Full version: Svanar
sparvuggla
Vad tycker ni om att jägare vill nu börja skjuta bort även svanar och tranor?

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=6541&typ=1
Meriona
Säg nåt de inte vill skjuta? unsure.gif
herkules
jag tycker det är helt sjukt - fattar inte varför, är det coolt liksom och se om man prickar eller vad f-n är det frågan om?
sparvuggla
Dom drömmer väl om att stå vid Hornborgasjön vid trandansen beväpnade till tänderna...........

Alla bryggor, plattformar och fågeltorn för åskådare blir jakttorn............

Om jägare får bestämma.

Sussie F-Flower
Fast det är ju inte jägarna som har beslutat det här... Det hoppas jag att ni förstår...
Det är Naturvårdsverket som har fattat detta beslut för att så många bönder och en massa andra odlare (som lever av sin verksamhet)... har klagat så mycket till olika länsstyreler runt om i landet, främst i södra Sverige där åkrarna böljar av säd, raps samt andra odlingar.

Alla klagomål med förstörelse leder till att svenska staten får pröjsa för skador som sker och då kanske det är lättare att skjuta av vissa bestånd som blivit för stora, för att minska på skadorna...
vitavargen
Nej till jakt(särskild lyxjakt).
herkules
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-02-2010, 23:27) *
Fast det är ju inte jägarna som har beslutat det här... Det hoppas jag att ni förstår...
Det är Naturvårdsverket som har fattat detta beslut för att så många bönder och en massa andra odlare (som lever av sin verksamhet)... har klagat så mycket till olika länsstyreler runt om i landet, främst i södra Sverige där åkrarna böljar av säd, raps samt andra odlingar.

Alla klagomål med förstörelse leder till att svenska staten får pröjsa för skador som sker och då kanske det är lättare att skjuta av vissa bestånd som blivit för stora, för att minska på skadorna...

ärligt så tror jag inte på dessa sk klagomål, jägarkåren har en mkt stark lobbygrupp. men det går att ta reda på vad för klagomål som har framförts och det kommer göras. inte handlar det om skadeståndspengar från staten iaf.
Sussie F-Flower
CITAT (herkules @ 24-02-2010, 23:43) *
ärligt så tror jag inte på dessa sk klagomål, jägarkåren har en mkt stark lobbygrupp. men det går att ta reda på vad för klagomål som har framförts och det kommer göras. inte handlar det om skadeståndspengar från staten iaf.

Ja, det är bra! Gör det. Det är bra om fler kollar upp...
Det har nämligen jag gjort på förmiddan innan jag åkte och jobbade idag... Suttit och ringt och ringt för att få reda på fakta...

http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...7&Itemid=43

F.k. Viltskadecenter jobbar på uppdrag av Naturvårdsverket.
theseraphim
Det är helt enkelt så att dessa pippisar ställer till med en del oreda bla så sabbar sångsvanar häckningsplatser för andra fåglar, tranor käkar upp en hel del gröda. Probelmet att säga nej till jakt ät att de är inte utrotnngshotade(bara att åka till hornborgarsjön så bevisar man den biten:-).
Sussie F-Flower
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2010, 00:04) *
Ja, det är bra! Gör det. Det är bra om fler kollar upp...
Det har nämligen jag gjort på förmiddan innan jag åkte och jobbade idag... Suttit och ringt och ringt för att få reda på fakta...

http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...7&Itemid=43

F.k. Viltskadecenter jobbar på uppdrag av Naturvårdsverket.

Här hittade jag en till info om hur man söker ersättning för skadad "gröda"...
http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...&Itemid=644
Gossen Ruda
Men ställer tranor till med så mycket problem? Jag tycker mest att de håller till vid Hornborgarsjön och blir matade med potatis och säd. Och drar till sig en mängd turister och skådare. Svanor kan nog käka upp en del höstsådd gröda och KAN vara ett problem. Inget mot Kanadagäss dock, där får man gärna bedriva jakt med kulsprutor för min del.
skogstroll
det är mycket sånt nuförtiden tycker jag, att man inte accepterar djurliv pga sin egen verksamhets skull. kanske en tanke på djurlivet skulle underlätta och hur naturen fungerar. Det är ju trots allt en sorts kretslopp i naturen som vi bryter för vår egen skull. Hur kul skulle det vara om några hundra år utan djur? Tur man inte lever då...
theseraphim
Först vill jag bara klargöra att jag själv inte är jägare eller är någon större fantast av den världen.

