Full version: för så tomater
mibgron
till plantor när gör man det?
Najsan
Jag sådde mina sista jan, men jag hade såklåda... whistling.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ca 8v innan utplantering brukar vara lagom att så tomat så fundera på när du kan plantera ut, och räkna sedan 8v bakåt.
Tulipanaros
Det beror på vilka förutsättningar du kan erbjuda småplantorna. Om du har ett svalt och ljust utrymme där de kan få växa till sig kan du så tidigt och få tidigare skörd; är det rumstemperatur och dåliga ljusförhållanden som gäller är det bäst att vänta, för att undvika långa och rangliga plantor som inte kommer att klara utelivet.
Nauti
Jag sådde mina tomater så sent som i dag. När jag öppnade påsen förra gången och skulle så fröna, så upptäckte jag att jag hade två frön kvar. Två frön som dessutom inte grodde, den nya påsen kom i dag smile.gif I fjol sådde jag i januari och hade tomater i mitten av april smile.gif
eugenia
Jag kommer att så mina under april eftersom jag odlar på friland och i kruka utomhus.
Söttok06
Jag odlar också på friland i Stockholmsområdet. Sår mina i April. De som jag ska så i år är Legend, Glacier och Garderners delight. Har någon provat dessa sorter?
Sen har jag Tomatillo också, men den ska visst sås redan nu i Mars.
Laura
CITAT (Söttok06 @ 10-03-2010, 20:55) *
Jag odlar också på friland i Stockholmsområdet. Sår mina i April. De som jag ska så i år är Legend, Glacier och Garderners delight. Har någon provat dessa sorter?
Sen har jag Tomatillo också, men den ska visst sås redan nu i Mars.

Gardener's Delight blev jättebra hos mig förra året, jamfört med Alicante som inte belv bra alls. Fick många goda små tomater biggrin.gif Finns bilder i någon av mina album. I år har jag sådd mycket tidigare men jag tror inte det kommer att gå bra. sad.gif Jag får nog så en omgång till efter påsk när jag kommer tillbaka från en skidsemester.
ingrid fuxwall
Det som fungerar bäst för mig är ampeltomater, det är ju inte så stora tomater men desto fler
[attachment=47959:odling_004.jpg]
Limpan86
Det är absolut inte för sent att så tomater. Bäst är det så klart att placera sådden så ljust som möjligt. I ett ljust fönster eller i ett uppvärmt uterum (rumstemperatur). Själv bort jag på nedre botten i Stockholms innerstad och har kanske 2-3 soltimmar om dagen. Jag använder tillägsbelysning iform av glödlampa (specialgjord för växter med kelvintal över 6000) som jag satt i en ikeagolvlampa. Jag sätter i mitten av mars varje år och har aldrig haft problem med gängliga tomater.

Mitt tips är att inte plantera om för ofta. Sätt alltid rotklumpen i botten av den kruka du ska omplantera i och sen fyll på med jord. På så vis får du stadiga och feta plantor som ger bra med skörd. De sitter också bra i krukan eftersom de har rötter från botten och upp (nya rötter växer från stammen när den kommer under jord).

De misstad jag gjord är att ta ut dem för sent. Ingenting kan slå riktigt solljus och förra året var jag en riktig mes. I år ska jag ta ut och in plantorna samt sätta ut dem redan i mitten av maj, men givetvis ha väv på natten så att de inte fryser.

De brukar få blommor först när de kommer ut i riktigt solsken så ju tidigare de får mycket sol desto tidigare får du ätfärdiga tomater.

Lycka till!
officinalis
I maj låter lite väl vågat tycker jag. Åtminstonde i stockholmsområdet. Tomater tycker inte om minusgrader.
Men du kan sätta ut dem på dagarna förstås.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp maj låter ganska tidigt tomat gillar inte temperaturer under +7C och sätter man ut dem för tidigt får de inte blom snabbare snarare tvärtom, bladen blir lilaaktiga och växten stannar i tillväxt, och sedan då de väl blommar kan blommorna bli lätt missbildade och man kan få dubbelklasar och liknande..

Och hos mig brukar de få blom i vanligt bostadsfönster.
Limpan86
Allt handlar ju om temperatur. Vi har balkong i skyddat lägge och lägger man på fiberväv så borde det vara lugnt. Men man får kolla in väderrapporten www.klart.se ser det ut att bli under 10 brukar jag ta in dem. Det viktigaste är ju att de får massor av sol.

Ett år var jag feg och satte ut dem först runt midsommar och resultatet blev väldigt sena plantor.
officinalis
Testa gärna och återkom med resultat. Jag skulle dock inte sätta ut dem i Maj. Temperaturen åkte ner mot 2:an förre året i sthlm och säkerligen ner mot på minus lokalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon