När jag ska förkultivera ska jag ha lite tillägsbelysning, lysrörsarmaturer... Jag har läst lite i trådar här men får inte några klara besked på vilken typ av ljus det ska va och hur starkt det måste vara som minst...
Eva 33c
24-02-2010, 10:30
Det här kan vara en hel vetenskap eller busenkelt. Själv använder jag lysrörsarmaturer, köpta begagnade, sen många år tillbaka. Man hänger dem ovanför sådderna, ca 10 cm ovanför översta bladet. Fungerar hur bra som helst, de bör lysa ca 14 timmar per dygn. En timer är bra. Det finns jättemycket skrivet om detta här på forumet, du kan säkert göra en sökning på tex "belysning" "lysrör" eller nåt sånt och få massa läsning
cirre
24-02-2010, 15:18
Men vilken styrka är lagom?? Det är detr som inte framgår riktigt...
Alexander-VG-zon3
24-02-2010, 15:51
watten bestäms efter hur längden är på lysröret, så du mäter armaturen som du har och köper lysrör som passar i din armatur. och det finns många lysrör att välja på och de flesta funkar bra (välj kallvita). jag själv använder ''akvarielysrör'' exempel Power-Glo, Philips aquarelle och Sylvania Aquastar vilket funkar jätte bra för växter.
Äntligen svar som man kan begripa. Har också varit inne på olika trådar här på forumet och har inte fattat mycket, skall genast i väg till akvarieaffären och köpa lysrör. Och Irene vilken fantastisk bra sida du har länkat till.
Irene_L
25-02-2010, 09:41
Brittan....vad roligt att du gillar min "Blomster-tips" blogg!