Tranor gör faktiskt en hel del skada för bönder då de inte bara äter den maten som är utlagd utan de gör en hel del räder på vanlig åkermark och de är som bekant väldigt många så för de drabbade bönderna är det inte så jättekul. Tyvärr kan jag bara tänka mig handläggningstider ang ersättning på skadad gröda och om den ens täcker full skada, hur ofta får man god ersättning av staten:-)
Tyvärr så är en stor del av debatten förlagd till områden eller av personer som inte drabbas någonting av fåglarna och detta skapar oftast ett vi mot dom syndrom.
Som sagt av rudan så gör tex kanadagäss en hel del skada så vad kan då inte tranor och svanar göra som anländer i Ginghis Khan skalor:-)
herkules
CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 10:54) *
det är mycket sånt nuförtiden tycker jag, att man inte accepterar djurliv pga sin egen verksamhets skull. kanske en tanke på djurlivet skulle underlätta och hur naturen fungerar. Det är ju trots allt en sorts kretslopp i naturen som vi bryter för vår egen skull. Hur kul skulle det vara om några hundra år utan djur? Tur man inte lever då...

visst är det så, allt ska ske på människans villkor.
lägg nät på grödorna vetja! det kanske skulle kunna tänkas konstruktivt istället för att bara tänka döda döda döda jämt.
man blir ju spyfärdig.
theseraphim
Där har vi lite problemet, det kostar en jäkla massa att lägga nät osv och svenska odlare har det redan tufft i konkurrenssituation. Gå och titta vad nät kostar för tio kvadrat och tänk sedan vad det skulle kosta hektarsvis plus arbete och monteringstillbehören? Men någon form av skrämmor som håller borta fåglarna så de inte käkar upp grödorna(för grödor är inte deras naturliga föda)skulle vara idealiskt.
herkules
CITAT (theseraphim @ 25-02-2010, 11:30) *
Där har vi lite problemet, det kostar en jäkla massa att lägga nät osv och svenska odlare har det redan tufft i konkurrenssituation. Gå och titta vad nät kostar för tio kvadrat och tänk sedan vad det skulle kosta hektarsvis plus arbete och monteringstillbehören? Men någon form av skrämmor som håller borta fåglarna så de inte käkar upp grödorna(för grödor är inte deras naturliga föda)skulle vara idealiskt.

jaaa! skrämmor, vad bra, perfekt ju! bättre än att döda fåglar! bravo.gif
theseraphim
Skrämmor vore mest ekonomiskt och fåglar brukar ju vara relativt lätta att skrämma, man gör ju det på tex flygplatser med ultraljud, knallskott och dylikt. Borde ju inte vara alltför svårt att konstruera något sådant.
sparvuggla
Problemet är inte svanar utan problemet är jägare!

Inte tänker dom på skada alla älgarna gör (som jägarna vill ha ännu fler av) för skogsbrukarna, bönderna eller trafiken. Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Varför inte gå med i skytteklubbb och skjuta på tavla? Varför sabotera djurlivet och naturen, det begriper inte jag.
theseraphim
CITAT (sparvuggla @ 25-02-2010, 11:35) *

Inte tänker dom på skada alla älgarna gör (som jägarna vill ha ännu fler av) för skogsbrukarna, bönderna eller trafiken. Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Varför inte gå med i skytteklubbb och skjuta på tavla? Varför sabotera djurlivet och naturen, det begriper inte jag.

Håller helt med dig! Jägarkulturen är en machokultur om något, visserligen sportfiskar jag själv men då släpper man tillbaks 90% som lever vidare. När vargjakten pågick så hörde jag en intervju med en äldre jägare som själv var kritisk mot just vargjakten(det fanns en stor opposition även bland dem)och att varför ca 3000 jägare gick man ur huse för att få skjuta en varg medan han kom ihåg på sextiotalet så skulle ett större antal grävlingar skjutas av inom ramen för skyddsjakt, de kunde knappt genomföra det för det fanns inte en jägare inom svea rike som tyckte det var värt besväret att sitta i skogen och skjuta grävling:-) Man såg bilderna på fälld varg och typ hundra jägare som skulle posera glatt men nej då det var inte jakt av glädje det var ju skyddsjakt....
Om man nu tycker det är kul att panga gå till skjutbanan och skulle man nu vilja skjuta djur och ner till skåne och skjut vildkaniner för de finns ju i miljontals!(skulle inte förvåna mig om Lund brakar ner i underjorden beroende på alla kaninhål)
Sussie F-Flower
CITAT (sparvuggla @ 25-02-2010, 11:35) *

Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Jag måste bara få fråga: Exakt vilka jägare är det du pratar om...?
Orkidétjuven
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2010, 00:27) *

Men står det inte i länken här att förslaget är från Jägarnas Riksförbund?

Jag blir så förbannad och trött på allt det här.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 26-02-2010, 04:57) *
Men står det inte i länken här att förslaget är från Jägarnas Riksförbund?
Jag blir så förbannad och trött på allt det här.

Det står det, men troligtvis har dom missuppfattat eftersom det är naturvårdsverkets beslut. Det är nog inte speciellt många jägare som hellre skjuter svan än kanadagås. Jag medger att det nog finns ett visst sug efter att få skjuta en varg, men jag har svårt att tänka mig att så många längtar efter att få skjuta svan. Det är nog enbart för att dom ställer till det för jordbrukarna, liksom man skjuter av råkor som också äter upp utsädet.
Gossen Ruda
Det är "inne" att klaga på jägarna, särskilt här på forumet. Att man generaliserar och klumpar ihop alla helt okritiskt utan att ens fundera på det sänker nivån.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 25-02-2010, 11:32) *
jaaa! skrämmor, vad bra, perfekt ju! bättre än att döda fåglar! bravo.gif

Det är jättebra..... whistling.gif fåglarna vänjer sig ganska snart och sätter sig långt ifrån apparaten som skjuter knallskott och hundarna som är skotträdda lider alla helvetes kval hela sensommaren och hösten, men det är klart, dom hinner kanske vänja sig till nyårssmällarna sätter igång...... (bäst att tala om att detta är skrivet med ironi......)
Anki
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 26-02-2010, 09:54) *
Det är jättebra..... whistling.gif fåglarna vänjer sig ganska snart och sätter sig långt ifrån apparaten som skjuter knallskott och hundarna som är skotträdda lider alla helvetes kval hela sensommaren och hösten, men det är klart, dom hinner kanske vänja sig till nyårssmällarna sätter igång...... (bäst att tala om att detta är skrivet med ironi......)
Anki

Är det inte märkligt att hundar, som är betydligt intelligentare än fåglar, inte kan vänja sig vid något sådant när fåglarna kan?
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 26-02-2010, 09:54) *
Anki

ja man får ta det onda med det goda (var också lite ironisk där) men det borde ju gå att skrämma bort fåglar utan massa knallar kan man tycka.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 11:24) *
Är det inte märkligt att hundar, som är betydligt intelligentare än fåglar, inte kan vänja sig vid något sådant när fåglarna kan?

Skulle tro att det är rätt stor skillnad på hundars och fåglars hörsel vilket inte har ett dugg med intelligens att göra. Hundar hör mycket höga ljudfrekvenser så det går knappast att föreställa sig hur det låter i deras öron.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2010, 09:47) *
Det är "inne" att klaga på jägarna, särskilt här på forumet. Att man generaliserar och klumpar ihop alla helt okritiskt utan att ens fundera på det sänker nivån.

det märks att det är nya tider, det är ute att vara jägare wink.gif
men jag tycker inte att generaliseras och nog är kritiken berättigad. de jägare som inte beter sig som arslen behöver ju inte ta åt sig, eller hur?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-02-2010, 12:11) *
Skulle tro att det är rätt stor skillnad på hundars och fåglars hörsel vilket inte har ett dugg med intelligens att göra. Hundar hör mycket höga ljudfrekvenser så det går knappast att föreställa sig hur det låter i deras öron.

Smällande är väll ändå ganska lågfrekventa ljud?

Hur som helst så är det intressant att det blir sådant rabalder när man skall ha skyddsjakt på svanor och trana, men inte när det sker med tex. kanadagås eller råka. Är det bambisyndromet som spökar igen, det vill säga att avlivning av sötare djur skapar djupare känslor hos folk?
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 11:24) *

duh.gif Var har du fått det ifrån? Det var det dummaste jag läst på länge. thumbdown.gif Delfiner är intelligentare än kungsfåglar på samma sätt som kajor är intelligentare än näbbmöss, jag blir så trött på det här generaliserandet. Jag hörde att man för ett tag sen kom fram till att kean är den intelligentaste arten efter människan. Det finns några intelligenta däggdjur också, som bonobos, elefanter osv., och det finns primitiva, i huvudsak instinktstyrda fågelarter. Kråkfåglar och papegojor använder verktyg, det klarar ingen hund. Nu handlar detta om svanar, jag vet inte hur smarta de är men gäss är ganska intelligenta. Just det att de lär sig att återkommande störningar inte är farliga visar ju på en flexibilitet i hjärnan som överstiger många människors förmåga. Tänk på det nästa gång du ser en korp eller undulat, den är garanterat smartare än en hund och antagligen än du själv också.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:14) *
...avlivning av sötare djur skapar djupare känslor hos folk?

Så kan det mycket väl vara, dock är det fel att kalla det för bambisyndrom i det här fallet. Människor tycker automatiskt att djur är söta och ska beskyddas som liknar den egna avkomman, t.ex. sälungar, rådjurskid, hundraser med kort nos och stora ögon, ankungar etc. Det är inte fallet med tranor och svanar. Däremot upplevs de som vackra och eleganta, kanske majestätiska, ungefär som varg, häst eller kronhjort. Naturligtvis är det helt ovetenskapligt att känna att de skulle ha högre existensberättigande än andra arter.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:14) *
Smällande är väll ändå ganska lågfrekventa ljud?

Tycker du ja därför att du hör så dåligt!

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/1566
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-02-2010, 12:57) *
Tycker du ja därför att du hör så dåligt!
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/1566

Det står väll ingenting där om att smällande skulle vara högfrekvent ljud? Jag vill fortfarande hävda att det är lågfrekvent ljud
Myosotis
Kan det inte vara så att det är ett sammansatt ljud som innehåller frekvenser som vi inte ens kan höra?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 26-02-2010, 13:24) *
Kan det inte vara så att det är ett sammansatt ljud som innehåller frekvenser som vi inte ens kan höra?

Jo, så är det helt klart, en smäll är okontrollerad och skapar ljudvågor på alla möjliga frekvenser. Men tills jag blivit överbevisad tror jag ändå att den starkaste ljudnivån är på de lägre frekvenserna. Men det har knappast i denna tråd att göra, här skall det ju handla om skyddsjakt på svan och trana
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 12:13) *
det märks att det är nya tider, det är ute att vara jägare wink.gif
men jag tycker inte att generaliseras och nog är kritiken berättigad. de jägare som inte beter sig som arslen behöver ju inte ta åt sig, eller hur?

Så här skrev sparvuggla i tråden om lodjursjakt:

"Ang. Huggorms inlägg att jägare skulle ha speciellt sund inställning till vapen.
Hade den här jägaren sund inställning på vapen?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valdtakt...89897.svd"

Här dras alla jägare först över en kam trots att det bara gäller en person. Rötägg finns överallt.
sparvuggla
Ta inte åt dig. Det var bara ett exempel på att alla jägare med jaktvapen inte är några änglar som Huggorm antydde. Jag tycker att jakt- och brott med vapen ofta bagatelliseras. Det får sällan stora rubriker i media.
Och sen har vi ju inte glömt vargslakten heller..........
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2010, 10:49) *
Men ställer tranor till med så mycket problem? Jag tycker mest att de håller till vid Hornborgarsjön och blir matade med potatis och säd. Och drar till sig en mängd turister och skådare. Svanor kan nog käka upp en del höstsådd gröda och KAN vara ett problem. Inget mot Kanadagäss dock, där får man gärna bedriva jakt med kulsprutor för min del.

När det gäller tranor har man ju vänt problemet till något positivt. Genom att mata dom och på det viset locka bort dom från fälten där man odlar har man skapat en turistattraktion istället och bygden runt Hornborga lever på turism. Det man förlorar på att tranor tar potatis vinner man på alla gårdscaféer, övernattningsstugor, försäljning mm. Sådant mångbruk av naturen är ju att föredra före jakt.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 26-02-2010, 14:22) *
Ta inte åt dig. Det var bara ett exempel på att alla jägare med jaktvapen inte är några änglar som Huggorm antydde. Jag tycker att jakt- och brott med vapen ofta bagatelliseras. Det får sällan stora rubriker i media.
Och sen har vi ju inte glömt vargslakten heller..........

Jag tar inte åt mig, jag jagar bara med kamera och insektshåv. Jag hittar inte var Huggorm antyder att alla jägare är änglar men det kan kvitta. Beträffande brott utförda med vapen så är sådana utförda med legala vapen försvinnande få jämfört med illegala vapen. Vargjakten heter det, det var det där med stavningen...
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 26-02-2010, 14:29) *
När det gäller tranor har man ju vänt problemet till något positivt. Genom att mata dom och på det viset locka bort dom från fälten där man odlar har man skapat en turistattraktion istället och bygden runt Hornborga lever på turism. Det man förlorar på att tranor tar potatis vinner man på alla gårdscaféer, övernattningsstugor, försäljning mm. Sådant mångbruk av naturen är ju att föredra före jakt.

Hornborgasjön är bara en mellanlandning för tranorna, och det är nog på platsen de spenderar sin sommar som problemen är störst
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 15:12) *
Hornborgasjön är bara en mellanlandning för tranorna, och det är nog på platsen de spenderar sin sommar som problemen är störst

Fast det är ju under flyttningarna som de uppträder i stora flockar vilket de inte gör på häckningsplatserna där de lever parvis.
Har aldrig hört talas om att de ställer till problem där.
http://wapedia.mobi/sv/Trana
Piccante
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 15:12) *

här går enstaka tranpar mest i åkanter och mader och käkar grodor och annat de hittar. Problemen var ju förr i Hornborgatrakten när de stora gårdarna odlade potatis till brännvinsbränning och tranorna satte i sig skörden.
Meriona
Det var ju naturligtvis olämpligt, då var det ju en nationell katastrof. Ingen nubbe till sillen på midsommar, det är illa det. giggle.gif
hattstugan
ang Tranor så finns de i stora mängder även vid Hjälstaviken och de ställer till en del skador för jordbrukarna där!!

De mellan landar där på hösten!!

Så Tranor är inte enbart lika med Hornborgasjön och ev problem!!

Svanar har jag ingen erfarenhet av att de ska vara något problem!!
Orkidétjuven
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 08:53) *
Det står det, men troligtvis har dom missuppfattat eftersom det är naturvårdsverkets beslut. Det är nog inte speciellt många jägare som hellre skjuter svan än kanadagås. Jag medger att det nog finns ett visst sug efter att få skjuta en varg, men jag har svårt att tänka mig att så många längtar efter att få skjuta svan. Det är nog enbart för att dom ställer till det för jordbrukarna, liksom man skjuter av råkor som också äter upp utsädet.

Enligt mig är det minst lika fel att skjuta råkor.
Det måste finnas bättre alternativ än avskjutning på allt som rör sig.

Skrämmor är en bra ide, men där djuren lär sig är levande skrämmor bättre och sådant finns redan lite varstans runt om i världen.
Så har de problem med att djuren äter deras grödor så anställ ngra polacker eller fattiga skolungdomar, de är inte dyra i drift tongue.gif
Alla tjänar på det.

giggle.gif
sparvuggla
CITAT (Orkidétjuven @ 27-02-2010, 09:38) *
Enligt mig är det minst lika fel att skjuta råkor.
Det måste finnas bättre alternativ än avskjutning på allt som rör sig.

Skrämmor är en bra ide, men där djuren lär sig är levande skrämmor bättre och sådant finns redan lite varstans runt om i världen.
Så har de problem med att djuren äter deras grödor så anställ ngra polacker eller fattiga skolungdomar, de är inte dyra i drift tongue.gif
Alla tjänar på det.

giggle.gif

Dessutom får man inte skjuta råkor heller hur som helst. Det mesta som huggorm skriver är totalt fel, liksom att tranorna skulle vara problem vid häckningsplatserna. Det är inte så lätt att få syn på dom överhuvudtaget på häckningsplats, som oftast är avsidesliggande myrar och våtmarker. Enstaka par med revir.
Inga från Närke
Så här såg det ut i höstas när fåglarna samlades utanför hos oss på ett gärde i oktober 2009.

Gäss o svanar

[attachment=47616:2009_10_...s_bild_1.JPG][attachment=47617:2009_10_...r_bild_2.
JPG]

Orkidétjuven
Jättefint. Skulle vara kul om de ville vara hemma hos mig med.
Har bara haft besök av ett svan par och lustigt nog så brukar de stanna där hela vintern. Finns en del öppet vatten där med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon