Jag fick för snart två år sedan en nedgången fredskalla (det visste jag dock inte att de hette då). Förra ägarens katter hade gått lös på den och den var i stort behov av en större kruka.
Den repade sig väl och har haft 2-3 blommor per år.
Har senaste två dagarna gett den 3 liter vatten succesivt så den hinner "dricka upp".
Nu har den börjat sloka. Och när jag kom hem i söndags hade den råkat ut för en mindre katastrof! Katten min hade gått rakt igenom plantan och bladen låg åt sidorna. De är inte avbrutna men böjda liksom.
Har senaste två dagarna gett den 3 liter vatten succesivt så den hinner "dricka upp", och den ser inte lika slapp ut i stjälkarna och bladen. För tillfället står de upp med hjälp av en sytråd runt om.
Tror ni den kan bli sig själv igen? Hur underlättar jag för att få den normal igen? Finns det någon möjlighet att de liggande bladen nånsin står upp igen?
Ulf Eliasson
24-02-2010, 14:47
Det är kanske dags att dela hela plantan. Till slut blir det bara rötter... och det är inte säkert att det hjälper att plantera om det blivit för tätt i mitten.... men svårt att säga utan att se. Blad och stjälkar som vikt sig kan vara svåra att få helt bra igen. Cellerna i bladstjälkarna krossas och de reparationer växten gör blir aldrig riktigt som nya. Jämflör med snitt-rosor som nickar.... men kan få bladen fina igen, men knopparna får inte tillräckligt vatten genom den skadade stjälken.
Hej
Jag tycker om du kan lägga kruka i hinken som fyllde på vatten 20 minuter och kanske de ska komma igen .
H: Bassam
3 liter vatten på 2 dagar låter väldigt mycket. Om det inte är en riktigt stor växt förstås.
Det kan inte vara så att den fått för mycket och "drunknat"/rötterna blir mjuka och ruttnar?
theseraphim
24-02-2010, 23:54
Är också inne på spåret med övervattning, en normal fredskalla klarar sig på en liter i veckan.
Jag tror ni har missförstått mig lite. Dessa tre liter fick den efter att den börjat sloka och fallit ihop. Har ett sånt fat under och fyllde det och sen inte fyllt på förrns det sugits upp.
Men kan hälsa att blomman verkar har repat sig, de flesta blad står upp med spänst.
Ulf Eliasson
25-02-2010, 17:13
Kul om den tar sig.... har själv en av den småväxta "gammeldags" typen som jag är mycket förtjust i. Den fungerar bra som "indikator" när jag behöver vattna. Det är alltid den som slokar först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.