Christa
24-02-2010, 13:34
Mina böcker börjar bli så blekta att jag vill skydda dem på något sätt. Funderar på att hänga upp lakan framför bokhyllorna. Räcker det i så fall att hänga upp ett vitt lakan eller måste det vara mörkt?
Svara bara om ni vet säkert.
Om ni inte vet så kanske någon har något tips om vart jag kan vända mig med min fråga.
Förutom att böckerna ser tråkiga ut så riskerar texten på ryggarna att försvinna och inlagan blir gulfärgad.
*Stintan*
24-02-2010, 13:39
Ett vitt lakan borde ju räcka. Det använde man ju alltid förr och täckte över möbler för att de inte skulle bli solblekta när man reste bort. Iof skyddade det väl mot damm också.
Ber om ursäkt att jag svarade trots att jag inte vet alldeles säkert
Samsara
24-02-2010, 15:23
Vi har en gammal antik tavla där använder vi ett svart skynke, fungerar utmärkt. Så det borde vara en smaksak, men vi fick tipset svart från han som värderade tavlan.
Gudrun i Göteborg
24-02-2010, 16:57
Det enda säkra sättet är att se till att de inte får solljus på sig. Annars vet jag inte nå't alldeles säkert
Inga från Närke
24-02-2010, 18:28
Kan du inte köpa glas och sätta upp framför. Finns speciellt glas som inte tar in ljus används även till tavlor.
Simplicity
24-02-2010, 18:49
En sån där rullgardin som inte släpper igenom ljus?
De finns nog i vilken färg som helst men är oftast vita eller svarta.
Hej igen
24-02-2010, 20:47
Är det inte bättre att mörklägga rummet där böckerna finns?
Kan ju inte se vidare snyggt ut med lakan el annat hängandes framför hyllorna ... tycker jag.
Jag har aldrig märkt att böcker bleks, ändå står de i bokhylla i rum med fönster mot söder
Visst har alla böckerna lite "patina" efter alla år i bokhyllan. Dom ser lite "gamla" ut, liksom jag. Tidens tand helt enkelt. Har man värdefulla böcker av något slag så är nog bokhyllan en dålig plats, tror jag. Böcker består ju av papper som är känsligt för det mesta. Men vanliga böcker av alla de slag skall stå i bokhyllan och signalera till den som närmar sig, läs mig, jag är intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.