robertgoulet
Hej alla orkidékännare! Jag har precis fått en Paphiopedilum i present, och då jag är mån om att den ska trivas vill jag ge den så bra förutsättningar som möjligt. Det följde med en liten lapp i krukan, och på den stod det "avoid direct sunlight". När jag söker på nätet verkar det dock som att de flesta som har den här typen av orkidéer har dem direkt på fönsterbrädan - låt vara inte i ett söderfönster. Vad säger ni? Kan jag ställa den i mitt fönster där jag har mina andra orkidéer (5 tr upp, österläge), eller riskerar jag att den blir ledsen då? Det blir ju onekligen fråga om direkt solljus, men borde det inte vara ganska så lugnt ändå på våra nordliga breddgrader? Tacksam för svar! smile.gif
H Anders
De flesta av Paphiopedilum-arterna kommer från skuggiga skogsmiljöer. De kräver lite ljus och tar lätt skada av direkt solljus. De har inte speciellt köttiga blad och kan därför inte lagra något större mängd vatten. Vattna dem 2-3 ggr/vecka på sommaren och en gång i veckan på vintern. Använd orkidégödsel vid varannan vattning.
Eftersom man vattnar relativt ofta bryts komposten ned ganska snabbt. Plantera därför om den vart eller vartannat år. Använd en liten och ogenomskinlig kruka.
För att den ska blomma vill den ha en period med nattemperaturer runt 12-14°C. Låt den vara ute på balkongen (skuggigt) under sommaren och ta in den när nattemperaturen kryper ned mot 10°C. Den föredrar dagstemperaturer på 20-27°C.

Nu låter det som den är väldigt ömtålig. Så hemskt känslig är den inte. Men om man vill att den ska blomma så får man pyssla om den lite extra...
robertgoulet
Tack för ditt svar Anders. smile.gif Du skriver att växten tar skada av direkt solljus - gäller det även nu på vintern när solen inte är så het? Känner mig ju mer eller mindre tvungen att ha den i fönstret för att den ska få ljus över huvud taget, och det är ju åtminstone inget söderfönster jag har, så det kanske den klarar?
Åsa E
Jag har ett antal Paphiopedilum i öster- och västerfönster året runt. De har inte blivit skadade av solen. Mina är hybrider och kanske därför mindre känsliga än de rena arterna.
Jag har planterat om dem i hydrokultur och det verkar de gilla.
robertgoulet
Tack Åsa för ditt svar. Då ska jag nog pröva att ha min Paphiopedilum i mitt österfönster tills vidare jag med. Antar att bladen får fläckar om solljuset skulle bli för starkt? smile.gif
Blomstertanten
CITAT (robertgoulet @ 08-03-2010, 09:10) *
Tack Åsa för ditt svar. Då ska jag nog pröva att ha min Paphiopedilum i mitt österfönster tills vidare jag med. Antar att bladen får fläckar om solljuset skulle bli för starkt? smile.gif

I öster eller västerläge är nog inte solen något problem.
Dels kan nog bladen bli "sönderbrända" och så torkar den ut för mycket om den står för soligt.
Vid omplantering är det därför bra att använda orkidékompost med sphagnum (vitmossa) i som håller fukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon