Hörde i dag av en bekant att det faktiskt åker runt ohederligt folk som stjäl snöskyfflar och snökanoner för att anntagligen sälja vidare tex på Blocket !man tror ju knappt det är sant att det finns sådan fräckhet

tur man har en halvdan lite trasig skyffel för den vill väl ingen ha ?Så ställ inte era snöskottar grejer ute synligt ! nästa dag kan dom vara väck.Tydligen är affärerna tömda på skyfflar och snökanoner !
ängsvädd
24-02-2010, 16:34
Tack för varningen. Snöskyfflar är tydligen hårdvaluta nu - guld värda.
mm visst är det tråkigt, men det är tyvärr verkligheten... Visst beror det säkert på vilket område man bor i, men jag kan säkert säga att här hos gör man bäst i att undvika att lämna saker ute...
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-02-2010, 18:36
Alla säger att snöskyfflar är slut men sist vi var på plantagen fanns det många där
Vi har 3 snöskyfflar.
Kanske skulle hyra ut och tjäna en hacka?
ängsvädd
24-02-2010, 20:34
CITAT (mojan @ 24-02-2010, 20:32)

Vi har 3 snöskyfflar.
Kanske skulle hyra ut och tjäna en hacka?

Bra idé

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-02-2010, 18:36)

Alla säger att snöskyfflar är slut men sist vi var på plantagen fanns det många där
Bra att veta
Hej igen
24-02-2010, 20:41
Visst försvinner det snöskyfflar

... syrrans väninna förlorade sin igår (Alingsås)
Simplicity
24-02-2010, 20:48
Vi som bor på landet är rätt naiva... Förråd och garage står ofta olåsta...
Jag har dock inte blivit av med nåt men vet att nån har gått runt och snokat efter att ha hört ljud utanför huset en sommarnatt för några år sedan och hittat garagedörren öppen dagen efter...
Det som jag däremot blir av med runt midsommartid varje år är dagstidningen i brevlådan!
ingrid fuxwall
24-02-2010, 21:53
Blev varnad innan så nu står min hårdvaluta i hallen
ängsvädd
24-02-2010, 22:01
Jag har varnat mina vänner nu
Jag tror inte här går någon och själ min snöskyffel av plast fast man vet aldrig.Jag har 2 halvdåliga som inte går att sälja på blocket hahaha.
Men visst är det helt tokigt !tror det är första gången i mitt liv som jag hört om något liknande !att stjäla snöskyfflar och snö kanoner !Kanske skulle ta in min gammla skadade

den är tydligen högvaluta nu !
Meriona
24-02-2010, 22:36
Det sägs att det är brist på snöskyfflar här också, men inte vet jag, jag har inte letat. Och inte skottat heller.

Ibland är det bra att bo i lägenhet....
Men att stjäla någons snöredskap är lika dåligt som att stjäla trädgårdstomtar..... vem GÖR sånt?
Klepptomaner anntar jag !

I sommras var det folk här i byn och stal blommlådor som var planterade!man måste nog ha jättetuber med superlim och lima fast sina saker ute
Meriona
24-02-2010, 22:53
Nä vad bedrövligt! Och lägger man ut fällor blir man säkert dömt också...
Annars kunde man som uppfinningsrik villaägare säker kunna hitta på en del fallgropar, eller snaror, eller snubbeltrådare, eller ....
Mmm !knallskott som man använder vid angelfiske
Simplicity
24-02-2010, 23:00
Min "besökare" snubblade på en gammal gungställning jag ställt undan på baksidan av huset (se mitt inlägg ovan). Den stod precis nedanför dotterns fönster där jag har en babyvakt ståendes.. påslagen... Jag hörde ju att det lät något men fattade inte... vågade inte gå ner å titta.. tänkte att det var ett djur...
ängsvädd
24-02-2010, 23:43
Jag fick veta att det kan vara ligor som åker runt o stjäl verktyg o redskap. I ett samhälle hade en skåpbil åkt runt o samlat på sig allt de kunde i den vägen.
Det här fick jag veta i dag av en "sommargäst"som var här och såg till sin sommarstuga,det här hade hänt i Västervik i alla fall att folk stjäl snöskyfflar och snökanoner,som någon skrev med glimten i ögat "hårdvaluta"tänka sig va!
Christa
25-02-2010, 09:25
Jag fattar inte att någon kan med att använda andras grejer. Likandant med dom som köper stöldgods. Skulle jag råka köpa något som tillhör någon annan så skulle jag skämmas otroligt!!!
Myosotis
25-02-2010, 13:03

Jag blir inte förvånad. För många år sedan blev vi bestulna på ved

, fin färdighuggen ekved, färdig att lasta på släpet. Man ska inte ha veden för nära vägen.
Simplicity
25-02-2010, 13:35
I Ryssland har man beväpnade vakter vid timmervältorna ute i skogen, har en bekant till mig som är virkesuppköpare berättat... på tal om stulen ved vid en väg...
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-02-2010, 14:12
Väldigt stöldbegärliga är också växter/blommor. Jag skötte några år rabatterna här i bostadsrättsförening och ibland hann man bara sätta ner plantorna innan dom var borta igen.
På gården har vi också en del stora krukor med sommerblommor i dom, men även där tar man ut växter.
Jag gjorde för 3 el 4 år sedan om en hel rabatt på gården. Efter en natt var 5 växter borta
Hur kann man ha glädje av en växt på sin balkong när man stjäl den??????
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.