Full version: dahlia
joulanta

Nu har jag satt dahlia den bruna och pom pom dahlia.
När brukar ni sätta dom. Satte ifjol lite tidigare med tro att jag skulle ta skott och få fler men jag tyckte att det var svårt att rota dom
Sussie F-Flower
Jag planterar dom numera i början av maj månad.
joulanta
Är det frö eller knölar du sätter så sent? Verkar va sent att så fröna då hinner dom verkligen blomma innan frosten
Sussie F-Flower
CITAT (joulanta @ 25-02-2010, 11:28) *
Är det frö eller knölar du sätter så sent? Verkar va sent att så fröna då hinner dom verkligen blomma innan frosten

Ja, förlåt... slap.gif Givetvis är det knölar... Tänkte mig inte för...
Glömde bort att man faktiskt kan så frön, också... giggle.gif

Sår man frön så är det nog dags nu. yes.gif
joulanta
Jag blev lite förvånad av ditt svar men nu förstår jag. Knölar tar ju inte lika lång tid innan blommning som ett litet frö. Men jag var ju också otydlig när jag inte skrev att det var frö som jag hadde satt.
Sussie F-Flower
CITAT (joulanta @ 25-02-2010, 12:14) *
Jag blev lite förvånad av ditt svar men nu förstår jag. Knölar tar ju inte lika lång tid innan blommning som ett litet frö. Men jag var ju också otydlig när jag inte skrev att det var frö som jag hadde satt.

tummenupp.gif
Margith
Dahlia-fröer har jag sått några år nu.
Jag sår dem den 1/3, det är alldeles lagom för mig i Norrbotten, zon 6.

gnon49
Brukar så dahlior i mitten av mars. Brukar då blomma i mitten av juli. Provar i år med att så i mitten av febr. för tidigare blomning. Vi får se om det lyckas. Brukar även i mitten av maj så direkt ute i landet. Är våren varm o solig kommer även dom ikapp o blommar nästan samtidigt som dom andra. Tycker om att exprimentera. Man lider ju inte brist på frön när man odlar dahlior.
Irene_L
Förra året sådde jag dahlior den 9 feb och dom grodde på TVÅ dagar. Innan jag kunde ta ut dom blev dom väldigt höga och rangliga så i år har jag väntat. Jag tänkte så dom 1 mars...får se om jag kan hålla mig till dess giggle.gif
joulanta
Vilken tur att man lär av sina misstag. Jag har också satt senare än ifjol då fick jag också långa rangliga plantor fick toppa dom flera gånger så jag satte 3 veckor senare i år.
Det är inte ofta man önskar att fröna inte ska gro så fort.
gnon49
Jag brukar toppa dom en gång och sätta sticklingarna i vatten. Har jag tur så bildas rötter på dom och jag får fler plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon