Full version: Vad betyder (PBR)?
Rihane
Köpte i somras en växt som det på etiketten stod:
POLEMONIUM reptans Touch Of Class (PBR)

Vad betyder PBR?
Åsa, mälardalen zon 2
PBR = Plant Breeders Rights Det finns någon som äger denna sort du har köpt och har rättigheterna, lagligt sett får man inte föröka upp denna växt och bjuda ut till försäljning om man inte har ingått ett affärsavtal med ägaren till sorten. (som troligtvis vill ha del av pengarna)
skogstroll
jösses, tror de att alla ska fatta eller ens intressera sig för den märkningen?
Fågelvägen
Bra Åsa! PBR på plantor motsvarar copyright på bilder och skriftliga alster då?
Undrar om alla som odlar plantor till försäljning vet vad märkningen betyder. Kanske man lär sig det i trädgårdsmästarutbildningen?
theseraphim
serafen här igen....

Jo den är helt enkelt copyrightad men det är i regel 99% av alla växter du köper i handeln om det är kalanchoe Queen eller vad som helst så får man inte på något vis föröka dessa plantor då det är piratkopiering.

Så här fungerar detta....

Låt oss säga att jag har ett företag som heter Seraph Seed and Cutlings(SSC????)....Företaget tar fram nya sorter av tex azaleor och petunior som säljs som sticklingar och fröer till odlare. Våran serie av Petunior kallar vi Emerald(bara exempel nu), när odlaren köper fröerna får de även visa ett kvalitetsintyg så att slutplantorna de säljer lever upp till en kvalitetsstandard som jag bestämt för att de ska få sälja Emerald-petunior och de får även utöver fröpriset betala en royaltyavgift. Odlaren får sedan alltså inte själva föröka petuniorna tex genom att ta vara på fröer o dylikt utan de måste köpa dem från SSC. När odlaren sedan säljer sina plantor måste det även sitta en lapp på dem där det klart o tydligt står SSC´s namn och rättigheter.
Odlarbranschen är lika invecklad som musikbranschen men med fördelen att man inte kan lägga upp de senaste pelargoniorna på Pirate Bay:-)
Rihane
Tack för svaret.

"Piratkopierar" nog en hel del plantor. Hur kan dom kolla det förresten?

Tankarna började spinna när jag såg för mig själv hur man drog en massa skitande fåglar inför domstol
theseraphim
CITAT (Rihane @ 26-02-2010, 07:57) *
Tack för svaret.

"Piratkopierar" nog en hel del plantor. Hur kan dom kolla det förresten?

de kollar på samma sätt som man jagar piratkopierare över lag, man struntar i privatkopieraren och går på de som tjänar pengar på att sälja vidare, de åker ut till sina odlare o tittar osv.

Tankarna började spinna när jag såg för mig själv hur man drog en massa skitande fåglar inför domstol

Åsa, mälardalen zon 2
De brukar inte bry sig om ifall man förökar upp dem för eget bruk i sin egna trädgård, men börjar man föröka upp i större skala för kommersiellt syfte är det något helt annat.
Bassam
Hej

Det är förbjuden att föröka och sälja .

H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon