joulanta
25-02-2010, 09:44
Nu har jag satt dahlia den bruna och pom pom dahlia.
När brukar ni sätta dom. Satte ifjol lite tidigare med tro att jag skulle ta skott och få fler men jag tyckte att det var svårt att rota dom
Sussie F-Flower
25-02-2010, 09:47
Jag planterar dom numera i början av maj månad.
joulanta
25-02-2010, 11:28
Är det frö eller knölar du sätter så sent? Verkar va sent att så fröna då hinner dom verkligen blomma innan frosten
Sussie F-Flower
25-02-2010, 12:08
CITAT (joulanta @ 25-02-2010, 11:28)

Är det frö eller knölar du sätter så sent? Verkar va sent att så fröna då hinner dom verkligen blomma innan frosten
Ja, förlåt...

Givetvis är det knölar... Tänkte mig inte för...
Glömde bort att man faktiskt kan så frön, också...
Sår man frön så är det nog dags nu.
joulanta
25-02-2010, 12:14
Jag blev lite förvånad av ditt svar men nu förstår jag. Knölar tar ju inte lika lång tid innan blommning som ett litet frö. Men jag var ju också otydlig när jag inte skrev att det var frö som jag hadde satt.
Sussie F-Flower
25-02-2010, 12:17
CITAT (joulanta @ 25-02-2010, 12:14)

Jag blev lite förvånad av ditt svar men nu förstår jag. Knölar tar ju inte lika lång tid innan blommning som ett litet frö. Men jag var ju också otydlig när jag inte skrev att det var frö som jag hadde satt.
Margith
25-02-2010, 16:45
Dahlia-fröer har jag sått några år nu.
Jag sår dem den 1/3, det är alldeles lagom för mig i Norrbotten, zon 6.
Brukar så dahlior i mitten av mars. Brukar då blomma i mitten av juli. Provar i år med att så i mitten av febr. för tidigare blomning. Vi får se om det lyckas. Brukar även i mitten av maj så direkt ute i landet. Är våren varm o solig kommer även dom ikapp o blommar nästan samtidigt som dom andra. Tycker om att exprimentera. Man lider ju inte brist på frön när man odlar dahlior.
Irene_L
25-02-2010, 21:44
Förra året sådde jag dahlior den 9 feb och dom grodde på TVÅ dagar. Innan jag kunde ta ut dom blev dom väldigt höga och rangliga så i år har jag väntat. Jag tänkte så dom 1 mars...får se om jag kan hålla mig till dess
joulanta
25-02-2010, 21:48
Vilken tur att man lär av sina misstag. Jag har också satt senare än ifjol då fick jag också långa rangliga plantor fick toppa dom flera gånger så jag satte 3 veckor senare i år.
Det är inte ofta man önskar att fröna inte ska gro så fort.
Jag brukar toppa dom en gång och sätta sticklingarna i vatten. Har jag tur så bildas rötter på dom och jag får fler plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.