna och sen resten vartefter
CurlySue
Hej
för mig är det lite olika från år till år, men eftersom jag byggde växthus förra sommaren så har jag höjt ribban en aning.

Paprika,chili och tomat brukar jag förkultivera, i år har jag satt dessa:

Paprika 'Golden treasure'
Chilipeppar 'Amando F1'
Persilja 'Italian giant'
Grekisk oregano
Tomat 'Wapsipinicon peach'
Tomat 'Eva purple ball'
Tomat 'Pepolino F1'
Tomat 'Greensleeves'

[attachment=47544:PEPPER_2...TREASURE.jpg]
[attachment=47545:greenle.jpg]
[attachment=47546:peach.jpg]

Köpt mina fröer från Jennys Fröer och sånt. Suverän kvalite och groddbarhet.
rosita
Jag förkultiverar tomat, paprika, chili, aubergine, melon, passionsfrukt, persilja, kål, spenat, sallat, selleri, fänkål, sockerärter, bönor, lök, purjolök, kronärtskocka och diverse sommarblommor. En del kan tyckas onödigt, eftersom det går bra att så direkt på friland, men jag tycker det blir både snabbare och enklare att plantera plantor.
cirre
hmm ja det är ju en fråga om plats, har inte så stort söderfönster...
Men vad skulle du säga vara viktigast av det jag ska odla, bönor, kål t.ex vad är fördelen med att förkultivera?
Blir dom uppätna av sniglar annars eller? Vad skulle du prioritera om du hade lite plats, störbönor eller grönkål?
Tulipanaros
Grönkål brukar jag förodla; tycker att den växer långsamt i början och mår bra av några extra veckor. Dessutom brukar jag inte ha mer än fyra eller sex grönkålsstånd i landet, så plantorna tar inte så mycket plats. Bönor förgror jag bara om jag tycker att den riktiga värmen i min lerjord är sen, så att jag är rädd att fröna ska ruttna ute. I så fall förgror jag dem bara så att jag ser att de tar sig, sedan ut i landet. Bönor har jag så många, så de tar väldig plats om jag ska förgro alla inne. Dessutom växer de fort.

De senaste åren har jag förodlat kronärtskockor, tomater, chili, paprika, aubergine, fänkål, purjolök, gurka, kål, squash, pumpa och en del blommor, och ibland helt kortvarigt bönor då. Men det blir inte alltihop i år.
Platinum
Vad gäller ätbart brukar jag förodla pepparfrukter, purjolök, tomater, gurka, sommar- och vintersquash i den ordningen. I övrigt sår jag grönsaksfröerna direkt på plats så snart väder och vind tillåter.

Nytt för i år är även busfröer, blandade perenner och annueller gror och jag har ingen aning om vad det är. Därtill kommer jag så småningom att sätta tagetesfröer, övriga ettåringar som indiankrasse, doftklint och luktärt sår jag direkt på växtplatsen.
cirre
Ok tack för svaren!!
cirre
Vilka fröer brukar ni blötlägga innan sådd?
Bönor borde ju vinna på det kan man tycka, annars är det de flockblommiga det brukar stå om i odlingsböcker.
Peztis
CITAT (cirre @ 25-02-2010, 11:59) *
Vilka fröer brukar ni blötlägga innan sådd?
Bönor borde ju vinna på det kan man tycka, annars är det de flockblommiga det brukar stå om i odlingsböcker.

Oftast är det ju lite större fröer med väldigt hårt skal som tjänar på att blötläggas.
Det står ju oftast på fröpåsen (om man har den) om de ska blötläggas ett par timmar eller dygn innan sådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon